Polska szkoła nie uczy zarządzania pieniędzmi – dlatego tak wielu z nas gubi się w domowym budżecie. Tymczasem to umiejętność, którą można opanować. Karolina Nowicka, znana jako Pani od oszczędzania, przekonuje, że wszystko zaczyna się od kontroli wpływów, wydatków i... priorytetów. Jak zarządzać domowym budżetem? Jak analizować swoje wydatki i dochody? Na czym polega świadome oszczędzanie? Jak planować budżet, by wspierał Twoje cele? Dlaczego dobre finanse osobiste to także oszczędność czasu? Joanna Cieśla rozmawia z Karoliną Nowicką.
Chcesz więcej treści od „Polityki”? Analizy, komentarze ekspertów i rozmowy – wszystko, co warto wiedzieć o nauce oszczędzania i nie tylko. Skorzystaj z oferty specjalnej: kup z 30% zniżką roczną subskrypcję Standard. Aktywuj kod szkola30 na stronie www.polityka.pl/kod/szkola30.
--------
34:26
Jak się (na)uczyć kochać sport? Podpowiada Piotr Gruszka, wybitny siatkarz i trener
Dlaczego polskie dzieci za mało się ruszają? Między innymi dlatego, że dorośli przerzucają się odpowiedzialnością za to, kto powinien o ten ruch dbać. Przerzucają się między sobą nawzajem i między sobą a dziećmi. A jak dzieci mają nabrać dobrych nawyków, skoro nie mają gdzie poszaleć, bo na osiedlach rozwieszono plakietki „zakaz gry w piłkę”, orliki często są zamknięte po godzinach pracy szkół, za to telefony – otrzymane od rodziców! – w każdej chwili dostępne pod ręką. Do tego młodzi nie widzą w domach dobrych przykładów (uwierzcie, oni nie widzieli Was „w ich wieku” biegających po podwórkach, a wspominkowe opowieści rzadko są przekonujące). Faktycznie każdy z nas – dorosłych – powinien wziąć odpowiedzialność za wzrastanie dzieci w aktywności, ruchu i szacunku do sportu. Jak się za to zabrać? To jedno z pytań, na które odpowiada Piotr Gruszka, wybitny siatkarz, trener i ambasador Drużyny Energii zainicjowanej przez firmę Energa, która jest partnerem tego odcinka „Jak się (na)uczyć?”, emitowanego po raz pierwszy w formule wideokastu.
Partnerem odcinka jest Energa, inicjator programu edukacyjnego Drużyna Energii (druzynaenergii.pl).
(00:00) Fragmenty rozmowy
(01:43) Wstęp do rozmowy z Piotrem Gruszką
(02:50) Dlaczego młodzi ludzie nie chcą podejmować wysiłku fizycznego?
(06:38) Lenistwo czy brak wzorców - skąd niechęć do sportu?
(10:05) Odrabianie lekcji WF-u
(13:50) Budowanie sportowego nawyku
(14:54) Na czym polega projekt Drużyna Energii?
(19:34) Innowacyjne elementy projektu Drużyna Energii
(21:38) Sport jako przestrzeń nierówności społecznych
(24:48) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30 proc. zniżki na subskrypcję standard, kupując ją na stronie sklep.polityka.pl.
--------
25:39
Liceum, technikum, szkoła branżowa? Czyli jak wybrać mądrze po podstawówce
Rozmówcą w tym odcinku naszego podkastu jest Marcin Józefaciuk, były nauczyciel anglista, dyrektor szkoły wielozawodowej, obecnie poseł KO. Rozmawiamy głównie o uczniach klas ósmych, którzy za kilka dni przystąpią do egzaminu. To czas podejmowania decyzji o dalszej edukacji: liceum, technikum czy szkoła branżowa? Ponad 60 proc. młodych ludzi wybiera dziś kształcenie zawodowe, a stereotypy o jego niskim poziomie czy groźbie bezrobocia coraz częściej tracą na aktualności. Przyglądamy się plusom i minusom różnych placówek i zachęcamy do świadomego podjęcia decyzji. Kibicujemy też maturzystom, uczniom techników i szkół branżowych, którzy wkrótce przystąpią do egzaminów zawodowych.
(00:00) Fragmenty programu
(01:00) Wstęp do odcinka
(01:50) Egzamin ósmoklasisty: czemu służy
(04:45) Czym się kierować przy wyborze szkoły średniej
(10:30) Problemy z doradztwem zawodowym: jak korzystać, gdzie się wybrać
(14:55) Jak poseł Józefaciuk zakochał się w kształceniu zawodowym
(17:00) Czy technikum bardziej profiluje niż liceum ogólnokształcące?
