W halloweenowym odcinku Maciek i Daniel omawiają głośną adaptację powieści Stephena Kinga. Chłopaki rozmawiają o tym, czego sami się boją i czego zabrakło w filmie. Próbują też ustalić, czy mają do czynienia z przegiętym horrorem dla dzieci, czy może z niedojrzałym horrorem dla dorosłych. Odcinek zawiera spojlery dla filmu "To" i serialu "Stranger Things"0.00 - 0.25 - Intro0.25 - 3.00 - Dlaczego „To”?3.00 - 4.30 - Krótka historia scenariusza4.30 - 8.00 - Streszczenie fabuły8.00 - 9.30 - Dla kogo jest ten film?9.30 - 13.00 - A czy ty spędzałeś w dzieciństwie wakacje na gonieniu morderczego klauna?13.00 - 14.30 - Brawa dla młodych aktorów14.30 - 15.30 - Dublowanie funkcji postaci15.30 - 16.40 - główny bohater jako skuteczny nośnik tematu16.40 - 19.20 - Dlaczego ten film nie straszy?19.20 - 21.50 - różnica między lękiem, a fobią21.50 - 23.30 - Co jest pierwszym punktem zwrotnym w tej historii?23.30 - 27.00 - Skąd w finale Bill wie, że Georgie to nie Georgie? Gdy przemiana bohatera następuje niezależnie od wydarzeń fabularnych.27.00 - 36.20 - Dlaczego przedstawienie zasad panujących w świecie danej opowieści jest tak ważne?36.20 - 47.00 - Czarne charaktery - dlaczego nie działają?47.00 - 49.50 - Problem szczęśliwego zakończenia.49.50 - 51.20 - Czego mamy się bać w drugiej części?51.20 - 1.00.20 - Pennywise - gdzie tkwi siła i słabość tej postaci?1.00.20 - 1.05.30 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: skoro nie można wyciąć klauna, to co można zrobić?1.05.30 - 1.08.35 - Na co zwrócić uwagę pisząc horror?1.08.35 - 1.12.00 - Kogo łatwiej przestraszyć?1.12.00 - 1.12.20 - Temat jest kluczem do wszystkiego1.12.20 - 1.18.00 - Polecenia: Dwa seriale - Daniel pozostaje w horrorowych klimatach nawiedzonych miejsc, Maciej woli byłego księdza ścigającego złodziei.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:18:14
--------
1:18:14
Mickey 17 - jak satyra polityczna współgra z filozoficznym sci-fi?
ODCINEK XIV – Mickey 17 – jak satyra polityczna współgra z filozoficznym sci-fi?Po tym jak “Parasite” zawojował świat i wygrał praktycznie wszystkie możliwe nagrody, Bong Joon-ho miał złoty bilet, żeby stworzyć niemal dowolny pomysł jaki chciał. Czy wolność twórcza wyszła mu na dobre? Maciek i Daniel biorą jego najnowsze dzieło pod lupę i zastanawiają się wspólnie ile filmów koreański reżyser próbował upchnąć w jednym. Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Mickey 17”.0.00 - 0.25 - Intro.0.25 - 2.50 - Dlaczego „Mickey 17”?2.50 - 3.30 - Kącik autopromocyjny.3.30 - 8.10 - Streszczenie fabuły.8.10 - 14.10 - Z czym zostawił nas seans tego filmu?14.10 - 16.00 - Zakładamy funclub Roberta Pattinsona.16.00 - 21.30 - Pierwsze dziesięć minut - doskonałe wprowadzenie w historię.21.30 - 22.00 - Mickey 17 vs Mickey 18 - świetnie działający punkt zwrotny.22.00 - 24.00 - Podoba nam się świat wykreowany przez Bong Jooon Ho.24.00 - 27.05 - Kilka słów o miłości na przykładzie relacji Mickey’a i Nasty.27.05 - 28.30 - Kolejne pozytywy: humor i „dziwność”.28.30 - 31.30 - Satyra zderzona z traktatem filozoficznym. Czy nie za dużo na raz?31.30 - 33.30 - Pozostałości kośćca emocjonalnego.33.30 - 38.30 - Antagonista. Trumpizm szkodzi?38.30 - 42.40 - Struktura: przesunięty pierwszy punkt zwrotny zaburza rytm opowieści.42.40 - 45.05 - O sytuacjach, które muszą się wydarzyć, chociaż nie wynikają z rozwoju