Powered by RND
PodcastyTV i FilmSPISEK SCENARZYSTÓW

SPISEK SCENARZYSTÓW

Maciej Słowiński, Daniel Sołtysiński
SPISEK SCENARZYSTÓW
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 10
  • Substancja - czy body horror potrzebuje głębi?
    Obsypana nagrodami “Substancja” ze scenariuszem i w reżyserii Coralie Fargeat wstrząsnęła widzami na całym świecie i cieszy się reputacją filmu mocno kontrowersyjnego. Maciek i Daniel stawiają pytania o temat filmu, jego gatunek oraz o to, czy “Substancji” zabrakło głębi na poziomie scenariusza, czy może nigdy jej tak naprawdę nie potrzebowała.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Substancja” i "Piąty element".Rozpiska minutowa:0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  2.00  -  Dlaczego „Substancja”?2.00  -  3.05  -  Zaczynamy nietypowo - od chwalenia!3.05  -  9.05  -  Streszczenie fabuły.9.05  -  11.00  -  Pierwsze odczucia Macieja, czyli dlaczego „Substancja” to idealny film do naszego podcastu.11.00  -  12.30  -  Powtarzalność. Proste przesłanie filmu, które jest nam wielokrotnie powtarzane.12.30  -  14.10  -  Co jeszcze chce nam ten film powiedzieć?14.10  -  15.15  -  O najlepszej scenie filmu słów kilka.15.15  -  18.10  -  Ponownie poruszamy temat o potrzebie warstw w filmie i czy każdy film musi być wielowarstwowy.18.10  -  18.50  -  Czy Coralie Fargeat jest weganką?18.50  -  22.00  -  Daniel tłumaczy dlaczego sądzi, że reżyserka ma go za idiotę.22.00  -  24.20  -  Rzeczywistość+, czyli Coralie Fargeat inspiruje się samą sobą.24.20  -  25.30  -  Czy Fred jest światełkiem w tunelu Elisabeth?25.30  -  26.50  -  Zastanawiamy się, zestawiając Reality+ i Substancję, jaki wpływ na zakończenie fabuły ma płeć bohaterki.26.50  -  30.15  -  Powraca Fred. Co mógłby dać Elisabeth? Jaka jest jej motywacja w szukaniu kontaktu z nim? 30.15  -  32.10  -  Gdy bohaterka nie jest zdolna do refleksji…32.10  -  45.50  -  Mamy Spór interpretacyjny! Elisabeth i Sue - jedność czy rozdzielność?45.50  -  51.30  -  Jak skonstruowana jest postać Elisabeth?51.30  -  53.20  -  Bohater zostaje pozbawiony trudnych wyborów gdy droga do jego celu nie posiada żadnych zjazdów i alternatyw.53.20  -  55.15  -  W poszukiwaniu nowych dróg - co by było gdyby Elisabeth odkryła uroki bycia „starszym”?55.15  -  1.01.00  -  O nakładaniu swoich oczekiwań, ambicjach i fajerwerkach.1.01.00  -  1.03.00  -  Do jakich refleksji zachęca „Substancja”?1.03.00  -  1.12.20  -  Jak inaczej można by opowiedzieć tą historię?1.12.20  -  1.13.40  -  Daniel zatacza koło i ląduje w obozie Macieja.1.13.40  -  1.17.10  -  Czy spadła wiara w widza?1.17.10  -  1.17.50  -  Wracamy do początku i podkreślamy co w „Substancji” nam się podoba. Między innymi doceniamy kreację Demi Moore.1.17.50  -  1.19.00  -  Powracamy do oscarowej rywalizacji między „Substancją”, a „Anorą”.1.19.00  -  1.22.45  -  Przemyślenia końcowe z silnym akcentem Oscarowym.1.22.45  -  1.26.05  -  Trzy polecenia od Daniela: dwa nowe horrory i jeden 20-letni serial.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka intro: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:22
  • Joker – idealistyczne oskarżenie społeczeństwa, czy cyniczny skok na kasę?
