Powered by RND
PodcastyTV i FilmSPISEK SCENARZYSTÓW

SPISEK SCENARZYSTÓW

Maciej Słowiński, Daniel Sołtysiński
SPISEK SCENARZYSTÓW
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 12
  • Tenet - ile razy trzeba obejrzeć ten film, żeby go docenić?
    Christopher Nolan jest jednym z najbardziej uznanych reżyserów naszego pokolenia, a większość jego filmów spotyka się z uniwersalnie pozytywnym odbiorem. Tenet to chyba najbardziej kontrowersyjne spośród dokonań genialnego brytyjczyka i dlatego Maciek z Danielem postanowili przyjrzeć się temu fenomenowi bliżej. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Tenet”, “Interstellar”, “Przeznaczenie”, “Nowy początek” i “Rękopis znaleziony w Saragossie”.0.00 - 0.25 - Intro0.25 - 3.30 - Dlaczego „Tenet”?3.30 - 9.15 - Streszczenie fabuły9.15 - 13.00 - Diagnoza podstawowego problemu: budowa relacji między bohaterami;13.00 - 15.20 - Co łączy Protagonistę i Kat?15.20 - 16.20 - Czy relacja Protagonisty i Neala została w pełni wykorzystana?16.20 - 18.30 - Jaki jest temat tego filmu?18.30 - 22.20 - Jaką podróż odbywa bohater?22.20 - 25.20 - Doceniamy sceny akcji, ale…25.20 - 26.30 - Czy stawka została właściwie przedstawiona?26.30 - 31.30 - Czy Sator to dobry antagonista?31.30 - 33.30 - McGuffin Party.33.30 - 36.00 - Czym ten film ma być? Daniel wyciąga „Rękopis znaleziony w Saragossie”.36.00 - 38.20 - Trochę oczywistości - Nolan lubi bawić się czasem.38.20 - 42.30 - „To nie jest film, który trzeba zrozumieć, to film, który trzeba poczuć”42.30 - 44.00 - Czy „Tenet” jest zbyt „mądry”?44.00 - 46.40 - „Interstellar” i „Nowy początek” jako przykłady łączenia nauki i emocji.46.40 - 50.00 - Jaka jest struktura tego filmu?50.00 - 56.00 - Co działa? Sceny akcji, aktorstwo, koncepcja czasu, relacja Protagonisty i Neala, łuk postaci Kat.56.00 - 1.10.20 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: jesteśmy zgodni - trzeba zmienić głównego bohatera!1.10.20 - 1.14.10 - W poszukiwaniu nowych rozwiązań: czy wojna informacyjna może być ciekawa?1.14.10 - 1.21.00 - Nolan prowadzi nas do zadumy nad naszą podcastową działalnością, czyli o potykaniu się podczas przesuwania granic słów kilka.1.21.00 - 1.26.10 - Polecenia: obaj przyznajemy się do wstydliwych przeoczeń i polecamy niedawno odkryte klasyki z lat osiemdziesiątych. Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:22
  • Glass Onion - wielka mistyfikacja Riana Johnsona? / Gość specjalny: Brunon Hawryluk
