Przekroczenie hafciarskie. Monika Drożyńska o sztuce i hafcie w PKP
Artystka Monika Drożyńska, laureatka Paszportu POLITYKI i osoba skazana za haftowanie na zagłówkach foteli PKP, opowiada o swojej wystawie „24,20”. Projekt, który zaczął się jako subtelny gest aktywizmu, przerodził się w dekadę działań artystycznych. W podkaście mówi o sztuce, odpowiedzialności, procesie i o tym, co znaczy „być złapaną na haftowaniu”. Wystawa w Common Arts Foundation w Warszawie pokazuje hasła z pociągów oraz dokument z rozprawy. Rozmowę prowadzi Bartek Chaciński.
(00:10) Wprowadzenie
(01:44) Historia artystycznego „przekroczenia” Moniki Drożyńskiej i projektu
(04:30) Fragmenty wystawy i relacja z procesu: czy ktoś zbierał prace powstałe w pociągach?
(07:30) Zderzenie codzienności ze światem sztuki: obecność twórczości Drożyńskiej w mediach społecznościowych
(11:08) Koncepcja wystawy i jej aranżacja
(15:40) Co oznacza „zostać przyłapaną na haftowaniu”?
(19:17) Czy Monika Drożyńska jest dziś jedną z liderek współczesnego haftu artystycznego?
(21:50) Krótka historia haftu w Polsce
(24:40) Czy publiczne wystąpienie Drożyńskiej podczas gali Paszportów POLITYKI miało realny wpływ na sytuację artystów?
(28:23) Nad czym obecnie pracuje Monika Drożyńska?
(30:48) Podsumowanie.
--------
31:37
Minecraft: zbudowany z klisz i krindżu. Rozmawiamy o filmie i o fenomenie.
Dlaczego film „Minecraft” – zbudowany z klisz i krindżu – podbił kina mimo miażdżących recenzji? I co sprawiło, że wyszliśmy z seansu z uśmiechem? Choć krytycy go ignorują, a fani mają mieszane uczucia, to w podkastowym spotkaniu nasi redakcyjni widzowie widzą w nim coś więcej. Ironia, wspólnota i nostalgia za czasami oglądania youtuberów to tylko część zjawiska. Rozmawiają Justyna Sobolewska, Barnaba Siegel i Bartek Chaciński.
(00:06) Wstęp i próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego film Minecraft pobił wszelkie rekordy?
(01:30) Co najbardziej zaskoczyło naszych gości podczas seansu?
(03:55) Mały zombiak na kurczaku: co robi w filmie i dlaczego to ważne?
(06:17) Czy Minecraft to coś więcej niż gra? O wspólnocie pokoleniowej graczy
(11:25) Prosta gra czy złożony świat? Zaskakujące aspekty Minecrafta
(14:45) Bartek Chaciński o swoich osobistych doświadczeniach z grą
(16:45) Kto tak naprawdę jest odbiorcą filmu Minecraft
(22:25) Barbie, Super Mario, Minecraft: co łączy te filmowe hity
(27:15) O przekazywaniu dzieciom bajek i światów swojego dzieciństwa
(32:00) Czy goście pójdą na drugą część Minecrafta?
(32:48) Podsumowanie rozmowy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
33:50
Tadeusz Sobolewski o Cannes. Jedyny taki świecki Kościół kina
Czy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes to tylko prestiżowy konkurs, czy może coś znacznie większego, niemalże świecka religia kina? Jakie są związki sztuki i duchowości? Dlaczego to właśnie Cannes wyróżnia się na tle innych festiwali i czy faktycznie „hoduje” artystów, kreując legendy światowego kina? W dobie streamingu i seriali, gdy zmieniają się nawyki widzów, czy ten „świecki Kościół kina” ma szansę przetrwać? O wyjątkowości Cannes, jego ewolucji, kontrowersjach i niepodrabialnej magii La Croisette Janusz Wróblewski rozmawia z Tadeuszem Sobolewskim, legendarnym krytykiem filmowym, autorem książki „Cannes. Religia kina”.
(00:08) Wprowadzenie i spotkanie z Tadeuszem Sobolewskim
(02:43) Czy Cannes można porównać do religii?
(03:42) Jakie są związki sztuki i duchowości?
(06:50) Czy taki „religijny” odbiór Cannes dotyczy też innych festiwali?
(08:58) Jak Cannes „hoduje” artystów i buduje legendy?
(11:42) Co sprawia, że Cannes nie ma sobie równych?
(14:57) Konkurs, program i wyjątkowa wolność twórcza w Cannes
(18:20) Skrajności Cannes: poziom najwyższy i najniższy
(19:11) Kino vs seriale: kto wygra to starcie?
