“Milczenie owiec” zdobyło 5 Oscarów i rzeszę innych nagród. Uważane jest za film kultowy. Jego kontynuacja – niekoniecznie. I to mimo gwiazdorskiej obsady i nie mniej gwiazdorskiego zespołu za kamerą, gdyż film wyreżyserował Ridley Scott, a za scenariusz odpowiadają David Mamet i Steven Zaillian. W tym odcinku Maciek i Daniel rozkładają film na czynniki pierwsze i przyglądają się, co poszło nie tak. Wspólnymi siłami starają się odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku filmu tak wybitnego jak “Milczenie owiec”, da się stworzyć sequel, który będzie odpowiadał poziomowi pierwowzoru.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Hannibal” i “Milczenie owiec”.0 - 0.20 - intro0.20 - 5.10 - Dlaczego „Hannibal”?5.10 - 9.10 - Streszczenie fabuły9.10 - 10.00 - Jakie emocje wzbudził w nas ten film?10.00 - 13.20 - Niespełnione obietnice13.20 - 14.40 - Szlachetny seryjny morderca - archetyp Dextera?14.40 - 19.30 - Dlaczego zbyt wielka miłość twórców do postaci może ją wypaczyć? "Ufajnianie" Hannibala Lectera.19.30 - 26.10 - Kto jest protagonistą tego filmu?26.10 - 27.05 - Specyfika sequela - co nowego ma do przepracowania znana nam bohaterka?27.05 - 30.30 - Odstąpienie od książkowego zakończenia. 30.30 - 31.20 - Jeśli nie książkowe zakończenie i nie filmowe zakończenie, to jakie?31.20 - 33.15 - Co się wydarzyło w życiu bohaterów między „Milczeniem owiec”, a „Hannibalem”?33.15 - 35.00 - Ocieplanie wizerunku seryjnego mordercy35.00 - 39.00 - Jaka jest tutaj stawka?39.00 - 46.45 - Co działa? Co nam się podobało?46.45 - 49.20 - Po siedmiu minutach szukania pozytywów wracamy na krytyczne tory.49.20 - 52.50 - Czy Clarice Sterling to James Bond?52.50 - 54.25 - Czy zamiana aktorki w roli Clarice Sterling mogła w jakiejkolwiek konfiguracji się udać?54.25 - 58.10 - Pomysły Macieja na alternatywną kontynuację przygód Hannibala58.10 - 1.00.50 - Pomysły Daniela na alternatywną kontynuację przygód Hannibala1.00.50 - 1.06.40 - Co jest prawdziwą naturą Hannibala Lectera?1.06.40 - 1.09.20 - Lęk przed powielaniem schematu1.09.20 - 1.11.10 - Zrozumieć Hannibala Lectera1.11.10 - 1.14.45 - Jakie są przykłady udanych sequeli filmów idealnych?1.14.45. - 1.20.15 - Przepisu na udany sequel1.23.10 - 1.25.45 - Jaki świetny film zasługuje na sequel?Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:26:00
Tylko nie ty - czego potrzebuje komedia romantyczna?
“Tylko nie ty” ze scenariuszem Willa Glucka i Ilany Wolpert zarobił na świecie $220 mln przy budżecie $25 mln. Maciek i Daniel tropią źródło tego oszałamiającego sukcesu, który nie ma wcale bardzo imponującego scenariusza. A oparty jest przecież o “Wiele hałasu o nic” Szekspira, więc rodowód dramaturgiczny wydaje się szlachetny. Jak napisać dobrą komedię romantyczną? Czy jest jakiś sekretny składnik, który czyni ten film szczególnym? W tym odcinku chłopaki szukają odpowiedzi na te pytania.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Tylko nie ty” i “Czas na miłość”.Rozpiska minutowa:0 - 0.20 - intro0.20 - 4.20 - Dlaczego „Tylko nie ty”?4.20 - 9.15 - Streszczenie fabuły9.15 - 11.40 - Z jakim odczuciem zostawił nas ten film?11.40 - 12.20 - Jaki świat został tutaj wykreowany?12.20 - 15.00 - co nam się podobało?15.00 - 17.20 - Aktorzy. Dobór do ról i do siebie nawzajem. Jaki potencjał ma Glenn i Sydney?17.20 - 20.45 - Humor. Od pierwszej sceny wiemy czego się spodziewać.20.45 - 22.00 - Szekspir i mruganie okiem do widza.22.00 - 25.30 - Problem drugiego planu. Dlaczego w komedii romantycznej tak ważne jest posiadanie ciekawych postaci drugoplanowych i mocnych wątków pobocznych?25.30 - 26.50 - Struktura. Gdzie jest pierwszy punkt zwrotny?26.50 - 28.20 - Ekspozycja. Czy dostajemy dostateczną ilość informacji o głównych bohaterach?28.20 - 29.00 - Konstruowanie bohaterów. Czy są oni wzajemnie kompatybilni (czy uzupełniają swoje braki)?29.00 - 29.50 - Miłość czy pożądanie?29.50 - 30.15 - Kto jest tutaj protagonistą?30.15 - 31.45 - Want versus need na przykładzie Bridget