    Maciek i Daniel łączą w tym odcinku siły z Brunonem Hawrylukiem z Natural Born Writers, żeby rozwikłać tajemnicę Glass Onion. Przy okazji rozbierania struktury filmu na czynniki pierwsze, dyskutują o gatunkach, wyważaniu otwartych drzwi i tym jak ograniczenia mogą wzmagać kreatywność. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Glass Onion: A Knives Out Mystery” i "Pięć nieczystych zagrań".Brunona znajdziecie tu: https://www.facebook.com/naturalbornwriterspodcast I tu: https://open.spotify.com/show/2CxMdRK0FCLeGxBlSK7l71?si=9078b8bf16c84056 Rozpiska minutowa:0.00  -  0.25  -  Intro.2.00  -  5.40  -  Natual Born Writers jako inspiracja dla Spisku scenarzystów oraz o promowaniu roli scenarzystów i scenarzystek.5.40  -  11.50  -  Dlaczego „Glass Onion”?11.50  -  17.50  -  O łamaniu zasad i lęku przed kinem gatunkowym.17.50  -  19.40  -  „The Five Obstructions”.19.40  -  25.20  -  Streszczenie fabuły.25.20  -  29.15  -  Pierwsze odczucia - Brunon.29.15  -  31.20  -  Pierwsze odczucia - Maciej.31.20  -  34.00  -  Daniel podejmuje się obrony filmu wychwalając posługiwanie się negatywną przestrzenią.34.00  -  38.00  -  Jak dużo tropów trzeba dawać widzom?38.00  -  38.50  -  Co się dzieje w kryminale gdy nie ma zagadki kryminalnej? 38.50  -  42.00  -  Postacie drugoplanowe: czy potencjalni podejrzani są wiarygodni w tej roli? Czy dostatecznie się od siebie różnią?42.00  -  42.50  -  Czy bohaterowie odzwierciedlają temat filmu?42.50  -  49.40  -  Czy motywacje postaci drugoplanowych są wiarygodne?49.40  -  55.05  -  Miles Bron - geniusz czy idiota? Jakie były zamierzenia Riana Johnsona, a jak tą postać odczytujemy w filmie?55.05  -  1.00.00  -  Kto jest głównym bohaterem tego filmu?1.00.00  -  1.03.20  -  Czy osiągnięcie celu przez bohaterów jest trudne?1.03.20  -  1.06.00  -  Czy początkowy plan bohaterów był na miarę geniuszu Benoit Blanca?1.06.00  -  1.14.20  -  Jaki jest plan antagonisty?1.14.20  -  1.19.05  -  Struktura. Gdzie jest pierwszy punkt zwrotny?1.19.05  -  Co zrobić gdy nie ma morderstwa w filmie o morderstwie?1.31.00  -  1.35.45  -  Struktura. Midpoint i drugi punkt zwrotny. Jak zastosowano ciekawy zabieg przesunięcia drugiego punktu zwrotnego do środka opowieści.1.35.45  -  1.45.10  -  Temat filmu. Dlaczego trudno go klarownie określić?1.45.10  -  1.47.30  -  O co chodzi z Derrolem?1.47.30  -  1.48.30  -  O nadchodzącej 3 części.1.48.30  -  1.51.10  -  W poszukiwaniu nowych rozwiązań:  Maciej stawia na konfrontację zamiast współpracy głównych bohaterów.1.51.10  -  1.56.00  -  W poszukiwaniu nowych rozwiązań:  Brunon wskazuje na konieczność wzmocnienia drugiego planu i skrócenia ekspozycji.1.56.00  -  2.03.00  -  W poszukiwaniu nowych rozwiązań:  Daniel zmienia zabójcę.2.03.00  -  2.09.40  -  Brunon poleca dwa seriale kryminalne - jeden nowy i jeden mniej nowy.2.09.40  -  2.12.20  -  Daniel nieoczekiwanie poleca anime.2.12.20  -  2.13.50  -  Maciej poleca Jona Hamma zmagającego się z amerykańskimi przedmieściami.2.13.50  -  2.14.50  -  Pożegnania.Występ gościnny: Brunon HawrylukProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    2:15:08
  • Substancja - czy body horror potrzebuje głębi?
