Joker – idealistyczne oskarżenie społeczeństwa, czy cyniczny skok na kasę?
Joker w reżyserii Todda Philipsa zrobił furorę – jako jedyny film, który można określić jako superbohaterski, zdobył Złotego Lwa w Wenecji. Miał więc duże aspiracje i cieszy się dużą popularnością. A jednak Maciek i Daniel znajdują w nim sporo problemów i dyskutują o tym, czy ten film w ogóle jest etyczny. I co właściwie oznacza etyka w kinie. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Joker”, “Król Komedii”, “Taksówkarz”, "Nightcrawler", "Dom który zbudował Jack" i serialu "Pingwin".0.00 - 0.25 - Intro.0.25 - 2.25 - Dlaczego „Joker”?2.25 - 9.50 - Streszczenie fabuły.9.50 - 12.10 - Pierwsze odczucia Macieja, czyli dlaczego „Joker” traci przy drugim oglądaniu?12.10 - 14.35 - Mrok, smutek i rozpacz - pierwsze odczucia Daniela;14.35 - 17.20 - Dlaczego przedstawianie genezy Jokera samo w sobie jest niewłaściwe?17.20 - 20.00 - Moralne wątpliwości według Daniela20.00 - 23.50 - Maciej wątpi w dobre intencje Todda Phillipsa. Daniel ma więcej wiary w ludzi.23.50 - 26.45 - W celu obrony Phillipsa i jego dobrych intencji Daniel sięga po „Folie a deux”, a Maciej kontruje SpoilerMasterem i historią o prawdziwym seryjnym mordercy.26.45 - 29.00 - Potrzeba wyboru. Bohater powinien dostać szansę wyjścia z mroku. Powinien zostać postawiony przed decyzją.29.00 - 31.20 - Intencje bohatera: chęć stworzenia ikony vs poszukiwanie ojca;31.20 - 34.00 - Czy fakt, że Joker był już wielokrotnie przedstawiany w filmach, animacjach i komiksach przeszkadza temu „Jokerowi”?34.00 - 38.10 - Referencje filmowe. Oczywiście „Taksówkarz”, oczywiście „Król komedii”.38.10 - 40.30 - O nihilizmie słów kilka.40.30 - 41.40 - „Robię filmy bo nie wolno zabijać ludzi”.41.40 - 43.00 - Wszystkie pozytywy w tym świecie są iluzją.43.00 - 44.40 - Maciej ponownie wypomina Phillipsowi jego majątek, a „Kac Vegas” nazywa pogodną komedią.44.40 - 46.15 - Daniel docenia scenariusz „Jokera”. 46.15 - 52.45 - Struktura. Zgadzamy się co do pierwszego punktu zwrotnego, nie zgadzamy się co do punktu środkowego, a drugi punkt zwrotny i trzeci akt jest wyjściem do rozmowy o tym czy rzeczywiście potrzeba było tak dużo czasu na zakończenie wszystkich wątków w tym filmie.52.45 - 54.20 - Akcenty, rytm i Robert McKee.54.20 - 1.04.45 - Szukamy alternatywnych rozwiązań! Maciej posiłkuje się „Zabójczym żartem” Alana Moore’a i „Obywatelem Kane’em” Orsona Wellesa. Daniel mocno stawia na potencjał kreacji iluzji przez umysł szaleńca.1.04.45 - 1.08.00 - Maciej zadaje fundamentalne pytanie - po co ten film powstał? W międzyczasie spieramy się kto zasługuje na miejsce w panteonie filmowych superzłoczyńców.1.08.00 - 1.10.45 - Daniel stawia własne fundamentalne pytanie - czy odkrywanie originu Jokera działa na plus czy na minus tej postaci?1.10.45 - 1.13.30 - „Pingwin” jako wzór realizacji tego typu opowieści?1.13.30 - 1.15.40 - Czy zwiększenie roli urojeń głównego bohatera pomogłoby tej opowieści?1.15.40 - 1.17.15 - Gdy zły zabija tylko tych, którzy na to zasłużyli…1.17.15 - 1.19.10 - Słowo końcowe o „Joker: Folie a deux” i fanpage’u Spisku na Facebooku.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź