AI w produkcie - rozmowa z Krzysztofem Rajdą i dr Wojciechem Kuloza-Kaczanem
W tym odcinku Podcastu Produktowego rozmawiamy o sztucznej inteligencji – ale nie przez pryzmat hype’u, tylko realnych wyzwań, decyzji i praktyki.Do rozmowy zaprosiłem dwóch ekspertów, którzy na co dzień mają styczność z rozwojem i wdrażaniem AI: Krzysztofa Rajdę – Head of AI w Brand24 oraz Wojciecha Kuloza-Kaczana – Product Ownera w TerraEye. Wspólnie szukamy odpowiedzi na pytania, które zadaje sobie coraz więcej firm i zespołów:Czy warto budować własne modele AI, czy może lepiej sięgnąć po gotowe rozwiązania?Czy punkt wyjścia do pracy z AI to potrzeba klienta, czy może jednak technologia?Jak subiektywność (ludzka i algorytmiczna) wpływa na wyniki modeli i decyzje biznesowe?Czy mamy realną szansę, by stworzyć polską „Dolinę Tytanu”?Dlaczego sceptycyzm bywa równie ważny co entuzjazm – i jak łączyć otwarty umysł z rozsądkiem?Jakie umiejętności i kompetencje warto rozwijać, żeby skuteczniej tworzyć produkty wykorzystujące AI?Ta rozmowa to nie tylko konkretna wiedza, ale i spora dawka refleksji – o przyszłości technologii, kompetencjach zespołów produktowych i odpowiedzialności za to, co budujemy.W odcinku:0:00 Intro01:45 AI w analizie spektralnej08:15 Need first czy technology first?19:50 Kupować czy budować AI? Kiedy to się opłaca?27:35 Odpowiedzialność i subiektywność wyników pracy AI37:30 Jakie umiejętności związane z AI warto rozwijać?46:15 Polecajki od gości
--------
49:39
--------
49:39
Jakim być liderem - rozmowa z Martyną Mrozek cz.2
Druga część rozmowy z Martyną Mrozek, Head of Product Design w CSHARK, mentorką oraz wykładowczynią akademicką – tym razem o roli lidera produktowego, w szczególności w product design. Martyna jest liderką zespołu designerów i na co dzień zarządza ich sposobem pracy – choć lepszym określeniem byłoby chyba “współtworzy”. Opowiada o swoich doświadczeniach i przemyśleniach dotyczących ról na bardziej strategicznym niż specjalistycznym poziomie, o tym jak taniec wpłynął na jej postrzeganie roli lidera, jak jej zespół się dociera i tworzy własne zasady współpracy, jakie lider powinien mieć cechy, czego nie powinien oddawać w 100% innym, dlaczego nie musi być mistrzem świata we wszystkim oraz kim są nie-kryminalni psychopaci :O A to nie wszystko, co znajdziecie w tym odcinku. Zapraszam do słuchania!W odcinku:0:00 Intro0:30 Czym różni się rola lidera od designera04:25 Jakie cechy i doświadczenia są ważne u lidera w product design09:00 Jak ważne jest granie na zespół i odpowiednia rekrutacja15:30 Codzienność pracy zespołu designerów22:30 Jakich zadań lider nie powinien oddawać innym30:00 Dlaczego lider nie musi być we wszystkim najlepszy36:14 Rady dla przyszłych liderów zespołów produktowych
--------
40:28
--------
40:28
UX/CX w produkcie - rozmowa z Martyną Mrozek cz.1
Tym razem odcinek specjalny, bo dwuczęściowy! W pierwszej części rozmawiamy z Martyną Mrozek, Head of Product Design w CSHARK, mentorką oraz wykładowczynią akademicką o User oraz Customer Experience. Martyna od wielu lat pracuje nad designem produktów cyfrowych, uczy innych jak to robić, ma za sobą także doświadczenia związane ze sztuką, matematyką i analizą systemową. Będzie o tym, czym jest UX, nieco o jego historii, jakie cechy powinien mieć dobry designer i czego w takich ludziach szukać, doświadczeniu w pracy z UXem dla branży edukacyjnej oraz medycznej. Oprócz przeszłości poruszamy także tematy związane z przyszłością - trendami, które obecnie zaczynają coraz mocniej wpływać na projektowanie