    Obsypana nagrodami “Substancja” ze scenariuszem i w reżyserii Coralie Fargeat wstrząsnęła widzami na całym świecie i cieszy się reputacją filmu mocno kontrowersyjnego. Maciek i Daniel stawiają pytania o temat filmu, jego gatunek oraz o to, czy “Substancji” zabrakło głębi na poziomie scenariusza, czy może nigdy jej tak naprawdę nie potrzebowała.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Substancja” i "Piąty element".Rozpiska minutowa:0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  2.00  -  Dlaczego „Substancja”?2.00  -  3.05  -  Zaczynamy nietypowo - od chwalenia!3.05  -  9.05  -  Streszczenie fabuły.9.05  -  11.00  -  Pierwsze odczucia Macieja, czyli dlaczego „Substancja” to idealny film do naszego podcastu.11.00  -  12.30  -  Powtarzalność. Proste przesłanie filmu, które jest nam wielokrotnie powtarzane.12.30  -  14.10  -  Co jeszcze chce nam ten film powiedzieć?14.10  -  15.15  -  O najlepszej scenie filmu słów kilka.15.15  -  18.10  -  Ponownie poruszamy temat o potrzebie warstw w filmie i czy każdy film musi być wielowarstwowy.18.10  -  18.50  -  Czy Coralie Fargeat jest weganką?18.50  -  22.00  -  Daniel tłumaczy dlaczego sądzi, że reżyserka ma go za idiotę.22.00  -  24.20  -  Rzeczywistość+, czyli Coralie Fargeat inspiruje się samą sobą.24.20  -  25.30  -  Czy Fred jest światełkiem w tunelu Elisabeth?25.30  -  26.50  -  Zastanawiamy się, zestawiając Reality+ i Substancję, jaki wpływ na zakończenie fabuły ma płeć bohaterki.26.50  -  30.15  -  Powraca Fred. Co mógłby dać Elisabeth? Jaka jest jej motywacja w szukaniu kontaktu z nim? 30.15  -  32.10  -  Gdy bohaterka nie jest zdolna do refleksji…32.10  -  45.50  -  Mamy Spór interpretacyjny! Elisabeth i Sue - jedność czy rozdzielność?45.50  -  51.30  -  Jak skonstruowana jest postać Elisabeth?51.30  -  53.20  -  Bohater zostaje pozbawiony trudnych wyborów gdy droga do jego celu nie posiada żadnych zjazdów i alternatyw.53.20  -  55.15  -  W poszukiwaniu nowych dróg - co by było gdyby Elisabeth odkryła uroki bycia „starszym”?55.15  -  1.01.00  -  O nakładaniu swoich oczekiwań, ambicjach i fajerwerkach.1.01.00  -  1.03.00  -  Do jakich refleksji zachęca „Substancja”?1.03.00  -  1.12.20  -  Jak inaczej można by opowiedzieć tą historię?1.12.20  -  1.13.40  -  Daniel zatacza koło i ląduje w obozie Macieja.1.13.40  -  1.17.10  -  Czy spadła wiara w widza?1.17.10  -  1.17.50  -  Wracamy do początku i podkreślamy co w „Substancji” nam się podoba. Między innymi doceniamy kreację Demi Moore.1.17.50  -  1.19.00  -  Powracamy do oscarowej rywalizacji między „Substancją”, a „Anorą”.1.19.00  -  1.22.45  -  Przemyślenia końcowe z silnym akcentem Oscarowym.1.22.45  -  1.26.05  -  Trzy polecenia od Daniela: dwa nowe horrory i jeden 20-letni serial.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:22
  • Joker – idealistyczne oskarżenie społeczeństwa, czy cyniczny skok na kasę?
    Joker w reżyserii Todda Philipsa zrobił furorę – jako jedyny film, który można określić jako superbohaterski, zdobył Złotego Lwa w Wenecji. Miał więc duże aspiracje i cieszy się dużą popularnością. A jednak Maciek i Daniel znajdują w nim sporo problemów i dyskutują o tym, czy ten film w ogóle jest etyczny. I co właściwie oznacza etyka w kinie. