Konieczna? Potrzebna? Może to szaleństwo, a może służy biznesowi?Jeszcze nie tak dawno postrzegałam improwizację za oznakę braku kompetencji lub kiepskich zdolności organizacyjnych. Jednak z czasem zmieniałam swoje myślenie w tym temacie, a raczej rozumienie podstaw, stojących za tą umiejętnością i jej zastosowaniem w życiu oraz organizacji.Niezależnie czy wynika to z natury problemu, z którym się mierzymy, specyfiki grupy, z którą pracujemy czy czynników zewnętrznych – czasami najlepsze, co możemy zrobić to właśnie improwizować. W tej perspektywie umiejętności improwizacyjne stają się naszym zasobem, kompetencją, za którą stoi – i to ważne, aby wyraźnie podkreślić – nasze doświadczenie i wiedza. Możemy improwizować, ponieważ trochę nieświadomie się do tego przygotowywaliśmy latami.Trudno uwierzyć?To jak z ryzykiem. Projekty pozbawione ryzyka zazwyczaj nic nie przynoszą biznesowi. A te, które są z nim powiązane, nieodłączenie wiążą się zarówno z szansą na rozwój lub zysk, jak i nielubianą przez nas niepewnością.Jak zatem improwizacja może pomóc biznesowi?Jak może wesprzeć rozwój innowacji w firmie?Tego dowiesz się już z mojego podcastu. Zapraszam Cię do wysłuchania nowego odcinka.
--------
8:11
"Warsztaty" a co to?
Dlaczego takie firmy jak: Google, Netflix, Amazon, Lego, Panasonic, Ikea, Uber czy American Express korzystają z warsztatów?Dlaczego wykorzystują właśnie to narzędzie do pracy nad nowymi produktami oraz usługami? Modyfikacji istniejącej oferty lub budowania strategii firmy?Ponieważ wiedza i kompetencje są w ludziach, którzy pracują w naszej organizacji. Nie spoczywają na barkach jednej osoby, wręcz odwrotnie są wspólnym zbiorowym dziełem.Większość informacji i odpowiedzi znajduje się w firmie. Naszym zadanie jest je tylko wydobyć, uporządkować, uzupełnić i przetestować. Dokładnie to dzieje się na warsztatach. Jak to zrobić?Zapraszam Cię do wysłuchania nowego odcinka mojego podcastu!
--------
17:56
Jak zaplanowac efektywne spotkanie dla zespołu
Agendy firmowych spotkań mogą być pełne ambitnych planów i istotnych punktów. Możemy chcieć na nich podejmować ważne dla naszego biznesu decyzje. Ale spotkanie to również pewne doświadczenie, trochę wyprawa w nieznane. Warto się do niego dobrze przygotować.Szczególnie zadbać o zaangażowanie uczestników, ponieważ ten element ostatecznie zadecyduje o efektach końcowych naszej pracy. Oto kilka cennych wskazówek z warsztatu facylitatora, którego zadaniem jest wspieranie grup w tych zadaniach.Na co zwrócić uwagę jeszcze przed spotkaniem?Czym są rozgrzewki?Dlaczego zespół ich potrzebuje?Jak zarządzać energią uczestników? O tym chciałbym Ci dziś opowiedzieć.
--------
16:05
Facylitacja w biznesie
„Jeśli chcesz iść szybko idź sam. Jeśli chcesz iść daleko idź razem z innymi.” to hasło po raz pierwszy usłyszałam w szkole Facylitacji Pathways. W firmach i na spotkaniach biznesowych jest podobnie.Osoby bardziej otwarte rwą się do mówienia, podnoszą rękę, z własnej inicjatywy wnoszą sugestii. A obok nich siedzą bądź stoją pracownicy często niemniej błyskotliwi, z ciekawymi obserwacjami, ale nie zabierają głosu, choć w głowie mogą mieć pomysły na rozwiązanie nie jednego firmowego problemu.W efekcie nie podejmujemy najlepszych decyzji, ale takie, do jakich udało się nam dojść. Uwzględniamy tylko te argumenty, które doszły do głosu. I na tej podstawie obieramy kierunek dalszych działań. Facylitacja uczy nasz czegoś innego - współpracy i kooperacji.O tym chciałbym Ci dziś opowiedzieć.
--------
13:17
Biznes to złożony twór
Biznes jest złożonym systemem, sam również stanowi element innych systemów, z których cały czas czerpie. W efekcie pojawiają się zależności, względem - Klientów, pracowników, inwestorów, dostawców, dystrybutorów, środowiska naturalnego oraz lokalnej społeczności. Jeżeli zaczyna tu brakować równowagi w braniu i dawaniu, nie dochodzi do swoistej wymiany lub jest ona nierówna z czasem organizacje zaczynają kuleć, decyzje są podejmowane na podstawie tego, co się opłaca, ale niekoniecznie warto. W efekcie mogą liczyć na szybki wzrost, niemniej nie jest on ani stabilny, ani ugruntowany i nie zapowiada również długowieczności.I o tym chciałbym Ci dziś opowiedzieć.
Podcast Wizja Biznesu to rozmowy o biznesie, o tym, że może on być różny, ponieważ tu nie obowiązuje żadna złota zasada lub uniwersalny model, który jest dobry dla wszystkich. Biznes to świat możliwości, pomysłów i wizji. Dlatego warto być otwartym i ciekawym.