Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszyst...
Z Indii na Berlinale: jak Polska wpłynęła na reżysera Arjuna Talwara?
Jak Polska stała się inspiracją dla reżysera z Indii? Dlaczego Arjun Talwar porzucił Delhi, by studiować w łódzkiej filmówce? Jak widzi nasz kraj i co najbardziej go tutaj zaskoczyło? W najnowszym odcinku „Kultury na weekend” Janusz Wróblewski rozmawia z reżyserem dokumentu „Listy z Wilczej”. Film, którego premiera odbędzie się na Berlinale, to dowcipny autoportret emigranta i jednocześnie gorzka diagnoza Polski widzianej oczami przybysza. Czy „Listy z Wilczej” mają szansę na międzynarodowy sukces i jak odbiorą go polscy widzowie?
(01:26) Dlaczego Arjun Talwar przyjechał do Polski?
(02:20) Jaką Polskę przedstawia reżyser z perspektywy ul. Wilczej?
(04:30) O perspektywie autora, Pawle Łozińskim i sztuce poznawania ludzi
(06:50) O bezpośrednim impulsie do realizacji filmu
(10:20) O byciu emigrantem w Polsce – doświadczenia Arjuna Talwara: pierwsze wizyty, nauka języka
(16:30) Jakich polskich reżyserów ceni Arjun Talwar?
(19:40) Dlaczego Arjun Talwar został pobity przez Polaków i dlaczego pokazał to w filmie?
(23:32) O samotności w Europie
(26:30) O byciu w zawieszeniu jako emigrant
(30:14) Relacje Polaków i ich sąsiadów.
--------
34:46
Kultura się opłaca. Choć nie zawsze szybko jak Swift
W tym odcinku podkastu „Kultury na weekend” Bartek Chaciński rozmawia z Miłoszem Bembinowem, prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, oraz Piotrem Wachowiakiem, rektorem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, o wpływie kultury na gospodarkę. Kultura w Polsce generuje aż 3,5 proc. PKB, dwa razy więcej niż górnictwo. Eksperci omawiają, jak duże wydarzenia kulturalne promują kraj, co można zrobić, aby kultura przynosiła jeszcze większe zyski, oraz jaką rolę w tym procesie odgrywają obecnie platformy streamingowe. Poruszają również kwestie finansowe – czy funkcjonuje już edukacja ekonomiczna dla artystów na uczelniach, jak powinno wyglądać wsparcie grantowe i dotacje oraz czy mamy odpowiednią strategię wydatkowania środków na działania kulturalne?
(1:58) Dlaczego i jak inwestycje w kulturę przynoszą zyski gospodarce?
(5:10) Gaming, dzieła sztuki i koncerty – ile przynoszą zysku?
(8:12) Jak duże wydarzenia kulturalne promują kraj?
(14:03) Kultura jako inwestycja. Czym jest efekt budowania marki przez kulturę?
(17:59) Co powinniśmy zrobić, żeby kultura przynosiła większe zyski?
(23:26) Wpływ platform streamingowych na kulturę – o modelu faworyzowania największych twórców
(27:17) Jak można uregulować rynek platform streamingowych?
(33:46) Wynagrodzenia autorów – jakie są, a jakie być powinny?
(37:40) Edukacja ekonomiczna dla artystów – czy artyści mają takie kompetencje?
(38:45) O wsparciu twórców od ZAiKS – Fundusz Popierania Twórczości
(45:43) Jaka powinna być strategia wydatkowania środków dla twórców?
--------
48:17
Jak zrobić debiut? Jak skusić widza? Kamila Tarabura o swoim kinie i determinacji
W ramach nowego odcinka „Kultury na weekend” Janusz Wróblewski rozmawia z Kamilą Taraburą, laureatką Paszportu POLITYKI w kategorii film. Reżyserka „Rzeczy niezbędnych” – głośnego dramatu psychologicznego podejmującego temat molestowania w rodzinie oraz serialu „Absolutnych debiutantów” – opowiada o trudach realizacji swoich projektów, wyzwaniach debiutu na dużym ekranie i wewnętrznej determinacji.