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Joker”, “Król Komedii”, “Taksówkarz”, "Nightcrawler", "Dom który zbudował Jack" i serialu "Pingwin".0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  2.25  -  Dlaczego „Joker”?2.25  -  9.50  -  Streszczenie fabuły.9.50  -  12.10  -  Pierwsze odczucia Macieja, czyli dlaczego „Joker” traci przy drugim oglądaniu?12.10  -  14.35  -  Mrok, smutek i rozpacz - pierwsze odczucia Daniela;14.35  -  17.20  -  Dlaczego przedstawianie genezy Jokera samo w sobie jest niewłaściwe?17.20  -  20.00  -  Moralne wątpliwości według Daniela20.00  -  23.50  -  Maciej wątpi w dobre intencje Todda Phillipsa. Daniel ma więcej wiary w ludzi.23.50  -  26.45  -  W celu obrony Phillipsa i jego dobrych intencji Daniel sięga po „Folie a deux”, a Maciej kontruje SpoilerMasterem i historią o prawdziwym seryjnym mordercy.26.45  -  29.00  -  Potrzeba wyboru. Bohater powinien dostać szansę wyjścia z mroku. Powinien zostać postawiony przed decyzją.29.00  -  31.20  -  Intencje bohatera: chęć stworzenia ikony vs poszukiwanie ojca;31.20  -  34.00  -  Czy fakt, że Joker był już wielokrotnie przedstawiany w filmach, animacjach i komiksach przeszkadza temu „Jokerowi”?34.00  -  38.10  -  Referencje filmowe. Oczywiście „Taksówkarz”, oczywiście „Król komedii”.38.10  -  40.30  -  O nihilizmie słów kilka.40.30  -  41.40  -  „Robię filmy bo nie wolno zabijać ludzi”.41.40  -  43.00  -  Wszystkie pozytywy w tym świecie są iluzją.43.00  -  44.40  -  Maciej ponownie wypomina Phillipsowi jego majątek, a „Kac Vegas” nazywa pogodną komedią.44.40  -  46.15  -  Daniel docenia scenariusz „Jokera”. 46.15  -  52.45  -  Struktura. Zgadzamy się co do pierwszego punktu zwrotnego, nie zgadzamy się co do punktu środkowego, a drugi punkt zwrotny i trzeci akt jest wyjściem do rozmowy o tym czy rzeczywiście potrzeba było tak dużo czasu na zakończenie wszystkich wątków w tym filmie.52.45  -  54.20  -  Akcenty, rytm i Robert McKee.54.20  -  1.04.45  -  Szukamy alternatywnych rozwiązań! Maciej posiłkuje się „Zabójczym żartem” Alana Moore’a i „Obywatelem Kane’em” Orsona Wellesa. Daniel mocno stawia na potencjał kreacji iluzji przez umysł szaleńca.1.04.45  -  1.08.00  -  Maciej zadaje fundamentalne pytanie - po co ten film powstał? W międzyczasie spieramy się kto zasługuje na miejsce w panteonie filmowych superzłoczyńców.1.08.00  -  1.10.45  -  Daniel stawia własne fundamentalne pytanie - czy odkrywanie originu Jokera działa na plus czy na minus tej postaci?1.10.45  -  1.13.30  -  „Pingwin” jako wzór realizacji tego typu opowieści?1.13.30  -  1.15.40  -  Czy zwiększenie roli urojeń głównego bohatera pomogłoby tej opowieści?1.15.40  -  1.17.15  -  Gdy zły zabija tylko tych, którzy na to zasłużyli…1.17.15  -  1.19.10  -  Słowo końcowe o „Joker: Folie a deux” i fanpage’u Spisku na Facebooku.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:19:12
  • Asteroid City – czy Wes Anderson padł ofiarą formy, którą stworzył?
    Wes Anderson to twórca ukochany przez hollywoodzkich aktorów i fanów zakręconych, lekko autystycznie kręconych komedii. Jednak po “Grand Budapest Hotel” jego projekty przestały się cieszyć aż taką przychylnością krytyków. Daniel i Maciek oglądają świeże jeszcze “Asteroid City” i próbują doszukać się w filmie opowieści. Czy mamy do czynienia z przerostem formy nad treścią, czy może treść jest po prostu ukryta za formą? UWAGA: W odcinku więcej nawiązań niż zwykle, chłopaki fleksują się znajomością kina 😅Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Asteroid City”, “Podwodne życie ze Stevem Zissou” i “Synekdocha: Nowy Jork”. Rozpiska minutowa:0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  3.20  -  Dlaczego „Asteroid City” i pierwsze przemyślenia z nim związane.3.20  -  8.00  -  Streszczenie fabuły.8.00  -  11.00  -  Maciej podejrzewa Wesa Andersona o przedkładanie drogi nad cel, czyli przerost formy nad