(19:33) Wyniki matur absolwentów liceów i techników
(26:35) Lęki przed szkołami kształcenia zawodowego
(29:08) Dobre i złe towarzystwo: gdzie lepsze?
(33:03) Edukacyjny wskaźnik wartości dodanych: czym jest, jak go analizować?
(35:58) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30 proc. zniżki na subskrypcję.
--------
38:49
Jak się (na)uczyć scrollować świadomie? O dezinformacji z Maią Mazurkiewicz
Zalewają nas fale fake newsów i zmanipulowanych informacji – jak się przed nimi bronić? W dobie szybkich technologii nawet specjalistom trudno rozstrzygnąć na pierwszy rzut oka, czy mają do czynienia z rzetelnym przekazem, celowo zmanipulowanym czy może nieświadomie zniekształconym przez czyjąś pomyłkę. Maia Mazurkiewicz, ekspertka ds. dezinformacji i prezeska Fundacji PZU, opowiada o tym, jak się bronić przed dezinformacją oraz świadomie korzystać z mediów społecznościowych, a także o nowej kampanii PZU „Czysty przekaz”, która podpowiada, jak nie dać się dezinformacji. Ogranicz czas spędzany w sieci, sprawdzaj źródła i… nie klikaj bez namysłu. Posłuchaj, jak odzyskać kontrolę nad informacjami, które do Ciebie trafiają.
(00:23) Wstęp
(01:12) Czym jest dezinformacja?
(02:12) Czym są fake newsy i czym różnią się od dezinformacji?
(05:15) Emocje a dezinformacja
(08:36) Czy w ostatnich latach powstały nowe narzędzia dezinformacji?
(10:50) Po co się dezinformuje?
(15:03) Czy big techy to uosobienie zła?
(20:27) Czy możemy walczyć z dezinformacją?
(23:36) Budowanie postaw i nawyków w mediach społecznościowych
(29:36) Kampania PZU o dezinformacji: „Czysty przekaz”
(34:32) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30 proc. zniżki na subskrypcję.
--------
35:34
Jak się (na)uczyć języków obcych? I czy można w dorosłości. Objaśnia Arlena Witt
Czy naprawdę wystarczy słuchać podkastów, by nauczyć się języka obcego? A może kluczem jest coś bardziej… analogowego, jak ręczne notatki? W tym odcinku rozmawiamy z Arleną Witt (Wittaminą), anglistką i twórczynią kanału „Po cudzemu”, o skutecznych metodach nauki języków zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Dowiesz się, kiedy zacząć naukę, czy szkoły językowe mają przyszłość, ilu języków da się uczyć jednocześnie i dlaczego motywacja to nie wszystko. Arlena zdradza też, co naprawdę działa na pierwszych etapach nauki i jak „sposobem” ogarnąć język w dorosłym życiu.
Z wiosną przychodzi też zmiana. Nasz podkast zyskuje nową nazwę: „Jak się (na)uczyć?”. Wychodzimy poza szkolne mury i zaglądamy w świat samokształcenia: przez całe życie. Sprawdź, jak się uczyć skutecznie. I z głową!
(00:23) Wstęp i wyjaśnienie zmiany nazwy podkastu
(01:01) Rozmowa o nauce języków obcych z Arleną Witt
(01:45) Czy można nauczyć się języków obcych tylko z podkastów?
(03:12) Najważniejsze kwestie na pierwszych etapach nauki
(06:27) Aplikacja czy nauka w szkole stacjonarnej: co wybrać?
(10:10) Czy szkoły językowe będą istnieć w przyszłości?
(14:15) Kiedy rozpocząć naukę języka obcego?
(18:28) Wpływ lateralizacji mózgu na naukę języka
(22:18) Motywacja i jej rola w nauce języka
(25:33) Jak wybrać dobrego nauczyciela języka?
(28:31) Ilu języków obcych można uczyć się jednocześnie?
(31:50) Pierwsze efekty nauki i rosnący entuzjazm
(34:03) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
„Jak się (na)uczyć”, podkast tygodnika „Polityka” poświęcony polskiej nauce, edukacji i sztuce uczenia się – zarówno siebie, jak i innych. Rozmawiamy o tym, jak zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i skutecznie przekazywać je dalej, bo na naukę nigdy nie jest za późno! Zaprasza dziennikarka tygodnika „Polityka” Joanna Cieśla.