20 lat temu krytyka sztuki z definicji musiała być zaczepna i raczej zjadliwa. Albo odwrotnie – pełna zachwytów z najwyższej półki. A jaki jest dzisiejszy język krytyki i popularyzacji sztuki w internecie? Jakim głosem można opowiadać o twórczości współczesnych artystów w social mediach? O chowaniu ocen do kieszeni, o uginaniu się pod jarzmem algorytmu i o rewizji starych praktyk opowiada już okrzepła w sukcesach, ale jeszcze debiutantka krytyki w social mediach Joanna Bury.Podcastu „Szturm sztuk” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
28:26
--------
28:26
Wspierając muzea i wielkie galerie
Muzea i wielkie instytucje sztuki to nie tylko przestrzenie wystaw, lecz także działań społecznych. Najlepiej takich, które powstają oddolnie, wykorzystując spontaniczność i naturalne talenty grupy widzów. Jak dokładnie przebiega otwieranie się muzealnego parasola nad ruchami społecznymi? I po co wielkim instytucjom wsparcie zawiązujących się towarzystw przyjaciół. O konstruowaniu sumy potencjałów opowiadają Delfina Jałowik, dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, oraz Ewa Jodłowska.Podcastu „Szturm sztuk” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
31:16
--------
31:16
Wiktoria Michałkiewicz o debiucie artystycznym
Czy sukces artysty da się zbudować jak wieżę z klocków? Oczywiście, że nie, ale każdej artystycznej karierze można pomóc i w ramach tej pomocy zauważyć pewne algorytmy, twierdzi Wiktoria Michałkiewicz z agencji Rezo. Opieka nad ścieżką kariery artysty to trudne zadanie, bo debiut nie zdarza się raz. Za każdym razem, gdy fotograf lub malarz wchodzi na nowy rynek, odrabia lekcję niemal od początku.Podcastu „Szturm sztuk” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
41:01
--------
41:01
Ewa Ziembińska o ikonie lat 20., Sarze Lipskiej
Panele dekoracyjne, szklane schody w butiku, suknie, kapelusze, tkaniny, a przy tym, oczywiście – płótna i rzeźby. Sara Lipska tworzyła w latach 20. XX wieku to, co piękne i funkcjonalne, przekraczając granice mediów. W czasie wolnym od designerskich projektów wykuwał się jej autorski styl. O tym, dlaczego jeszcze do niedawna jej twórczość była w Polsce w zasadzie nieznana, i dlaczego mógł się wydarzyć jej „ponowny debiut”, opowiada doktorka Ewa Ziembińska, badaczka, historyczka sztuki, kuratorka. Do 26 października 2025 roku w warszawskiej Królikarni trwa wystawa „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a”, o której również wspominamy w rozmowie.Podcastu „Szturm sztuk” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
42:27
--------
42:27
Dominikana. Gościni: Anna Theiss - Emigranci
Na Dominikanie czas płynie inaczej. Podczas gdy w europejskiej kulturze czujemy się przytłoczeni zbyt szybkim tempem życia, na tej intrygującej wyspie może nam doskwierać... zbyt wolne tempo. W tak niestabilnych warunkach naturalnych i społecznych, sztywne ramy funkcjonowania schodzą na dalszy plan. Anna Theiss, dziennikarka i prowadząca podcastu „Szturm sztuk”, już od kilku lat usiłuje przyzwyczaić się do tej rzeczywistości, ale na razie jest na etapie przecierania oczu ze zdumienia.Podcastu „Emigranci” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
Podcast dziennikarki Anny Theiss poświęcony sztuce. Każdy odcinek z udziałem gościa komentuje zjawisko z pola sztuki lub rynku sztuki współczesnej. Jako że współczesność tylko odmienia przez przypadki rzeczy i zjawiska, które kiedyś już się wydarzyły, na nowo i w nowym języku, zawsze pojawi się też odwołanie do historii.