fabuły.45.05 - 51.00 - O czym jest ta historia? Co z tym kapitalizmem?51.00 - 58.40 - Czy bohater przechodzi przemianę w tym filmie?58.40 - 1.00.40 - O czym jest ta historia? Czym jest człowieczeństwo?1.00.40 - 1.04.10 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: rywalizacja Mickey’ów fundamentem opowieści.1.04.10 - 1.06.20 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: dyscyplina i oszczędność.1.06.20 - 1.10.10 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: jak to zrobić, by to było o społeczeństwie?1.10.10 - 1.12.40 - Chcemy takich przywódców? 1.12.40 - 1.14.30 - Czy to powinien być serial?1.14.30 - 1.20.30 - Jak podchodzić do konstruowania antagonisty?1.20.30 - 1.26.30 - Polecajki.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:26:55
--------
1:26:55
Śnieżka 2025 - jak ciekawie opowiedzieć historię, którą wszyscy znają?
Disney wypuszcza jeden live-action remake za drugim i Maciek z Danielem mają dość. Żeby postawić tamę tej fali twórczego warcholstwa postanowili poznęcać się nad najnowszym dziełem wytwórni, które miało wielki potencjał, ale nie sprostało ogromnemu dziedzictwu. Podczas wiwisekcji filmu, chłopaki rozmawiają o tym, czy w idei remake’u drzemie w ogóle jakiś potencjał i jak oni podeszli by do ponownej adaptacji klasycznej baśni.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Nieustraszeni Bracia Grimm” i “Śnieżka”.Rozpiska minutowa:0.00 - 0.25 - Intro.0.25 - 2.25 - Dlaczego „Królewna Śnieżka”?2.25 - 6.00 - Streszczenie fabuły.6.00 - 7.30 - Disney, why? For money!7.30 - 8.10 - „Śnieżka” jako przykład typowo korporacyjnego produktu.8.10 - 11.00 - Co nam się podobało?11.00 - 14.40 - Krótka przerwa w chwaleniu na karcenie Disneya za bezduszne kalkulowanie (tak, tak, to o obsadzie).14.40 - 16.30 - Wracamy do chwalenia.16.30 - 18.20 - Kolejna przerwa w chwaleniu. Tym razem zwracamy uwagę na różnicę jakości między scenami śpiewanymi, a tradycyjnymi i co to mówi o scenarzystce Erin Wilson.18.20 - 20.45 - Znaleźliśmy jeszcze kilka plusików.20.45 - 26.00 - Co oznacza piękno w tym filmie?26.00 - 28.40 - Nadal próbujemy znaleźć pozytywy, chociaż coraz trudniej nam to przychodzi.28.40 - 33.30 - Co nas rozczarowało? Ubogość wizji.33.30 - 38.00 - Krasnoludki. Skrzywdzone fizycznie i psychicznie.38.00 - 45.30 - O braku zdecydowania czym ten film ma być.45.30 - 46.30 - Daniel poleca „Nieustraszonych braci Grimm” w reżyserii Terry’ego Gilliama.46.30 - 50.30 - Jak ciekawie opowiadać historię, której zakończenie wszyscy znają? O archetypach i odwrotnym ich wykorzystywaniu.50.30 - 1.00.00 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: wyposażamy Śnieżkę w nową skazę.1.00.00 - 1.04.00 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: szukamy nowej definicji prawdziwej miłości.1.04.00 - 1.04.40 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: jeśli Gapcio ma przemawiać, niech to ma znaczenie.1.04.40 - 1.06.20 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: Ocean’s seven?1.06.20 - 1.17.00 - Moda na live action remake.1.17.00 - 1.18.00 - Propozycja dla zainteresowanych dramatopisarstwem.1.18.00 - 1.20.20 - Polecenia: Maciej zaprasza do świata filmowego rewolucjonisty, a Daniel sięga po rycersko-musicalowy serial.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:20:47
--------
1:20:47
Tenet - ile razy trzeba obejrzeć ten film, żeby go docenić?