Jones.31.45 - 36.10 - Czy wierzymy w podstawę konfliktu będącego między nimi?36.10 - 37.50 - Czy wszyscy jesteśmy w siódmej klasie podstawówki?37.50 - 39.30 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Za pomocą morskiej analogii próbujemy wytłumaczyć dlaczego odhaczanie kolejnych punktów strukturalnych może być niewystarczające.39.30 - 43.00 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 1: para głównych bohaterów między, którymi jest chemia.43.00 - 49.20 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 2: Meet Cute.49.20 - 54.10 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 3: Happy End (+ rozwinięcie zagadnienia want vs need).54.10 - 56.45 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 4: ciekawe postacie drugoplanowe („About Time” jako przykład filmu w którym to idealnie funkcjonuje).56.45 - 58.20 - Jaki jest temat tego filmu?58.20 - 59.50 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 5: olśnienie bohatera (moment żarówki).59.50 - 1.01.35 - Gdy najgorszy moment dla bohaterów nie jest wcale taki zły…1.01.35 - 1.04.00 - Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 6: wielki finał1.04.00 - 1.05.30 - Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - wprowadzenie.1.05.30 - 1.20.50 - Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Daniela.1.20.50 - 1.25.30 - Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Macieja.1.25.30 - 1.29.25 - Czego jeszcze potrzebuje komedia romantyczna? (Ponownie nawiązujemy do „About Time”)Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:29:38
Konklawe - kryminał w którym szukamy niewinnego?
W cieniu toczącego się właśnie realnego konklawe, Maciek i Daniel biorą na warsztat film “Konklawe” ze scenariuszem Petera Straughana, zwycięzcę tegorocznego Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany. W tym odcinku rozmawiają o tym, co ten film może oznaczać dla osoby wierzącej, a co dla niewierzącej, oraz jak indywidualne przekonania wpływają na odbiór dzieła filmowego. Wskazują również na zaskakujące połączenia między realnymi kandydatami na papieża, a bohaterami filmu.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Konklawe”.Rozpiska minutowa:0.00 – 0.20 – Intro0.20 – 4.30 – O czym rozmawiamy?4.30 – 5.10 – Dlaczego Bóg pokonał diabła i co ma z tym wspólnego Roman Polański5.10 – 10.00 – Streszczenie fabuły10.00 – 11.50 – O czym jest ta historia dla Macieja?11.50 – 14.00 – Autorzy wiedzą do kogo mówią14.00 – 14.50 – Pierwszy problem Konklawe14.50 – 15.20 – Mniejsze zło, a większe dobro15.20 – 19.00 – Spektrum bohaterów19.00 – 20.40 – Dwuznaczność zakończenia. Istnieje? Co by było gdyby Tedesco miał te informacje co Lawrence?20.40 – 25.00 – Droga bohatera, jako droga dochodzenia do wiary25.00 – 28.30 – Czy kardynałowie wierzą w Boga? Kreacja stronnictw i postaci28.30 – 29.00 – Konsekwencja w prowadzeniu głównego bohatera29.00 – 30.50 – Opowieść o bohaterze, a nie o arenie. Ale…30.50 – 33.25 – Trzeci akt. Jaka jest kluczowa decyzja bohatera?33.25 – 34.00 – To kto broni, a kto atakuje?34.00 – 36.00 – Daniel nazywa problem tej opowieści36.00 – 38.05 – Realizm. Jak filmowe konklawe ma się do tego zbliżającego się Konklawe?38.05 – 40.20 – Potencjał drzemiący w postaciach drugoplanowych40.20 – 43.00 – Lęk i bezpieczeństwo jako podstawa konserwatywnej opcji kościelnej43.00 – 45.30 – Co by dało tej historii gdyby stronnictwa były mniej jednoznaczne45.30 – 48.40 – Co by było gdyby dobrą ideę reprezentował zły człowiek?48.40 – 51.00 – Czy istnieje idealny film?51.00 – 52.00 – Dlaczego film to taka piękna sprawa53.00 – 55.40 – „Wavelength” – reż. Michael Snow, jako przyczynek do rozmowy o odbiorze osobistym dzieła i funkcji sztuki55.40 – 1.00.50 – Jaki jest gatunek tego filmu?1.00.05 – 1.14.00 – Gdzie widzimy jeszcze potencjał w tej historii?1.14.00 – 1.15.15 – Zapraszamy do komentowania i podpowiadania następnych filmówProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:15:32
Anora - czy bohaterka musi się zmienić?
