21 tys. zł STRATY na MINUTĘ. Szokujący rachunek za węgiel
W 2024 r. polskie górnictwo generowało 21 tys. złotych straty co minutę. A to nie jest kompletny rachunek kosztów, jakie ponosimy ze względu na węgiel. Ile kosztuje polskie „czarne złoto”? O tym w dzisiejszej Elektryfikacji.źródła:https://www.facebook.com/zwiazki.jsw/posts/pfbid0St7WpPn6SmQ1sPyiYErgx6JwGt4MduFNa7Lm5LogxdkJ6QiHDrsVxWt278bDR94elhttps://www.facebook.com/zwiazki.jsw/posts/pfbid0bcdUGNEpDmjzr1NPjgLXyrF7xt896QZPdjB2qby57BogsiiNeqmaj1fGMBokifmXl https://www.politykainsight.pl/bibliotekaraportow/2323627,1,co-z-weglem-w-polsce-miedzy-dekarbonizacja-a-potrzebami-gospodarki.read
--------
26:19
--------
26:19
Chiny szykują się do wojny. Widać to po energetyce
To nie jest tylko polityka klimatyczna. Analiza kluczowych segmentów chińskiej gospodarki, zwłaszcza tych związanych z energią, prowadzi do bardzo niepokojącego wniosku: Chiny budują swoją energetykę wojenną.Posłuchajcie, jak wielka transformacja energetyczna Państwa Środka, w którą wpompowano bilion dolarów, stała się potężnym narzędziem geopolitycznym i jak mogą działać filary chińskiej strategii na przetrwanie kryzysu i wojny: budowa "electrostate", suwerenność technologiczna i magazynowanie zasobów.Chińska transformacja ma wymiar przede wszystkim geopolityczny, a jej celem jest stworzenie autonomicznego, szokoodpornego systemu przemysłowego, przygotowanego na konfrontację.
--------
36:15
--------
36:15
Turecka Izera się udała! Dlaczego?
Turcja ma TOGG. My mieliśmy Izerę. Gdzie popełniliśmy błąd? Dlaczego Turcy, którzy ogłosili plany budowy narodowego samochodu elektrycznego, już od dwóch lat produkują i sprzedają seryjnie model T10X, a w Polsce zarzucono koncepcję Izery na rzecz budowy niejasnego "hubu elektromobilności"?Zderzmy więc historie tych dwóch marek, żeby zrozumieć, gdzie znajduje się klucz do sukcesu realizacji tak strategicznych ambicji.TOGG to uosobienie tureckiego sukcesu gospodarczego: w zaledwie 5 lat przeszli od planów do fabryki, i już dziś produkuje co trzeciego elektryka sprzedawanego w Turcji. A Polska? Po latach obietnic, zmian partnerów i nieustannego przesuwania terminów, rząd rezygnuje z Izery i wnioskuje o 4,5 mld zł z KPO na bliżej nieokreślony hub elektromobilności.
--------
30:35
--------
30:35
Co dalej z wiatrakami na morzu? Ważą się ich losy
Polska energetyka znajduje się w punkcie zwrotnym. W ciągu ostatnich 5 lat dokonaliśmy gigantycznego skoku w OZE, ale jest to wzrost obarczony fundamentalną wadą - opiera się głównie na niestabilnych źródłach (słońce, wiatr na lądzie), podczas gdy w krajach jak Niemcy czy Włochy znacznie większą rolę grają stabilne OZE (biomasa, woda).Odcinek powstał w ramach płatnej współpracy z Polenergia S.A.Co gorsza, zbliża się nieuchronna luka energetyczna. Powód? Koniec złoża węgla brunatnego w Bełchatowie i techniczna śmierć starych bloków węglowych. Czym to zastąpić? Atom nie zdąży. Lądowe OZE i gaz nie wystarczą. W najnowszym odcinku "Elektryfikacji" moim gościem jest Grzegorz Kotte, Dyrektor Departamentu Morskich Farm Wiatrowych w Polenergii. Rozmawiamy o tym, dlaczego morska energetyka wiatrowa jest jedynym realnym rozwiązaniem, by wypełnić tę lukę i uniknąć kryzysu.
--------
47:31
--------
47:31
Czy elektrykiem da się jeździć po Polsce? Robimy wielki test
Przejechałem ponad 1000 km samochodem, który według wielu mitów nie powinien już istnieć. To 6-letnia Tesla z przebiegiem 200 000 km i baterią o zdrowiu ~90%. Czy nadaje się już tylko na złom? Czy ciągle się psuje?W najnowszym odcinku Elektryfikacji wracam na polskie drogi, aby powtórzyć mój wielki test elektromobilności z 2023 roku i sprawdzić, co realnie zmieniło się przez ostatnie dwa lata. Globalny rynek EV, wbrew narracjom o kryzysie, rośnie lawinowo, a w Polsce? Dzięki jednej kluczowej ustawie, o której opowiadam, liczba ładowarek podwoiła się, a liczba zarejestrowanych elektryków wzrosła czterokrotnie!Zabieram Was w realną trasę 520 km "zużytą" Teslą. Podliczam realne koszty podróży, pokazuję, jak wygląda infrastruktura w mniejszych miastach i obalam mity o degradacji baterii. Czy Polska nadal jest "ładowarkową pustynią"? Jakie są największe minusy? I czy stary elektryk to naprawdę magazyn energii na kółkach? Zapraszam na raport z pierwszej linii frontu polskiej rewolucji EV.