Rowerowy maj, czyli jedziemy do lasu. Co wolno, co wypada i dokąd się wybrać
W tym odcinku wiedza nie idzie w las. Wręcz przeciwnie, mamy dla Was odpowiedzi na wszystko, co chcecie wiedzieć o jeżdżeniu na rowerze po lasach, a nie mieliście kogo zapytać. Chcecie zrobić kemping? Proszę bardzo, podpowiemy, gdzie można, a gdzie nie. Szukacie fajnych tras? Też coś mamy. Zastanawiacie się, czy po lesie można jeździć na elektryku? Znamy odpowiedź (teoretycznie nie można, ale podobno nikt nie robi z tego problemu).
Jak widzicie, tematów jest sporo. No i sporo lasów do zjeżdżenia, bo tak się składa, że lasy zajmują ponad 30 proc. terytorium Polski. Jest o czym słuchać. A w maju możecie słuchać nas co tydzień!
Gośćmi Julka Ćwielucha w tym odcinku są Anna Choszcz-Sendrowska, rzeczniczka Lasów Państwowych, i Teodor Furs. Więcej o najnowszym działaniu Lasów Państwowych na stronie: czaswlas.pl.
(00:03) Najlepsze fragmenty odcinka
(01:35) Wstęp do odcinka
(02:30) Co rowerzysta może zrobić w lesie?
(06:41) Jakie są drogi w Bieszczadach?
(08:50) O spaniu w lesie: zanocujwlesie.pl
(12:02) O kryzysie klimatycznym i o wycinaniu lasów
(16:57) 0 emocjach i oczekiwaniach osób, które chodzą do lasu
(20:50) Jak pierwszy przejazd determinuje jeżdżenie na rowerze przez całe życie?
(23:00) Tropem Wilka: jakie to zawody?
(25:33) Śmieci w lesie
(29:33) Czy na elektrycznym rowerze można wjechać do lasu?
(30:33) O co chodzi ze złotym rowerem?
(32:28) Kazimierz Nóżka, legendarny leśnik i komentator
(39:00) Dobre trasy rowerowe w Bieszczadach - wskazówki
(41:26) Podsumowanie.
https://czaswlas.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy od sportu, polityki i historii po kulturę. Skorzystaj z kodu ROWERY30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
43:01
Tomasz Marczyński: szalony jak kolarz. Zresztą sami posłuchajcie
Nie ma emerytowanych kolarzy, bo to stan umysłu, a nie pozycja w ZUS. Oto przykład: Tomasz Marczyński.
--------
44:08
Jak przejechać 350 tys. km na jednym rowerze. Eliza X jeździ codziennie od 2,5 tys. dni
Eliza X od ponad 2600 dni codziennie wsiada na rower: niezależnie od pogody, okoliczności czy wyzwań życia codziennego. To już siedem lat bez przerwy: jak to możliwe? Skąd wzięła się ta determinacja i czy jazda na rowerze to dla niej coś więcej niż tylko środek transportu? W rozmowie Eliza X odkrywa motywacje, filozofię jazdy, ale też trudne momenty, w tym poważny wypadek. Opowiada, jak zmieniała się przez lata, dlaczego prowadzi bloga i jakie znaczenie ma dla niej rowerowy rytuał.
(00:00) Najciekawsze momenty
(00:58) Wprowadzenie do historii Elizy X
(03:06) Rowerowy wypadek i jego skutki
(07:35) Czym jest „stówaś” i „stoplus”?
(11:33) Jak doszło do tego, że od siedmiu lat jeździ codziennie?
(14:03) Jak zwiększyć liczbę przejechanych kilometrów?
(16:30) Motywacje Elizy: po co wsiada na rower?
(20:59) Czy codzienna jazda to forma ucieczki?
(25:22) Blog: zapis zmian klimatycznych i konsekwencja w działaniu
(27:33) Jazda w czasach pandemii
(30:17) „Niebieski”: rower, który pokonał 350 tys. km
(33:40) Jak jeździć bez lęku?
