Przeniesienie praw autorskich do logo? Faktura nie wystarczyła, zapłacił frycowe.
Nie widzisz sensu w podpisywaniu umów, bo "szkoda czasu na formalizm"? Myślisz, że dobra relacja i opłacona faktura załatwiają sprawę? Ta prawdziwa historia może zmienić Twój punkt widzenia.
Oto case study: klient zamawia logo, solo-przedsiębiorca zleca wykonanie freelancerowi. Zadnych umów, rozliczenie na fakturę. Szybko, prosto i bez problemów. Do czasu. Klient wraca po kilku miesiącach i prosi o formalne potwierdzenie praw autorskich. Wtedy zaczyna się problem, bo freelancer za podpisanie umowy żąda dodatkowych pieniędzy.
Jak uniknąć tej pułapki? Co zrobić, gdy już w nią wpadłeś? Na te pytania odpowiadam w wideo, krok po kroku wyjaśniając problem z prawami autorskimi i pokazując, dlaczego umowa to najtańsze ubezpieczenie.
Obejrzyj i podziel się swoją refleksją w komentarzu.
00:00 Prawa autorskie na fakturę? Case study kosztownego błędu
03:18 Problem z umową: dlaczego faktura nie przenosi praw autorskich?
05:53 Rozwiązanie: umowa to najlepsze zabezpieczenie
🍫 Praliny PraKreacji - https://prakreacja.pl/praliny
#umowa #prawoautorskie #faktura #freelancer
--------
7:42
--------
7:42
Klient wrzuca Twoje treści do AI – czy należy Ci się rekompensata?
Czy masz prawo żądać dodatkowego wynagrodzenia, jeśli Twoje podcasty, teksty, zdjęcia, wideo lub inne materiały są wykorzystywane przez klienta do trenowania modeli AI?
Dotychczas mówiło się głównie o odpowiedzialności wielkich firm tworzących narzędzia AI. Ale co z sytuacją, gdy to np. twój klient / kontrahent / partner biznesowy postanowi wykorzystać twoją twórczość do „nakarmienia” sztucznej inteligencji – bez pytania i bez wynagrodzenia?
Wczoraj napisał do mnie Krzysztof Kołacz z podcastu Bo czemu nie.
"Zarzucam temat, który w branży influencerskiej jest dość gorący w tym roku.
Czy w ramach umów z klientami jest w ogóle możliwe i jakkolwiek sensowne – zapisanie czegoś takiego, jak „klauzula kompensacji za trenowanie odcinkami podcastu modeli AI w przyszłości”? Chodzi o to, żeby zabezpieczyć się przed ty`m, że klient weźmie zrealizowany z nim odcinek albo jego transkrypt i świadomie będzie trenował na tym AI bez informowania nas o tym + czerpał z tego korzyści."
Interesujące, prawda? Nagrałem wideo z moimi przemyśleniami.
Wolisz czytać? Wersja tekstowa poradnika: https://prakreacja.pl/dodatkowe-wynagrodzenie-za-wykorzystanie-tresci-do-trenowania-ai-czy-klauzula-kompensacji-zadziala/
00:00 Rekompensata za trenowanie AI – przykład odcinka podcastu
01:47 Prawo autorskie jako podstawa dla dodatkowego wynagrodzenia
03:10 Prawo do fonogramu / wideogramu na przykładzie odcinka podcastu
07:26 Monopol twórcy vs trenowanie sztucznej inteligencji
11:18 Klauzula kompensacji za trenowanie AI – dwa warianty
14:09 Problemy w praktyce
16:01 Podsumowanie
#prawoautorskie #copyright #ai #sztucznainteligencja
--------
19:30
--------
19:30
Podwyższenie wynagrodzenia za prawa autorskie (klauzula bestsellerowa) – kiedy, jak i dlaczego?
Klauzula bestsellerowa nie jest przeznaczona wyłącznie dla pisarzy. Może skorzystać z niej każdy twórca, jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich albo udzielenie licencji jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy.
Od 20.09.2024 jest łatwiej niż kiedyś, bo rażąca dysproporcja jako przesłanka klauzuli bestsellerowej została złagodzona.
To zasługa dyrektywy europejskiej, która została implementowana poprzez nowelizację polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Z tego poradnika wideo dowiesz się, w jaki sposób możesz doprowadzić do podwyższenia wynagrodzenia z umowy zawartej w przeszłości, korzystając z dobrodziejstw klauzuli bestsellerowej.
📗 Poradnik w wersji tekstowej + Praliny PraKreacji znajdziesz tutaj: https://prakreacja.pl/podwyzszenie-wynagrodzenia-za-prawa-autorskie/
00:00 Podwyższenie wynagrodzenia za prawa autorskie - kiedy?
01:18 Klauzula bestsellerowa - sposób na podwyższenie wynagrodzenia
02:53 Najpierw polubownie, potem do sądu
09:07 Rażąca dysproporcja vs niewspółmierna niskość
11:34 Klauzula bestsellerowa tylko dla twórców
12:32 Podsumowanie i zaproszenie na poczęstunek
#prawo #poradnik #copyright
--------
13:57
--------
13:57
Czy wiadomość o wygasającej subskrypcji to informacja handlowa i wymaga zgody?
Wysyłasz do użytkowników wiadomości przypominające o wygasającej subskrypcji i zastanawiasz się czy możesz robić to bez zgody? Tutaj znajdziesz odpowiedź bazującą na prawnych zasadach marketingu bezpośredniego i przesyłania informacji handlowych. Opowiem też o niuansie RODO.
00:00 Wiadomość o wygasającej subskrypcji – na czym polega problem?
00:55 Wymóg zgody na wysyłkę informacji handlowej
01:59 Niuanse istotne przy ocenie sytuacji
03:25 Co na to RODO?
04:35 Ważna decyzja do podjęcia
05:41 Wpływ na UX
07:26 Wymagania dot. polityki prywatności
08:15 Podsumowanie i zakończenie
📖 Poradnik tekstowy: https://prakreacja.pl/czy-wiadomosc-o-wygasajacej-subskrypcji-to-informacja-handlowa-marketing-bezposredni-i-wymaga-zgody/.
#prawo #marketing #ecommerce
--------
9:18
--------
9:18
Regulamin sklepu internetowego to serce każdego e-commerce. Jak o nie dbać?
Regulamin sklepu internetowego to serce każdego e-commerce. Dlaczego? Bo zastępuje umowę. Każde zamówienie w sklepie to umowa. Między tobą i kupującym. Regulamin sklepu internetowego wyznacza warunki tej umowy. Ale uwaga – te warunki nie mogą być dowolne. Prawo narzuca standardy ochrony konsumenta, których trzeba się trzymać, unikając w szczególności klauzul niedozwolonych.
Regulamin służy również wypełnieniu obowiązków, które nakładają na ciebie ustawa o prawach konsumenta, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, DSA, GPSR i inne akty prawne.
Opowiem ci dzisiaj jak zadbać o regulamin sklepu internetowego.
00:00 Dlaczego regulamin sklepu internetowego to serce e-commerce?
03:23 Podstawowy błąd w regulaminach sklepów internetowych
06:05 Skąd wziąć regulamin sklepu internetowego?
11:03 Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?
16:05 Podsumowanie
Poradnik tekstowy z przykładowymi klauzulami: https://prakreacja.pl/regulamin-sklepu-internetowego/
#prawo #ecommerce #sklepinternetowy
Posłuchaj i rozwiąż swoje problemy z umowami, regulaminami, prawem autorskim, e-commerce i RODO. Zaprasza radca prawny Wojciech Wawrzak, autor bloga praKreacja.pl.