Christopher Nolan jest jednym z najbardziej uznanych reżyserów naszego pokolenia, a większość jego filmów spotyka się z uniwersalnie pozytywnym odbiorem. Tenet to chyba najbardziej kontrowersyjne spośród dokonań genialnego brytyjczyka i dlatego Maciek z Danielem postanowili przyjrzeć się temu fenomenowi bliżej. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Tenet”, “Interstellar”, “Przeznaczenie”, “Nowy początek” i “Rękopis znaleziony w Saragossie”.0.00 - 0.25 - Intro0.25 - 3.30 - Dlaczego „Tenet”?3.30 - 9.15 - Streszczenie fabuły9.15 - 13.00 - Diagnoza podstawowego problemu: budowa relacji między bohaterami;13.00 - 15.20 - Co łączy Protagonistę i Kat?15.20 - 16.20 - Czy relacja Protagonisty i Neala została w pełni wykorzystana?16.20 - 18.30 - Jaki jest temat tego filmu?18.30 - 22.20 - Jaką podróż odbywa bohater?22.20 - 25.20 - Doceniamy sceny akcji, ale…25.20 - 26.30 - Czy stawka została właściwie przedstawiona?26.30 - 31.30 - Czy Sator to dobry antagonista?31.30 - 33.30 - McGuffin Party.33.30 - 36.00 - Czym ten film ma być? Daniel wyciąga „Rękopis znaleziony w Saragossie”.36.00 - 38.20 - Trochę oczywistości - Nolan lubi bawić się czasem.38.20 - 42.30 - „To nie jest film, który trzeba zrozumieć, to film, który trzeba poczuć”42.30 - 44.00 - Czy „Tenet” jest zbyt „mądry”?44.00 - 46.40 - „Interstellar” i „Nowy początek” jako przykłady łączenia nauki i emocji.46.40 - 50.00 - Jaka jest struktura tego filmu?50.00 - 56.00 - Co działa? Sceny akcji, aktorstwo, koncepcja czasu, relacja Protagonisty i Neala, łuk postaci Kat.56.00 - 1.10.20 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: jesteśmy zgodni - trzeba zmienić głównego bohatera!1.10.20 - 1.14.10 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: czy wojna informacyjna może być ciekawa?1.14.10 - 1.21.00 - Nolan prowadzi nas do zadumy nad naszą podcastową działalnością, czyli o potykaniu się podczas przesuwania granic słów kilka.1.21.00 - 1.26.10 - Polecenia: obaj przyznajemy się do wstydliwych przeoczeń i polecamy niedawno odkryte klasyki z lat osiemdziesiątych. Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
Maciek i Daniel łączą w tym odcinku siły z Brunonem Hawrylukiem z Natural Born Writers, żeby rozwikłać tajemnicę Glass Onion. Przy okazji rozbierania struktury filmu na czynniki pierwsze, dyskutują o gatunkach, wyważaniu otwartych drzwi i tym jak ograniczenia mogą wzmagać kreatywność. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Glass Onion: A Knives Out Mystery” i "Pięć nieczystych zagrań".Brunona znajdziecie tu: https://www.facebook.com/naturalbornwriterspodcast I tu: https://open.spotify.com/show/2CxMdRK0FCLeGxBlSK7l71?si=9078b8bf16c84056 Rozpiska minutowa:0.00 - 0.25 - Intro.2.00 - 5.40 - Natual Born Writers jako inspiracja dla Spisku scenarzystów oraz o promowaniu roli scenarzystów i scenarzystek.5.40 - 