(36:20) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy od sportu, polityki i historii po kulturę. Skorzystaj z kodu ROWERY30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
37:00
Ekstra opowieści o ekstra książce, czyli Jakub Kornhauser i jego premie górskie
Spotkanie Juliusza Ćwielucha z Jakubem Kornhauserem, autorem książki „Premie górskie najwyższej kategorii”, to kolejna rozmowa z cyklu „Rowery, nie bajki, ekstra”. Dyskutują o jeździe po Krakowie i Warszawie, zwracając uwagę na urokliwe nazwy ulic oraz zmieniającą się infrastrukturę rowerową. Kornhauser dzieli się pasją do kolarstwa, opowiadając o rodzinnych wyprawach i inspiracjach czerpanych z poprzednich pokoleń kolarzy. Poruszają też temat aktywności Kornhausera w stowarzyszeniu Kraków Miastem Rowerów" oraz jego pracy w Ośrodku Badań nad Awangardą, analizując związki między awangardą a kolarstwem.
00:00 Najciekawsze fragmenty
01:00 Wprowadzenie
01:30 Trasa przejażdżki Jakuba Kornhausera i Juliusza Ćwielucha
02:39 O czym jest najnowsza książka Kornhausera „Premie górskie najwyższej kategorii”
06:15 Fascynujące nazwy ulic w Warszawie i Krakowie
08:20 Jak powstawała książka
12:27 Zmiany w infrastrukturze rowerowej Krakowa
15:48 Działalność Kornhausera w organizacji Kraków Miastem Rowerów"
17:52 Wyprawy rowerowe z ojcem: wspomnienia Jakuba Kornhausera
24:25 Gubienie się na rowerze kontra jazda z konkretnym celem
29:34 Budowanie więzi z rowerem
31:50 Działalność Ośrodka Badań nad Awangardą i jej związek z kolarstwem
37:40 Przewożenie roweru w pociągach
39:35 Książka „Kolarz” Tima Krabbé
44:33 Fausto Coppi, włoski kolarz
46:47 Podsumowanie
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy od sportu, polityki i historii po kulturę. Skorzystaj z kodu ROWERY30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
47:26
Kręcą nas rowery, nie wojna. Jak ukraiński Garbaruk zdobywa Europę
Jak zacząć w garażu w Kijowie, żeby ostatecznie sprzedawać części rowerowe w całej Europie? I jak walczyć z chińskimi podróbkami, które mogą zagrażać zdrowiu? Historia firmy Garbaruk to połączenie pasji, innowacji i walki o jakość. Vlad Garbaruk opowiada, jak powstała pierwsza legendarna zębatka, dlaczego ich kasety i korby wyróżniają się na tle konkurencji, czemu po aluminium musieli jeździć 800 km i jak zdobyli renomę na Zachodzie bez wielkich kampanii marketingowych. Dowiecie się też, dlaczego firma przeniosła się do Polski, jak wygląda produkcja ich części i co planują po wojnie. Z Vladem Garbarukiem rozmawia Juliusz Ćwieluch.
(00:00) Najlepsze fragmenty
(00:38) Wstęp
(01:41) Jaka jest historia rowerowej ukraińskiej firmy Garbaruk?
(04:33) O produkowaniu własnych części rowerowych: sztyce, kierownice
(05:29) Jak powstała pierwsza, legendarna zębatka Garbaruk?
(06:29) Jak konkurować z wielkimi firmami?
(10:12) Jak wygląda produkcja kasety rowerowej?
(15:40) O innowacyjności produktów Garbaruk
(20:09) „Macie fame na Zachodzie” – dlaczego są znani w Europie bez promocji?
(23:26) Dlaczego tak trudno jest o aluminium w Ukrainie?
(25:00) Dlaczego firma przeprowadziła się do Polski?
(26:47) Sława Ukrajini – o telefonach od polskich klientów
(27:55) Dlaczego korba jest pusta w środku?
(30:30) Chińskie podróbki Garbaruka – jak je odróżnić?
(35:00) Czy sport rowerowy ma szansę się teraz rozwinąć w Ukrainie?
(36:40) Co jeszcze produkuje Garbaruk?
(41:58) O zindywidualizowanych kołach – nowy produkt i ile kosztuje?
(46:52) Co planują po wojnie?
(47:40) Podsumowanie
Rowery nie bajki – podkast nie tylko o środku transportu, ale też o stylu życia. Rozmawiamy o rowerowych trendach, praktycznych wskazówkach i kulturowych kontekstach, które czynią rower czymś więcej niż tylko pojazdem.
Zaprasza dziennikarz tygodnika POLITYKA, Juliusz Ćwieluch. Nowe odcinki co dwa tygodnie, w czwartek rano.