    Joker w reżyserii Todda Philipsa zrobił furorę – jako jedyny film, który można określić jako superbohaterski, zdobył Złotego Lwa w Wenecji. Miał więc duże aspiracje i cieszy się dużą popularnością. A jednak Maciek i Daniel znajdują w nim sporo problemów i dyskutują o tym, czy ten film w ogóle jest etyczny. I co właściwie oznacza etyka w kinie. Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Joker”, “Król Komedii”, “Taksówkarz”, "Nightcrawler", "Dom który zbudował Jack" i serialu "Pingwin".0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  2.25  -  Dlaczego „Joker”?2.25  -  9.50  -  Streszczenie fabuły.9.50  -  12.10  -  Pierwsze odczucia Macieja, czyli dlaczego „Joker” traci przy drugim oglądaniu?12.10  -  14.35  -  Mrok, smutek i rozpacz - pierwsze odczucia Daniela;14.35  -  17.20  -  Dlaczego przedstawianie genezy Jokera samo w sobie jest niewłaściwe?17.20  -  20.00  -  Moralne wątpliwości według Daniela20.00  -  23.50  -  Maciej wątpi w dobre intencje Todda Phillipsa. Daniel ma więcej wiary w ludzi.23.50  -  26.45  -  W celu obrony Phillipsa i jego dobrych intencji Daniel sięga po „Folie a deux”, a Maciej kontruje SpoilerMasterem i historią o prawdziwym seryjnym mordercy.26.45  -  29.00  -  Potrzeba wyboru. Bohater powinien dostać szansę wyjścia z mroku. Powinien zostać postawiony przed decyzją.29.00  -  31.20  -  Intencje bohatera: chęć stworzenia ikony vs poszukiwanie ojca;31.20  -  34.00  -  Czy fakt, że Joker był już wielokrotnie przedstawiany w filmach, animacjach i komiksach przeszkadza temu „Jokerowi”?34.00  -  38.10  -  Referencje filmowe. Oczywiście „Taksówkarz”, oczywiście „Król komedii”.38.10  -  40.30  -  O nihilizmie słów kilka.40.30  -  41.40  -  „Robię filmy bo nie wolno zabijać ludzi”.41.40  -  43.00  -  Wszystkie pozytywy w tym świecie są iluzją.43.00  -  44.40  -  Maciej ponownie wypomina Phillipsowi jego majątek, a „Kac Vegas” nazywa pogodną komedią.44.40  -  46.15  -  Daniel docenia scenariusz „Jokera”. 46.15  -  52.45  -  Struktura. Zgadzamy się co do pierwszego punktu zwrotnego, nie zgadzamy się co do punktu środkowego, a drugi punkt zwrotny i trzeci akt jest wyjściem do rozmowy o tym czy rzeczywiście potrzeba było tak dużo czasu na zakończenie wszystkich wątków w tym filmie.52.45  -  54.20  -  Akcenty, rytm i Robert McKee.54.20  -  1.04.45  -  Szukamy alternatywnych rozwiązań! Maciej posiłkuje się „Zabójczym żartem” Alana Moore’a i „Obywatelem Kane’em” Orsona Wellesa. Daniel mocno stawia na potencjał kreacji iluzji przez umysł szaleńca.1.04.45  -  1.08.00  -  Maciej zadaje fundamentalne pytanie - po co ten film powstał? W międzyczasie spieramy się kto zasługuje na miejsce w panteonie filmowych superzłoczyńców.1.08.00  -  1.10.45  -  Daniel stawia własne fundamentalne pytanie - czy odkrywanie originu Jokera działa na plus czy na minus tej postaci?1.10.45  -  1.13.30  -  „Pingwin” jako wzór realizacji tego typu opowieści?1.13.30  -  1.15.40  -  Czy zwiększenie roli urojeń głównego bohatera pomogłoby tej opowieści?1.15.40  -  1.17.15  -  Gdy zły zabija tylko tych, którzy na to zasłużyli…1.17.15  -  1.19.10  -  Słowo końcowe o „Joker: Folie a deux” i fanpage’u Spisku na Facebooku.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:19:12
  • Asteroid City – czy Wes Anderson padł ofiarą formy, którą stworzył?
    Wes Anderson to twórca ukochany przez hollywoodzkich aktorów i fanów zakręconych, lekko autystycznie kręconych komedii. Jednak po “Grand Budapest Hotel” jego projekty przestały się cieszyć aż taką przychylnością krytyków. Daniel i Maciek oglądają świeże jeszcze “Asteroid City” i próbują doszukać się w filmie opowieści. Czy mamy do czynienia z przerostem formy nad treścią, czy może treść jest po prostu ukryta za formą? UWAGA: W odcinku więcej nawiązań niż zwykle, chłopaki fleksują się znajomością kina 😅Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Asteroid City”, “Podwodne życie ze Stevem Zissou” i “Synekdocha: Nowy Jork”. Rozpiska minutowa:0.00  -  0.25  -  Intro.0.25  -  3.20  -  Dlaczego „Asteroid City” i pierwsze przemyślenia z nim związane.3.20  -  8.00  -  Streszczenie fabuły.8.00  -  11.00  -  Maciej podejrzewa Wesa Andersona o przedkładanie drogi nad cel, czyli przerost formy nad treścią.11.00  -  13.40  -  Daniel zgłasza zdanie odrębne i pięknie peroruje na temat treści i znaczenia filmu.13.40  -  17.30  -  Problem drugiego aktu, który istnieje tylko teoretycznie oraz dlaczego brak związania emocjonalnego z bohaterem może być dużą przeszkodą w odbiorze i interpretacji całości.17.30  -  21.00  -  Co się dzieje gdy wątki poboczne nie grają do jednej bramki z wątkiem głównym?21.00  -  22.00  -  „Kochankowie z księżyca” jako przykład filmu Wesa Andersona gdzie forma współgra z treścią.22.00  -  23.40  -  Ciąg dalszy analizy problemów wątków pobocznych.23.40  -  27.00  -  Maciej obwinia pandemię za niespójność tematyczną „Asteroid City”. 27.00  -  33.00  -  Poruszamy wątek kosmity. Maciej przyznaje się do porażki interpretacyjnej, a Daniel dobudowuje do niego głęboką znaczeniowość.33.00  -  35.40  -  O subiektywnym odbiorze filmów słów więcej niż kilka…35.40  -  36.30  -  Daniel mówi czego mu zabrakło, by „Asteroid City” mocniej go poruszyło.36.30  -  43.00  -  Czy autorskość da się zauważyć i docenić na poziomie scenariusza, czyli czy gdybyśmy dostali do oceny scenariusz „Asteroid City” podpisany przez Jana Kowalskiego, a nie Wesa Andersona, to czy zauważylibyśmy jego potencjał?43.00  -  44.05  -  Definicja arcydzieła według Macieja44.05  -  45.50  -  O eksperymentach i stawianiu granic45.50  -  46.30  -  Dlaczego obaj uwielbiamy Kubricka?46.30  -  48.30  -  „Synekdocha, Nowy Jork” - korelacje.48.30  -  58.00  -  Przychodzi Kowalski z „Asteroid City” do konsultanta…58.00  -  1.00.05  -  Kluczowe zadanie jakie stoi przed konsultantem scenariuszowym1.00.05  -  1.02.45  -  Pomysł Daniela na inny początek „Asteroid City” jako punkt wyjścia do rozmowy o potrzebie (lub jej braku) eksploracji różnych filmowych kierunków. Czyli zastanawiamy się co by było gdyby Wes Anderson chciał nakręcić „Siedem”.1.02.45  -  1.06.40  -  Robimy krótką przerwę na rozważania o tym co Hollywood zrobiło z Taiką Waititi (przy okazji: tytuł filmu, którego nie możemy sobie przypomnieć w podcaście to „Orzeł kontra rekin”).1.06.40  -  1.07.50  -  Kogo jeszcze studio-korporacje zużyły? Hello mister Burton…1.07.50  -  1.09.15  -  Ryan Coogler jako przykład artysty, który wyrósł na produkcji studyjnej i korzysta z osiągniętego statutu, by tworzyć swoje, oryginalne filmy.1.09.15  -  1.12.00  -  Wracamy do Wesa Andersona! Czy doczekamy się kiedyś mniej Andersona w Andersonie? Maciej straszy Wesa Woody Allenem.1.12.00  -  1.13.40  -  Pytanie czy Wes Anderson dostałby pieniądze na realizację nowego „Milczenia owiec” zaprowadziło nas do Christophera Nolana.1.13.40  -  1.15.30  -  Daniel usilnie próbuje wrócić do rozmowy o „Asteroid City”, a Maciej równie mocno stara się tego uniknąćProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:15:45
  • Hannibal – jak stworzyć sequel wybitnego filmu?
    “Milczenie owiec” zdobyło 5 Oscarów i rzeszę innych nagród. Uważane jest za film kultowy. Jego kontynuacja – niekoniecznie. I to mimo gwiazdorskiej obsady i nie mniej gwiazdorskiego zespołu za kamerą, gdyż film wyreżyserował Ridley Scott, a za scenariusz odpowiadają David Mamet i Steven Zaillian. W tym odcinku Maciek i Daniel rozkładają film na czynniki pierwsze i przyglądają się, co poszło nie tak. Wspólnymi siłami starają się odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku filmu tak wybitnego jak “Milczenie owiec”, da się stworzyć sequel, który będzie odpowiadał poziomowi pierwowzoru.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Hannibal” i “Milczenie owiec”.0 - 0.20   -  intro0.20  -  5.10     -    Dlaczego „Hannibal”?5.10  -  9.10  -  Streszczenie fabuły9.10  -  10.00  -  Jakie emocje wzbudził w nas ten film?10.00  -  13.20  -  Niespełnione obietnice13.20  -  14.40  -  Szlachetny seryjny morderca - archetyp Dextera?14.40  -  19.30  -  Dlaczego zbyt wielka miłość twórców do postaci może ją wypaczyć? "Ufajnianie" Hannibala Lectera.19.30  -  26.10  -  Kto jest protagonistą tego filmu?26.10  -  27.05  -  Specyfika sequela - co nowego ma do przepracowania znana nam bohaterka?27.05  -  30.30  -  Odstąpienie od książkowego zakończenia. 30.30  -  31.20  -  Jeśli nie książkowe zakończenie i nie filmowe zakończenie, to jakie?31.20  -  33.15  -  Co się wydarzyło w życiu bohaterów między „Milczeniem owiec”, a „Hannibalem”?33.15  -  35.00  -  Ocieplanie wizerunku seryjnego mordercy35.00  -  39.00  -  Jaka jest tutaj stawka?39.00  -  46.45  -  Co działa? Co nam się podobało?46.45  -  49.20  -  Po siedmiu minutach szukania pozytywów wracamy na krytyczne tory.49.20  -  52.50  -  Czy Clarice Sterling to James Bond?52.50  -  54.25  -  Czy zamiana aktorki w roli Clarice Sterling mogła w jakiejkolwiek konfiguracji się udać?54.25  -  58.10  -  Pomysły Macieja na alternatywną kontynuację przygód Hannibala58.10  -  1.00.50  -  Pomysły Daniela na alternatywną kontynuację przygód Hannibala1.00.50  -  1.06.40  -  Co jest prawdziwą naturą Hannibala Lectera?1.06.40  -  1.09.20  -  Lęk przed powielaniem schematu1.09.20  -  1.11.10  -  Zrozumieć Hannibala Lectera1.11.10  -  1.14.45  -  Jakie są przykłady udanych sequeli filmów idealnych?1.14.45. -  1.20.15  -  Przepisu na udany sequel1.23.10  -  1.25.45  -  Jaki świetny film zasługuje na sequel?Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:00
  • Tylko nie ty - czego potrzebuje komedia romantyczna?
    “Tylko nie ty” ze scenariuszem Willa Glucka i Ilany Wolpert zarobił na świecie $220 mln przy budżecie $25 mln. Maciek i Daniel tropią źródło tego oszałamiającego sukcesu, który nie ma wcale bardzo imponującego scenariusza. A oparty jest przecież o “Wiele hałasu o nic” Szekspira, więc rodowód dramaturgiczny wydaje się szlachetny. Jak napisać dobrą komedię romantyczną? Czy jest jakiś sekretny składnik, który czyni ten film szczególnym? W tym odcinku chłopaki szukają odpowiedzi na te pytania.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Tylko nie ty” i “Czas na miłość”.Rozpiska minutowa:0 - 0.20   -  intro0.20  -  4.20     -    Dlaczego „Tylko nie ty”?4.20  -  9.15  -  Streszczenie fabuły9.15  -  11.40  -  Z jakim odczuciem zostawił nas ten film?11.40  -  12.20  -  Jaki świat został tutaj wykreowany?12.20  -  15.00  -  co nam się podobało?15.00  -  17.20  -  Aktorzy. Dobór do ról i do siebie nawzajem. Jaki potencjał ma Glenn i Sydney?17.20  -  20.45  -  Humor. Od pierwszej sceny wiemy czego się spodziewać.20.45  -  22.00  -  Szekspir i mruganie okiem do widza.22.00  -  25.30  -  Problem drugiego planu. Dlaczego w komedii romantycznej tak ważne jest posiadanie ciekawych postaci drugoplanowych i mocnych wątków pobocznych?25.30  -  26.50  -   Struktura. Gdzie jest pierwszy punkt zwrotny?26.50  -  28.20  -  Ekspozycja. Czy dostajemy dostateczną ilość informacji o głównych bohaterach?28.20  -  29.00  -  Konstruowanie bohaterów. Czy są oni wzajemnie kompatybilni (czy uzupełniają swoje braki)?29.00  -  29.50  -  Miłość czy pożądanie?29.50  -  30.15  -  Kto jest tutaj protagonistą?30.15  -  31.45  -  Want versus need na przykładzie Bridget Jones.31.45  -  36.10  -  Czy wierzymy w podstawę konfliktu będącego między nimi?36.10  -  37.50  -  Czy wszyscy jesteśmy w siódmej klasie podstawówki?37.50  -  39.30  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Za pomocą morskiej analogii próbujemy wytłumaczyć dlaczego odhaczanie kolejnych punktów strukturalnych może być niewystarczające.39.30  -  43.00  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 1:  para głównych bohaterów między, którymi jest chemia.43.00  -  49.20  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 2:  Meet Cute.49.20  -  54.10  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 3:  Happy End (+ rozwinięcie zagadnienia want vs need).54.10  -  56.45  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 4:  ciekawe postacie drugoplanowe („About Time” jako przykład filmu w którym to idealnie funkcjonuje).56.45  -  58.20  -  Jaki jest temat tego filmu?58.20  -  59.50  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 5:  olśnienie bohatera (moment żarówki).59.50  -  1.01.35  -  Gdy najgorszy moment dla bohaterów nie jest wcale taki zły…1.01.35  -  1.04.00  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 6:  wielki finał1.04.00  -  1.05.30  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - wprowadzenie.1.05.30  -  1.20.50  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Daniela.1.20.50  -  1.25.30  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Macieja.1.25.30  -  1.29.25  -  Czego jeszcze potrzebuje komedia romantyczna? (Ponownie nawiązujemy do „About Time”)Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:29:38

Więcej TV i Film podcastów

O SPISEK SCENARZYSTÓW

Spisek scenarzystów to podcast dla wszystkich zainteresowanych filmem. W programie duet Maciej Słowiński i Daniel Sołtysiński rozkłada popularne filmy na czynniki pierwsze i szuka alternatywnych ścieżek dla fabuły. Jakie decyzje zostały podjęte przez twórców filmu? Co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej? Zapraszamy do słuchania i komentowania, oraz zgłaszania filmów do omówienia. Znajdźcie nas! https://przygodyscenarzysty.pl/ https://www.daniel-soltysinski.pl https://www.facebook.com/groups/576256056175009/
Strona internetowa podcastu

Słuchaj SPISEK SCENARZYSTÓW, SpoilerMaster i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.22.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 7/31/2025 - 5:03:07 AM