Powered by RND
PodcastyMuzykaFLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu

FLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu

Culture.pl
FLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 5
  • Konkursy muzyczne oczami psychologa (dr Aneta Bartnicka-Michalska)
    Z perspektywy psychologicznej, czym są konkursy muzyczne dla ich uczestników i uczestniczek? Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się młodzi muzycy podczas przygotowań do takiego wydarzenia jak Konkurs Chopinowski? W jaki sposób psychologowie badają konkursy muzyczne? Usłyszymy również o Idze Świątek i Adamie Małyszu. Gościnią kolejnego odcinka „FLIS” jest dr Aneta Bartnicka-Michalska, filozofka i psycholożka. Pracuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na Uniwersytecie SWPS. Należy do American Psychological Association, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka.❔ Według Zbigniewa Herberta każdy nosi w sobie jakiś portret Fryderyka Chopina. Jaki obraz wyłania się spod pióra polskich i zagranicznych pisarzy?▫️https://culture.pl/pl/artykul/od-obcych-oczu-po-magiczne-palce-literackie-portrety-chopina❔ Jurorzy XIX Konkursu Chopinowskiego o muzyce Chopina i konkursowych paradoksach. Czy Chopina powinno się dzisiaj grać tak jak przed stoma laty? O co tak naprawdę – bo przecież nie o nagrody – chodzi w Konkursie? Czego potrzeba, aby zostać laureatem? Mówią znawcy, którzy w październiku 2025 roku zasiądą pod przewodnictwem Garricka Ohlssona w jury Konkursu Chopinowskiego.▫️ https://culture.pl/pl/artykul/jurorzy-xix-konkursu-chopinowskiego-o-muzyce-chopina-i-konkursowych-paradoksach📎 Autorzy: ⚪️ Scenariusz, produkcja i prowadzenie: Filip Lech, Izabela Smelczyńska⚪️ Jingiel: Izabela Smelczyńska.⚪️ Grafika: Paulina Ufnal / Hekla Studio⚪️ Animacja: Filip Dowjat(00:00) Wstęp: czy miewamy muzyczne koszmary? (03:10) Konkurs muzyczny jako marzenie i praca. (09:08) Budowanie własnej wartości i zdrowej realizacji. (11:27) Ideały a rzeczywistość. Co z psychoedukacją w szkolnictwie artystycznym? (18:03) Stres i trema: układ współczulny i przywspółczulny.(29:05) Perfekcja czy mistrzostwo? (32:41) W jaki sposób Konkurs Chopinowski śledzi dr Aneta Bartnicka-Michalska? (42:03) Jak zachować oryginalność w konwencjonalnym świecie muzyki klasycznej? (54:11) Jak radzić sobie ze zwycięstwem? (58:53) Iga Świątek i Adam Małysz.
    --------  
    1:05:50
  • Między sceną a fortepianem [Konkurs Moniuszkowski spotyka Konkurs Chopinowski]
    Zapraszamy na wysłuchanie rozmowy z Johnem Allisonem, krytykiem muzycznym, redaktorem „Opera Magazine”, przewodniczącym jury XII Konkursu Moniuszkowskiego, a także jurorem XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Czy słuchanie tak wielu wykonań odbiera czystą radość ze słuchania muzyki? Która opera Stanisława Moniuszki jest najbardziej lubiana przez Johna Allisona? Dlaczego to akurat "Halka"?Ostatni odcinek podcastu FLIS o Moniuszce zapowiada kolejny sezon, który będzie poświęcony Konkursowi Chopinowskiemu – a właściwie wszystkiemu, co go otacza. Zapraszamy do słuchania nowych odcinków. Słyszymy się we wrześniu! Who is Who w jury Konkursu Moniuszkowskiego? Przeczytaj artykuł Filipa Lecha, w którym przybliża skład gremium oceniającego uczestników i uczestniczki 12. Konkursu Moniuszkowskiego. Kto wygra XIX Konkurs Chopinowski? Eliminacje zakończone. Kim są pianiści i pianistki, którzy w październiku wezmą udział w chopinowskich zawodach?