
DLACZEGO HOLLOW KNIGHT: SILKSONG JEST TAK DOBRĄ GRĄ. TZO za podcast!
10.12.2025 | 1 godz. 4 min.
Jedną z największych premier minionego roku był Hollow Knight: Silksong, czyli reprezentant gatunku wymagających metroidvanii. Dlaczego dzieło niewielkiego studia Team Cherry osiągnęło tak duży sukces? No i najważniejsze pytanie: która postać z gry jest najbardziej gorąca? Na wszystkie palące pytania odpowiadają Mateusz i Szymon oraz gość specjalny: Piotr Maciejczak. W podcaście analizujemy, czemu Silksong jest tak dobry i gdzie leży sekret jego sukcesu. Zastanawiamy się, czy są momenty, w których Team Cherry przesadziło z poziomem trudności, chociażby w przypadku niesławnej lokacji Bilewater. Dodatkowo Mateusz przedstawia rozmaite metody narracyjne i "rozgrywkowe", jakimi gra opowiada swoją historię, co tłumaczy między innymi to, czemu gracze w pewnych momentach muszą płacić za możliwość "zapisania" gry.Sprawdźcie kanały Piotrka:https://www.twitch.tv/piotrmaciejczakhttps://www.youtube.com/@PiotrMaciejczakhttps://x.com/PiotrMaciejczak00:00 WSTĘP I HOT POSTACIE01:30 NASZA RELACJA Z SILKSONG05:06 PROGRES POZIOMU TRUDNOŚCI15:30 NAJTRUDNIEJSZA LOKACJA GRY24:01 PERFEKCYJNY PLATFORMER30:02 WALKA I SYSTEM OBRAŻEŃ36:12 SPLĄTANIE FABUŁY I EKSPLORACJI45:14 W CZYM SILKSONG PRZESADZIŁ?53:11 SEKRETNY ELEMENT SILKSONGA

JAK ZOSTALIŚMY FANATYKAMI GIER CO-OPOWYCH. TZO za podcast!
04.11.2025 | 51 min.
W ostatnich latach zaczęło pojawiać się sporo gier kooperacyjnych, które mocniej stawiają na ciekawe mechaniki wymagające współpracy lub rywalizacji. Ten trend, rozkręcony przez takie gry jak Among Us czy Phasmophobia, do dzisiaj generuje hity, czego dowodem jest niedawny Peak.Dlaczego gry co-op święcą takie triumfy? Które mechaniki są najlepsze? I czy określenie "friendslop" jest obraźliwe? Z tymi tematami mierzą się Kacper i Julka, którzy w różnych grach kooperacyjnych spędzili wiele godzin (chociaż jak się okazuje niekoniecznie razem).00:00 INTRO | DLACZEGO NIE GRAMY ZE SOBĄ?01:10 DEFINICJA WSPÓŁCZESNYCH GIER CO-OPOWYCH03:11 CZY „FRIENDSLOP” JEST OBRAŹLIWE?13:14 DOBRE I ZŁE MECHANIKI GIER CO-OPOWYCH24:05 GRANIE SOLO W GRY CO-OP26:35 ZABAWY Z KOMUNIKACJĄ GŁOSOWĄ42:58 LEPSZE I GORSZE GRY CO-OP

CO SIĘ DZIEJE, KIEDY NIE MOŻESZ UFAĆ GRZE. TZO za podcast!
21.10.2025 | 1 godz. 7 min.
W „Slay the Princess” otrzymujemy proste zadanie – zabij księżniczkę. Ale już od pierwszych chwil staje się jasne, że ta gra nie mówi nam wszystkiego a jednocześnie zachęca do podważania własnych założeń.W tym odcinku podcastu Hed i Julka rozmawiają o szerokich możliwościach narracyjnych, jakie oferują visual novele. Od ciekawych rozwiązań i swobody po stronie gracza aż po zupełnie liniowe historie - ten gatunek wydaje się eksplorować każdy kierunek. Także w zakresie tematyki, bo visual novele to również miejsce dla treści dla dorosłych.00:00 FOTEL CZY KANAPA I TEMAT ODCINKA02:05 CZYM JEST SLAY THE PRINCESS13:53 GRA, KTÓREJ NIE MOŻESZ UFAĆ29:00 NARRACYJNA SIŁA VISUAL NOVEL42:55 MROCZNIEJSZE ASPEKTY GATUNKU53:10 TWORZENIE WŁASNEJ VISUAL NOVELI

DLACZEGO WCIĄGNĄŁ NAS SURVIVAL O PUSTYNI. TZO za podcast!
22.09.2025 | 1 godz. 10 min.
Gra Dune: Awakening przyciągnęła sporą społeczność szukającą wrażeń surwiwalowych w trudnych warunkach Arrakis. Wśród nich był także Adam, który spędził w grze dużo czasu, eksplorując głównie warstwę PvE. Dlaczego gra o pustyni okazała się tak bardzo wciągająca?W odcinku eksplorujemy różne mniej lub bardziej realistyczne mechaniki gry oraz jej hardkorowy rodowód. Zastanawiamy się także nad rolą takich elementów jak grind czy budowa bazy oraz mniej udanym aspektem rywalizacyjnym.[wracamy do publikowania podcastów - ten został nagrany jakiś czas temu]00:00 WSTĘP I SŁOWA NA LITERĘ „D”04:02 CZY DUNE AWAKENING JEST DLA FANÓW DIUNY?10:00 JAKIM SURWIWALEM JEST DUNE AWAKENING?18:20 DLACZEGO GRIND NA ARRAKIS DZIAŁA?31:30 REALISTYCZNE RUTYNY W GRZE42:20 JAK HARDKOROWE MECHANIKI PODKRĘCAJĄ KLIMAT GRY57:20 ŚWIAT GRY, INNI GRACZE I SYSTEM ROZWOJU01:03:48 JAK POKONAĆ CZERWIA – PODSUMOWANIE

TA GRA WYCISNĘŁA Z NAS WSZYSTKIE EMOCJE. TZO za klasyk: GRIS
15.07.2025 | 1 godz. 10 min.
Czy da się opowiedzieć emocjonalną historię bez słów? Jak poradzić sobie ze stratą bliskiej osoby? Dlaczego każda gra jest trochę jak Super Mario? Odpowiadamy na te i inne pytania w specjalnym odcinku „TZO za podcast” z wyjątkowej serii „TZO za klasyk”. Tym razem naszym klasykiem jest GRIS, gra hiszpańskiego producenta gier Nomada Studio. GRIS to platformówka, która zachwyca animowaną artystyczną oprawą, ale kryje się w niej coś więcej. W tej grze nie padają żadne słowa a udaje jej się opowiedzieć silną historię. O tym jak GRIS wyciska z człowieka emocje i pozwala lustrzane odbicie samego siebie opowiadają Julka i Hed.00:00 INTRO I WSTĘP02:08 CO NAS ZACHWYCIŁO W GRIS?10:15 CZYM JEST GRIS?14:05 JAK STWORZYĆ NARRACJĘ BEZ SŁÓW27:05 CO GAMEPLAY GRIS MÓWI O EMOCJACH39:04 GRA, W KTÓREJ NIE MOŻNA PRZEGRAĆ51:30 CIEKAWOSTKI O PROCESIE PRODUKCJI59:08 INSPIRACJE I ANIMACJA1:08:00 DLACZEGO WARTO ZAGRAĆ W GRIS



TZO za podcast!