“Anora” Seana Bakera jest filmem, który bez wątpienia wywołuje kontrowersje. W Spisku dotyczą one jednak głównie struktury jej scenariusza i podróży głównej bohaterki. Maciek i Daniel poruszają również temat rosyjskich aktorów zaangażowanych w obsadzie, zastanawiają się, czy 5 Oscarów dla reżysera kina niezależnego zwiastuje jakieś zmiany w Hollywood, a na koniec stawiają fundamentalne pytania o to, czy warto dyskutować o jakości scenariusza filmu, czy lepiej kierować się uczuciami, jakie wzbudza on w widzu.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Anora”.Rozpiska minutowa:0.00 – 0.20 – Intro0.20 – 1.30 – O czym rozmawiamy?1.30 – 9.30 – Streszczenie fabuły9.30 – 11.30 – Jaki jest temat „Anory”?11.30 – 12.15 – Punkt wyjścia Seana Bakera12.15 – 14.00 – Sex working w „Anorze”14.00 – 15.30 – Ani: jaką jest postacią?15.30 – 23.40 – Co mówi nam ekspozycja? Czego potrzebuje bohaterka?23.40 – 26.30 – Jakie są oczekiwania względem tego filmu?26.30 – 28.10 – Czy „Anora” spełnia wymogi dobrze opowiedzianej historii?28.10 – 29.15 – Czy Ani przechodzi przemianę?29.15 – 31.10 – Możliwe koncepcje bohaterki – naiwność vs marzenia31.10 – 31.55 – Wyznaczniki i wskazówki31.55 – 36.00 – Hipokryzja, a działanie opowieści36.00 – 37.20 – Powtórzenia37.20 – 40.30 – Pierwszy punkt zwrotny, struktura filmu40.30 – 44.05 – Gdzie jest konflikt?44.05 – 45.30 – Problem pierwszego aktu45.30 – 46.15 – Oczekiwania bohaterki46.15 – 54.15 – Rosjanie na ekranie54.15 – 57.30 – Czy coś tutaj zaskakuje?57.30 – 1.01.40 – Czas na poprawki Daniela1.01.40 – 1.04.25 – Czy zawsze potrzebujemy głębi?1.04.25 – 1.05.30 – Nagroda za całokształt?1.05.30 – 1.09.00 – Czego wymaga sztuka?1.09.00 – 1.15.00 – Znaczenie oscarowego zwycięstwa „Anory”1.15.00 – 1.16.15 – Myśli na koniec1.16.15 – 1.18.25 – Co Danielowi się podobało, ale jest to nietypowy komplementProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
--------
1:18:39
Civil War - opowieść w służbie publicystyki czy publicystyka w służbie opowieści?
W coraz bardziej niepewnym świecie film Alexa Garlanda z 2024 roku uderza mocno. Maciek i Daniel dyskutują o tym, czy mógłby uderzać jeszcze mocniej i jak wybory, których dokonał reżyser i scenarzysta w jednej osobie wpływają na jego odbiór. Wspólnie zastanawiają się, kto powinien być bohaterem tego filmu i jak mogłaby przebiec fabuła, gdyby przenieść skupienie na postać, mogłoby się zdawać, poboczną.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Civil War”.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
Spisek scenarzystów to podcast dla wszystkich zainteresowanych filmem. W programie duet Maciej Słowiński i Daniel Sołtysiński rozkłada popularne filmy na czynniki pierwsze i szuka alternatywnych ścieżek dla fabuły. Jakie decyzje zostały podjęte przez twórców filmu? Co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej?
Zapraszamy do słuchania i komentowania, oraz zgłaszania filmów do omówienia.
Znajdźcie nas!
https://przygodyscenarzysty.pl/
https://www.daniel-soltysinski.pl
https://www.facebook.com/groups/576256056175009/