produktów nie tylko opartych o samo oprogramowanie, ale także fizyczny sprzęt i zupełnie nowe rodzaje interfejsów, o jakich do tej pory mogliśmy myśleć raczej w kategoriach science-fiction. W drugiej części, dostępnej niebawem na kanale, będziemy z kolei rozmawiać o liderach. Zapraszam!W tym odcinku:0:00 Intro01:30 Czym są UX, CX, czym się różnią i jak przenikają06:15 Doświadczenia w pracy nad UX w produktach16:15 Rola designera w zespole i myśleniu o klientach22:10 Jakie cechy charakteru powinien mieć dobry UXowiec25:40 UX w medycynie29:00 Trendy w UX38:14 Przyszłość wearables i interfejsu ciało-urządzenie43:30 Rozwój UX na uczelniach
--------
46:01
--------
46:01
Od czego zacząć - rozmowa z Olkiem Uznańskim
W tym odcinku skupiamy się razem z Olkiem Uznańskim na początku produktu - fazie, gdy mamy więcej przeczuć niż twardych danych co do jego przydatności. Olek to doświadczony produktowiec, który specjalizuje się w tej tematyce i pomaga zarówno founderom, jak i istniejącym organizacjom, startować z nowymi produktami. Będzie o tym jak zacząć bez linijki kodu, dlaczego nie należy się bać wywiadów z użytkownikami (a wręcz odwrotnie), jak ważne jest zorientowanie na cele strategiczne od samego początku, czy fintechy też mogą bezpiecznie eksperymentować i jak testować założenia, żeby wiedzieć, czy dalsza droga ma sens. To wszystko i jeszcze więcej w prawie 50 minutach rozmowy!W odcinku:0:00 Intro01:10 Różnice pomiędzy dojrzałym a nowym produktem06:30 Wywiady i insighty strategiczne16:15 Jak zacząć produkt bez kodu33:00 Skąd wiadomo czy warto dalej kontynuować produkt35:30 Testowanie założeń38:05 Eksperymentowanie w fintechach45:30 Mam pomysł na produkt - co dalej?
--------
48:41
--------
48:41
Budowa produktu w Japonii - rozmowa z dr Wojtkiem Bułą
Odcinek poświęcony dość egzotycznemu tematowi, jakim jest budowanie produktów w Japonii. Mój gość, dr Wojciech Buła spędził wiele lat w tym kraju budując start up związany z wykorzystaniem mikrosystemów do analizy biochemicznej oraz rozwijając karierę naukową. Dzięki temu ma niespotykane i cenne doświadczenia nie tylko start upowe, ale także kulturowe związane z Krajem Kwitnącej Wiśni. Rozmawiamy o trudnościach wynikających z różnic w kulturze, która jest niezwykle odmienna od naszej, jak wpływa ona na miejsce Japonii na produktowej oraz technologicznej mapie świata, o tym, że jako Polacy nie mamy się czego wstydzić i dlaczego hasło “zrobimy z Polski drugą Japonię” powinno dziś wywoływać raczej obawy niż radość.W odcinku:0:00 Intro01:15 Jak Wojtek trafił do Japonii08:20 Tworzenie produktu w japońskiej kulturze11:45 Jak i kiedy japończycy doszli do nowoczesnych technologii16:50 Dlaczego japoński Kaizen nie promuje innowacyjności23:15 Środowisko start upowe w Japonii29:20 Japoński intrapreneurship33:10 Współpraca przemysłu oraz inwestorów z nauką w Japonii i Polsce39:40 Co dalej z japońskimi produktami?
Podcast o tworzeniu produktów, głównie cyfrowych, oraz wszystkim co je otacza i na nie wpływa. Autor obecnie pełni rolę Head of Product w Brand24 - platformie to monitorowania marki w Internecie i social listeningu, używanej przez ponad 4000 klientów na całym świecie. Razem z zespołem inteliLex laureat w międzynarodowym konkursie Global Legal Hackathon 2019 podczas finałów w Nowym Jorku, a następnie współtwórca start-upu o tej samej nazwie. W IT od 11 lat, od analityka biznesowego, testera, przez Scrum Mastera, sprzedaż do role produktowe. Po godzinach mentor w programie edukacyjnym EConverse, fan siatkówki i militariów XX wieku.