(1:17) Kamila Tarabura o otrzymanym Paszporcie POLITYKI i pozostałych nagrodach
(02:33) O zasięgach filmu „Rzeczy niezbędne” i serialu „Absolutni debiutanci”
(06:14) O wynikach filmów w kinie, zasięgach i wyborach publiczności – jak zachęcić widza do kina?
(09:39) Co obecnie oznacza „kino środka”?
(13:33) Czy umiejętności realizacji filmu można w pełni nauczyć się w szkole filmowej?
(16:09) Kamila Tarabura o Warszawskiej Szkole Filmowej
(21:26) Czy na polskim rynku filmowym łatwo jest zadebiutować?
(23:45) „Rzeczy niezbędne” – historia powstania
(29:05) Czego szuka Kamila Tarabura jako reżyserka?
(31:36) Czy Kamila Tarabura boi się o przyszłość polskiego kina?
--------
33:57
Czy świat oparty na nagrodach jest dobry dla artystów?
Czy świat oparty na nagrodach jest dobry dla artystów? Bartek Chaciński rozmawia z Kamilem Piotrowiczem – pianistą, kompozytorem i współtwórcą Idealistic Festival – o zasadności systemu nagród w kulturze. Piotrowicz, mieszkający w Polsce i Skandynawii, proponuje zmianę podejścia do wspierania twórców. Czy nagrody w obecnej formie są wystarczające? Jak pomagać tym, którzy pozostają „pod kreską”? To rozmowa o potrzebie nowych modeli wsparcia i redefinicji sposobów finansowania sztuki.
(03:50) Kamil Piotrowicz o nagrodach w Polsce
(05:50) Co w Polsce robimy źle w kontekście rozdawania nagród, czego brakuje?
(07:25) Fundusz Popierania Twórczości ZAiKS
(13:30) W jaki sposób obecnie działa ZAiKS w Polsce
(17:30) Przykłady zagranicznych programów wsparcia w Danii (KODA)
(24:20) Jak zostać dostrzeżonym publicznie w świecie wielu artystycznych nisz?
(28:40) Francja: przykład wsparcia dla artystów
(30:50) Dlaczego nie ma nagród środowiska improwizowanego?
(35:14) O artystach „pod kreską”
--------
42:19
„Putin” Patryka Vegi: rzetelna biografia czy tania sensacja? Oglądają Wróblewski z Reszką
W podkaście „Kultura na weekend” Janusz Wróblewski i Paweł Reszka – pisarz, dziennikarz i były korespondent w Moskwie – analizują najnowszy film Patryka Vegi zatytułowany „Putin”. Produkcja, zrealizowana rzekomo za 15 mln dol. (bez udziału PISF), przedstawia rosyjskiego dyktatora jako bezwzględnego przywódcę, który ukrywa swoje słabości za maską siły i nie waha się stosować przemocy wobec wrogów. Film, zapowiadany jako biografia polityczna, wzbudza mieszane reakcje – zarówno co do zgodności z faktami, jak i jakości artystycznej.
Rozmawiamy o tym, co w dziele Vegi przedstawiono wiernie, a gdzie twórcy pozwolili sobie na uproszczenia lub pominięcia. Zastanawiamy się, czy film może być odtrutką na rosyjską propagandę, czy raczej wpisuje się w nurt sensacyjnych opowieści. Dyskusja dotyczy również technologicznych wyzwań produkcji i tego, czy Vega przełamał schemat swoich dotychczasowych filmów.
(2:30) Pierwsze wrażenia po pokazie filmu. Czy tak naprawdę wygląda Rosja, jak pokazuje ją Vega?
(6:22) Chrzest, młodość i pierwsze lata polityczne Putina
(11:00) Jak przedstawiony został Putin w filmie Vegi?
(13:50) Tezy filmu Vegi
(20:56) Dlaczego Vega zrobił film o Putinie?
Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą lepiej orientować się w świecie kultury.
Zapraszają Bartek Chaciński, Janusz Wróblewski i Justyna Sobolewska.
Nowe odcinki w każdy piątek rano.