Czy Janosik faktycznie był szlachetnym zbójem o rysach Marka Perepeczki? Czy prawdziwy William Wallace, czyli postać grana przez Mela Gibsona w „Bravehearcie”, ...
"Maryja" z Netflixa. Prawda i fikcja w filmie. Recenzja biblistyczno-historyczna I Prof. Marcin Majewski
Na platformie Netflix oglądać można film "Maryja" w reżyserii D.J.'a Caruso. Film przedstawia młodość matki Jezusa z Nazaretu. I choć Boże Narodzenie, to właściwe Boże Narodzenie, należy do najbardziej wyeksploatowanych motywów w kulturze zachodniej, to twórcy usiłują wycisnąć z niego coś nowego, tym razem to egzotyczne skrzyżowanie jasełek z krwawym przedstawieniem w stylu "Gry o tron". Nic dziwnego zatem, że jednym z głównych bohaterów filmu jest tu król Herod Wielki, grany przez Anthony'ego Hopkinsa. Co w tym filmie pokrywa się z przekazem biblijnym? Co jest zgodne z obecnym stanem badań? Opowiada prof. Marcin Majewski.
--------
52:53
Film "Pearl Harbor". Prawda i fikcja. Recenzja historyczna I dr Michał Piegzik
Film Michaela Baya "Pearl Harbor" z 2001 roku należy do najbardziej krytykowanych obrazów historycznych. Zarzuca mu się sprzeczność z faktami i przysłonięcie tragedii ofiar japońskiego ataku na Pearl Harbor z 7 grudnia 1941 roku melodramatycznym trójkątem miłosnym (Ben Affleck, Josh Hartnett i Kate Beckinsale). Czy zarzut niezgodności z faktami jest zasadny? Jak naprawdę wyglądały kulisy ataku Japończyków na Pearl Harbor i sam atak? Czy Japonia przystąpiła do wojny z uwagi na embargo na ropę? Jaką rolę odegrał japoński wywiad? Czy bohaterowie filmu "Pearl Harbor" są postaciami historycznymi? Czy Amerykanie obawiali się japońskiej inwazji na Stany Zjednoczone? Na te pytania odpowiada dr Michał Piegzik, doktor prawa na Edinburgh Napier University, pasjonat i autor książek o wojnie na Pacyfiku.
--------
58:37
Ekofeministyczna "Simona Kossak". Prawda i fikcja w filmie o ikonie ekologii I Anna Kamińska
Reżyser i scenarzysta Adrian Panek nie bez racji wpisuje biografię Simony Kossak (Sandra Drzymalska), w nurt ekologiczny i feministyczny. Ta słynna przyrodniczka zamiast iść w ślady wielkich przodków i zostać malarką albo literatką, wyjechała do Puszczy Białowieskiej, by badać sarny i odnaleźć szczęście. Jak naprawdę wyglądały jej relacje Simony z matką, Elżbietą Kossak (Agata Kulesza)? A jak z Lechem Wilczkiem (Jakub Gierszał)? Czy Simona Kossak walczyła z wycinką Puszczy Białowieskiej? Odpowiada Anna Kamińska, biografka Simony Kossak.
--------
38:27
"Gladiator II" - prawda i fikcja w filmie. "Z historią ma wspólnego tyle, co nic" I dr Michał Jacek Baranowski
Po blisko 25 latach wracamy do starożytnego Rzymu, ale takiego, jakim go widzi Ridley Scott. "Gladiator II" właśnie zawitał na ekranach kin. Film opowiada historię Lucjusza (Paul Mascal), znanego z pierwszej części syna Lucylli (Connie Nielsen). Mężczyzna staje się gladiatorem należącym do przebiegłego Makrynusa (Denzel Washington). Obraz jest wierny złotej zasadzie Hollywood, że druga część musi być zawsze większa i bardziej widowiskowa. Ale czy lepsza, również po względem zgodności z historią? O tym mówi dr Michał Jacek Baranowski, historyk starożytności.
--------
28:21
"Gladiator". Prawda i fikcja w kultowym filmie Ridleya Scotta I dr Michał Jacek Baranowski
"Gladiator", superprodukcja Ridleya Scotta z 2000 roku doprowadziła do renesansu kina spod znaku miecza i sandałów. Mimo upływu niemal ćwierćwiecza od premiery, nadal cieszy się niesłabnącą popularnością, czego dowodem jest to, że już wkrótce na ekranach kin zagości film "Gladiator II". Co jest prawdą, a co fikcją w filmie? Czy Maximus był postacią historyczną? Jak zginął Kommodus? Czy Marek Aureliusz planował przywrócić rzymską Republikę? M.in. na te pytania odpowiada dr Michał Jacek Baranowski, historyk starożytności.
Czy Janosik faktycznie był szlachetnym zbójem o rysach Marka Perepeczki? Czy prawdziwy William Wallace, czyli postać grana przez Mela Gibsona w „Bravehearcie”, nosił kilt? Ile bzdur zdołał upchnąć Ridley Scott w „Napoleonie”? W podcaście „Prawda czasu i prawda ekranu” przyjrzymy się kinowym premierom oraz klasykom filmu i sprawdzimy, co w filmach i serialach, których fabuła osadzona jest w przeszłości, jest prawdą, a co fikcją. Nie od dziś wiadomo przecież, że jest prawda czasu i prawda ekranu.