treścią.11.00  -  13.40  -  Daniel zgłasza zdanie odrębne i pięknie peroruje na temat treści i znaczenia filmu.13.40  -  17.30  -  Problem drugiego aktu, który istnieje tylko teoretycznie oraz dlaczego brak związania emocjonalnego z bohaterem może być dużą przeszkodą w odbiorze i interpretacji całości.17.30  -  21.00  -  Co się dzieje gdy wątki poboczne nie grają do jednej bramki z wątkiem głównym?21.00  -  22.00  -  „Kochankowie z księżyca” jako przykład filmu Wesa Andersona gdzie forma współgra z treścią.22.00  -  23.40  -  Ciąg dalszy analizy problemów wątków pobocznych.23.40  -  27.00  -  Maciej obwinia pandemię za niespójność tematyczną „Asteroid City”. 27.00  -  33.00  -  Poruszamy wątek kosmity. Maciej przyznaje się do porażki interpretacyjnej, a Daniel dobudowuje do niego głęboką znaczeniowość.33.00  -  35.40  -  O subiektywnym odbiorze filmów słów więcej niż kilka…35.40  -  36.30  -  Daniel mówi czego mu zabrakło, by „Asteroid City” mocniej go poruszyło.36.30  -  43.00  -  Czy autorskość da się zauważyć i docenić na poziomie scenariusza, czyli czy gdybyśmy dostali do oceny scenariusz „Asteroid City” podpisany przez Jana Kowalskiego, a nie Wesa Andersona, to czy zauważylibyśmy jego potencjał?43.00  -  44.05  -  Definicja arcydzieła według Macieja44.05  -  45.50  -  O eksperymentach i stawianiu granic45.50  -  46.30  -  Dlaczego obaj uwielbiamy Kubricka?46.30  -  48.30  -  „Synekdocha, Nowy Jork” - korelacje.48.30  -  58.00  -  Przychodzi Kowalski z „Asteroid City” do konsultanta…58.00  -  1.00.05  -  Kluczowe zadanie jakie stoi przed konsultantem scenariuszowym1.00.05  -  1.02.45  -  Pomysł Daniela na inny początek „Asteroid City” jako punkt wyjścia do rozmowy o potrzebie (lub jej braku) eksploracji różnych filmowych kierunków. Czyli zastanawiamy się co by było gdyby Wes Anderson chciał nakręcić „Siedem”.1.02.45  -  1.06.40  -  Robimy krótką przerwę na rozważania o tym co Hollywood zrobiło z Taiką Waititi (przy okazji: tytuł filmu, którego nie możemy sobie przypomnieć w podcaście to „Orzeł kontra rekin”).1.06.40  -  1.07.50  -  Kogo jeszcze studio-korporacje zużyły? Hello mister Burton…1.07.50  -  1.09.15  -  Ryan Coogler jako przykład artysty, który wyrósł na produkcji studyjnej i korzysta z osiągniętego statutu, by tworzyć swoje, oryginalne filmy.1.09.15  -  1.12.00  -  Wracamy do Wesa Andersona! Czy doczekamy się kiedyś mniej Andersona w Andersonie? Maciej straszy Wesa Woody Allenem.1.12.00  -  1.13.40  -  Pytanie czy Wes Anderson dostałby pieniądze na realizację nowego „Milczenia owiec” zaprowadziło nas do Christophera Nolana.1.13.40  -  1.15.30  -  Daniel usilnie próbuje wrócić do rozmowy o „Asteroid City”, a Maciej równie mocno stara się tego uniknąćProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:15:45

Więcej TV i Film podcastów

O SPISEK SCENARZYSTÓW

Spisek scenarzystów to podcast dla wszystkich zainteresowanych filmem. W programie duet Maciej Słowiński i Daniel Sołtysiński rozkłada popularne filmy na czynniki pierwsze i szuka alternatywnych ścieżek dla fabuły. Jakie decyzje zostały podjęte przez twórców filmu? Co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej? Zapraszamy do słuchania i komentowania, oraz zgłaszania filmów do omówienia. Znajdźcie nas! https://przygodyscenarzysty.pl/ https://www.daniel-soltysinski.pl https://www.facebook.com/groups/576256056175009/
Strona internetowa podcastu

Słuchaj SPISEK SCENARZYSTÓW, Desperately Devoted i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.23.9 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 9/18/2025 - 5:30:50 AM