11.50 - Dlaczego „Glass Onion”?11.50 - 17.50 - O łamaniu zasad i lęku przed kinem gatunkowym.17.50 - 19.40 - „The Five Obstructions”.19.40 - 25.20 - Streszczenie fabuły.25.20 - 29.15 - Pierwsze odczucia - Brunon.29.15 - 31.20 - Pierwsze odczucia - Maciej.31.20 - 34.00 - Daniel podejmuje się obrony filmu wychwalając posługiwanie się negatywną przestrzenią.34.00 - 38.00 - Jak dużo tropów trzeba dawać widzom?38.00 - 38.50 - Co się dzieje w kryminale gdy nie ma zagadki kryminalnej? 38.50 - 42.00 - Postacie drugoplanowe: czy potencjalni podejrzani są wiarygodni w tej roli? Czy dostatecznie się od siebie różnią?42.00 - 42.50 - Czy bohaterowie odzwierciedlają temat filmu?42.50 - 49.40 - Czy motywacje postaci drugoplanowych są wiarygodne?49.40 - 55.05 - Miles Bron - geniusz czy idiota? Jakie były zamierzenia Riana Johnsona, a jak tą postać odczytujemy w filmie?55.05 - 1.00.00 - Kto jest głównym bohaterem tego filmu?1.00.00 - 1.03.20 - Czy osiągnięcie celu przez bohaterów jest trudne?1.03.20 - 1.06.00 - Czy początkowy plan bohaterów był na miarę geniuszu Benoit Blanca?1.06.00 - 1.14.20 - Jaki jest plan antagonisty?1.14.20 - 1.19.05 - Struktura. Gdzie jest pierwszy punkt zwrotny?1.19.05 - Co zrobić gdy nie ma morderstwa w filmie o morderstwie?1.31.00 - 1.35.45 - Struktura. Midpoint i drugi punkt zwrotny. Jak zastosowano ciekawy zabieg przesunięcia drugiego punktu zwrotnego do środka opowieści.1.35.45 - 1.45.10 - Temat filmu. Dlaczego trudno go klarownie określić?1.45.10 - 1.47.30 - O co chodzi z Derrolem?1.47.30 - 1.48.30 - O nadchodzącej 3 części.1.48.30 - 1.51.10 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: Maciej stawia na konfrontację zamiast współpracy głównych bohaterów.1.51.10 - 1.56.00 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: Brunon wskazuje na konieczność wzmocnienia drugiego planu i skrócenia ekspozycji.1.56.00 - 2.03.00 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: Daniel zmienia zabójcę.2.03.00 - 2.09.40 - Brunon poleca dwa seriale kryminalne - jeden nowy i jeden mniej nowy.2.09.40 - 2.12.20 - Daniel nieoczekiwanie poleca anime.2.12.20 - 2.13.50 - Maciej poleca Jona Hamma zmagającego się z amerykańskimi przedmieściami.2.13.50 - 2.14.50 - Pożegnania.Występ gościnny: Brunon HawrylukProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
Spisek scenarzystów to podcast dla wszystkich zainteresowanych filmem. W programie duet Maciej Słowiński i Daniel Sołtysiński rozkłada popularne filmy na czynniki pierwsze i szuka alternatywnych ścieżek dla fabuły. Jakie decyzje zostały podjęte przez twórców filmu? Co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej?
Zapraszamy do słuchania i komentowania, oraz zgłaszania filmów do omówienia.
Znajdźcie nas!
https://przygodyscenarzysty.pl/
https://www.daniel-soltysinski.pl
https://www.facebook.com/groups/576256056175009/