(00:00) Wstęp, zapowiedź kolejnych odcinków. (02:25) John Allison o swoich wrażeniach z Konkursu Moniuszkowskiego. (03:26) Redaktor "Opera Magazine" o swoich kontaktach z polską muzyką i kulturą. (07:33) Muzyka Europy Środkowej: z Czech, przez Estonię, do Ukrainy. (14:45) O łączeniu roli krytyka, redaktora i jurora. (18:31) Rola konkursów muzycznych we współczesnym świecie. (24:02) Czy jurorowanie nie zabiera czystej radości ze słuchania muzyki? John Allison o ulubionych utworach Moniuszki i Chopina. (29:28) Co wyróżnia dobre wykonanie muzyki Chopina? (33:07) John Allison o Warszawie.
    --------  
    35:03
  • Głosy Moniuszki
    Jak wygląda praca przy Konkursie Moniuszkowskim? W jaki sposób akompaniator pomaga odnaleźć śpiewakowi komfort? A przede wszystkim: co zostało z nami po XII Konkursie Moniuszkowskim? W kolejnym odcinku podcastu FLIS usłyszymy wypowiedzi pianistki Rozalii Kierc oraz wolontariuszek pracujących przy organizacji Konkursu. Who is Who w jury Konkursu Moniuszkowskiego? Przeczytaj artykuł Filipa Lecha, w którym przybliża skład gremium oceniającego uczestników i uczestniczki 12. Konkursu Moniuszkowskiego. Kto znalazł się na podium Konkursu Moniuszkowskiego? Przypomnijmy sobie emocje, które towarzyszyły tegorocznym igrzyskom śpiewaczym. (00:00) Wstęp i statystyki.(06:46) Aria Anny I molylas, i poklony klala z I aktu opery Ukradene shchastia Yuliya Meytusa, śpiewa Mariana Poltorak, przy fortepianie Gabriel Lasota.(12:09) O nagrodach, pieniądzach i konkursowym życiu.(20:38) Aria Valentina Ô sainte médaille… Avant de quitter ces lieux z II aktu opery Faust Charlesa Gounoda, śpiewa Aksel Daveyan, przy fortepianie Rozalia Kierc.(25:09) O byciu akompaniatorką opowiada Rozalia Kierc. (31:00) Media społecznościowe i polityka. (35:49) Konkurs z perspektywy wolontariuszek. (42:15) Allah, Allah, Akbar Karola Szymanowskiego do słów Jarosława Iwaszkiewicza z cyklu Pieśni muezina szalonego op. 42 nr 1, śpiewa Mariam Suleiman, przy fortepianie Piotr Zuchowski.
    --------  
    45:22
  • Jak śpiewać po polsku?
    Kto był najchętniej wybieranym kompozytorem wśród osób uczestniczących w XII Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki? I dlaczego śpiewanie po polsku jest takie trudne? W kolejnym odcinku podcastu FLIS usłyszymy wypowiedzi Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Zixin Tang, Huberta Kowalczyka, Salvadora Villanuevy, Rozalii Kierc, Samuela Stopforda, Arpi Sinanyan, Mariany Poltorak, Wiktorii Szymanskiej i Mariusza Kwietnia. Who is Who w jury Konkursu Moniuszkowskiego? Przeczytaj artykuł Filipa Lecha, w którym przybliża skład gremium oceniającego uczestników i uczestniczki 12. Konkursu Moniuszkowskiego. Kto znalazł się na podium Konkursu Moniuszkowskiego? Przypomnijmy sobie emocje, które towarzyszyły tegorocznym igrzyskom śpiewaczym. (00:00) Wstęp(6:00) „Lawina” Witolda Lutosławskiego do słów Aleksandra Puszkina w tłumaczeniu Juliana Tuwima. Śpiewa Justyna Khil, przy fortepianie Rozalia Kierc. (10:10) Problemy ze śpiewaniem po polsku. (18:33) „Precz z moich oczu” Fryderyka Chopina do słów Adama Mickiewicza. Śpiewa Zixin Tang, przy fortepianie Leon Chen.