(20:55) „Czarna selekcja”: czy festiwal promuje wciąż tych samych twórców?
(26:08) Pomyłki, wpadki i nietrafione wybory
(27:38) Podsumowanie rozmowy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
28:16
Czy platformy streamingowe zabiją kino artystyczne?
Czy kino artystyczne jest zagrożone przez streaming? Jak zmienia się rynek po pandemii i dlaczego ambitne produkcje przyciągają coraz mniej widzów? O kryzysie frekwencji, reformie systemu finansowania polskiego kina i ryzyku bankructwa producentów rozmawiamy w kontekście rewolucyjnych zmian w branży. Czy długoterminowe umowy między reżyserami a producentami mogą uratować kino autorskie? Jaką rolę odgrywa afera wokół filmu „Ministranci” Piotra Domalewskiego? Na te i wiele innych pytań odpowiada Leszek Bodzak, założyciel Aurum Film, studia odpowiedzialnego za „Boże Ciało”, „Kos” czy „Żeby nie było śladów”. Rozmowę prowadzi Janusz Wróblewski.
(00:00) Najciekawsze fragmenty
(00:42) Wstęp
(01:50) Tajemnicza i pionierska umowa reżysersko-producencka (Jan Komasa-Leszek Bodzak): na czym polega?
(03:42) Jak postrzegać dzisiejsze kino autorskie?
(05:22) Co zmienił w kinie streaming?
(10:12) Czy publiczność odwraca się od kina autorskiego?
(15:31) „Spełnione kino artystyczne nie ma się źle”
(16:21) Jak producenci radzą sobie w nowych realiach kinowych w Polsce
(18:37) Czy jest jeszcze szansa na kino środka i na kino gatunkowe
(22:03) Nakłady na promocje filmów artystycznych i problemy z tym związane
(25:23) Wątki wojny ukraińskiej w kinie: jak ujmować te problemy inaczej?
(28:13) Czego środowisko producenckie domaga się od władz?
(30:48) Problemy z dotacjami z PISF i jak znaleźć resztę pieniędzy na film
(34:00) Jak producenci mogą wpływać na tworzenie prawa?
(37:20) Skoro nie z PISF, to skąd?
(44:07) Czy dominacja platform streamingowych zabije kino artystyczne?
(45:55) Afera wokół „Ministrantów”
(52:26) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
53:17
Mara Tamkovich: nadzieja białoruskiego kina. Jak opowiadać o reżimie? Powstał pierwszy taki film
Czy białoruskie kino może być głosem wolności? Reżyserka Mara Tamkovich, Białorusinka mieszkająca w Polsce, opowiada o swoim najnowszym filmie „Pod szarym niebem”, inspirowanym brutalnie stłumionymi protestami w Białorusi po sfałszowanych wyborach prezydenckich w 2020 r. Bohaterowie jej filmu muszą mierzyć się z konsekwencjami swoich działań przez lata – podobnie jak wielu Białorusinów na emigracji. Czy po takim filmie Mara mogłaby wrócić do ojczyzny? O cenzurze, kinie politycznym i budowaniu Białorusi na obczyźnie z Marą Tamkovich rozmawia Janusz Wróblewski.
(00:05) Wstęp
(00:30) Białoruska reżyserka Mara Tamkovich: dlaczego przyjechała do Polski?
(02:12) Dlaczego białoruscy nauczyciele nie byli przychylni Tamkovich?
(05:25) Dlaczego Mara Tamkovich wyjechała do Polski?
(07:10) Transformacja: od dziennikarki do reżyserki
(11:15) „Nowy Mińsk”, diaspora białoruska w Polsce: jak to wygląda?
(14:58) Filmy „Pod szarym niebem” i „Na żywo” zainspirowane prawdziwymi wydarzeniami politycznymi w Białorusi
(19:13) „Bohaterskie decyzje podejmujemy, nie zdając sobie z nich sprawy”
(23:41) „Pod szarym niebem” – pierwszy film fabularny o wydarzeniach 2020 r. zrealizowany przez białoruskiego twórcę
(25:40) Jak zbudować Białoruś w Polsce? Kulisy powstawania filmu
(28:25) Czy Białorusini w kraju będą mogli zobaczyć film?
(30:00) Prześladowania w Białorusi – czym są materiały ekstremistyczne?
(32:06) Czy Mara Tamkovich mogłaby wrócić do Białorusi?
(33:30) Jaka jest przyszłość Tamkovich w Polsce?
(34:45) O jakim filmie obecnie marzy Tamkovich?
(36:20) Podsumowanie
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą lepiej orientować się w świecie kultury.
Zapraszają Bartek Chaciński i Janusz Wróblewski.
Nowe odcinki w każdy piątek rano.