(21:27) Łamańce językowe. Rży mój gniady, ziemię grzebie? (27:56) „Zawód” Władysława Żeleńskiego do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Śpiewa Arpi Sinanyan, przy fortepianie Marta Misztal. (30:49) Ukraińskie śpiewaczki o śpiewaniu po polsku i kresowej polszczyźnie. (34:54) „Jestem i płaczę” Karola Szymanowskiego do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Śpiewa Mariana Poltorak, przy fortepianie Gabriela Lasota. (40:20) O coachach językowych i zrozumieniu libretta (z wątkami kulinarnymi). (43:49) „Znasz-li ten kraj?” Stanisława Moniuszki do słów Goethego w przekładzie Mickiewicza. Śpiewa Samuel Stopford, przy fortepianie Matteo Zoli.
    --------  
    49:03
  • Po co nam konkursy wokalne?
    Po co nam konkursy wokalne? Co właściwie podlega ocenie? Czy śpiew da się obiektywnie zmierzyć? W dzisiejszym odcinku FLIS rozmawiamy o tym z Beatą Klatką, dyrektorką Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, oraz z jego jurorami: Izabelą Kłosińską, Mariuszem Kwietniem i Olgą Pasiecznik.Wykorzystaliśmy fragmenty nagrań przesłuchań 11. Konkursu Wokalnegoim. Stanisława Moniuszki w Warszawie z 2022 roku: „Baśń” Ludomira Różyckiego dosłów Edwarda Słońskiego w wykonaniu Piotra Kaliny (akomp. Olga Tsymbaluk) oraz "Mojapieszczotka" op. 74 nr 12 Fryderyka Chopina do słów Adama Mickiewicza  Hyunju Mun (akomp. Adam Rogala).(00:00) Wstęp(6:08) Co dają młodym konkursy wokalne?(9:42) Regulamin 12. Konkursu Moniuszkowskiego:statystyki i nieobecność rosyjskich śpiewaków(12:30) Czy konkurs to działalność networkingowa? (19:08) Jak wygląda konkursowa punktacja? O jawnościwyników. (21:57) Czego poszukują jurorzy Konkursu? (27:37) Psychologiczne aspekty pracy pedagogicznej. Opoczuciu porażki. (36:29) O rozmowach uczestników z jurorami. Feedback ma znaczenie. Who is Who w jury Konkursu Moniuszkowskiego? Przeczytaj artykuł Filipa Lecha, w którym przybliża skład gremium oceniającego uczestników i uczestniczki 12. Konkursu Moniuszkowskiego. Kto znalazł się na podium Konkursu Moniuszkowskiego? Przypomnijmy sobie emocje, które towarzyszyły tegorocznym igrzyskom śpiewaczym.
    --------  
    44:02

Więcej Muzyka podcastów

O FLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu

Filip Lech, redaktor muzyczny Culture.pl i Iza Smelczyńska, muzykolożka i improwizatorka, zapraszają na FLIS – podcast o muzyce, słuchaniu i wszystkim, co pomiędzy. Na początek zagłębimy się w Konkurs Moniuszkowski – porozmawiamy z jurorami, organizatorami i uczestnikami o tym, jak to jest śpiewać po polsku, co dzieje się za kulisami i jak radzić sobie ze stresem na scenie.
Strona internetowa podcastu

Słuchaj FLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu, Uplifting Trance Sessions with DJ Phalanx (Trance Podcast) i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności

FLIS: Podcast o muzyce i słuchaniu: Podcasty w grupie

Media spoecznościowe
v7.23.7 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 9/15/2025 - 5:33:40 AM