Powered by RND
PodcastyTV i FilmSPISEK SCENARZYSTÓW

SPISEK SCENARZYSTÓW

Maciej Słowiński, Daniel Sołtysiński
SPISEK SCENARZYSTÓW
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 7
  • Hannibal – jak stworzyć sequel wybitnego filmu?
    “Milczenie owiec” zdobyło 5 Oscarów i rzeszę innych nagród. Uważane jest za film kultowy. Jego kontynuacja – niekoniecznie. I to mimo gwiazdorskiej obsady i nie mniej gwiazdorskiego zespołu za kamerą, gdyż film wyreżyserował Ridley Scott, a za scenariusz odpowiadają David Mamet i Steven Zaillian. W tym odcinku Maciek i Daniel rozkładają film na czynniki pierwsze i przyglądają się, co poszło nie tak. Wspólnymi siłami starają się odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku filmu tak wybitnego jak “Milczenie owiec”, da się stworzyć sequel, który będzie odpowiadał poziomowi pierwowzoru.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Hannibal” i “Milczenie owiec”.0 - 0.20   -  intro0.20  -  5.10     -    Dlaczego „Hannibal”?5.10  -  9.10  -  Streszczenie fabuły9.10  -  10.00  -  Jakie emocje wzbudził w nas ten film?10.00  -  13.20  -  Niespełnione obietnice13.20  -  14.40  -  Szlachetny seryjny morderca - archetyp Dextera?14.40  -  19.30  -  Dlaczego zbyt wielka miłość twórców do postaci może ją wypaczyć? "Ufajnianie" Hannibala Lectera.19.30  -  26.10  -  Kto jest protagonistą tego filmu?26.10  -  27.05  -  Specyfika sequela - co nowego ma do przepracowania znana nam bohaterka?27.05  -  30.30  -  Odstąpienie od książkowego zakończenia. 30.30  -  31.20  -  Jeśli nie książkowe zakończenie i nie filmowe zakończenie, to jakie?31.20  -  33.15  -  Co się wydarzyło w życiu bohaterów między „Milczeniem owiec”, a „Hannibalem”?33.15  -  35.00  -  Ocieplanie wizerunku seryjnego mordercy35.00  -  39.00  -  Jaka jest tutaj stawka?39.00  -  46.45  -  Co działa? Co nam się podobało?46.45  -  49.20  -  Po siedmiu minutach szukania pozytywów wracamy na krytyczne tory.49.20  -  52.50  -  Czy Clarice Sterling to James Bond?52.50  -  54.25  -  Czy zamiana aktorki w roli Clarice Sterling mogła w jakiejkolwiek konfiguracji się udać?54.25  -  58.10  -  Pomysły Macieja na alternatywną kontynuację przygód Hannibala58.10  -  1.00.50  -  Pomysły Daniela na alternatywną kontynuację przygód Hannibala1.00.50  -  1.06.40  -  Co jest prawdziwą naturą Hannibala Lectera?1.06.40  -  1.09.20  -  Lęk przed powielaniem schematu1.09.20  -  1.11.10  -  Zrozumieć Hannibala Lectera1.11.10  -  1.14.45  -  Jakie są przykłady udanych sequeli filmów idealnych?1.14.45. -  1.20.15  -  Przepisu na udany sequel1.23.10  -  1.25.45  -  Jaki świetny film zasługuje na sequel?Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:00
  • Tylko nie ty - czego potrzebuje komedia romantyczna?
    “Tylko nie ty” ze scenariuszem Willa Glucka i Ilany Wolpert zarobił na świecie $220 mln przy budżecie $25 mln. Maciek i Daniel tropią źródło tego oszałamiającego sukcesu, który nie ma wcale bardzo imponującego scenariusza. A oparty jest przecież o “Wiele hałasu o nic” Szekspira, więc rodowód dramaturgiczny wydaje się szlachetny. Jak napisać dobrą komedię romantyczną? Czy jest jakiś sekretny składnik, który czyni ten film szczególnym? W tym odcinku chłopaki szukają odpowiedzi na te pytania.Odcinek zawiera spojlery dla filmów “Tylko nie ty” i “Czas na miłość”.Rozpiska minutowa:0 - 0.20   -  intro0.20  -  4.20     -    Dlaczego „Tylko nie ty”?4.20  -  9.15  -  Streszczenie fabuły9.15  -  11.40  -  Z jakim odczuciem zostawił nas ten film?11.40  -  12.20  -  Jaki świat został tutaj wykreowany?12.20  -  15.00  -  co nam się podobało?15.00  -  17.20  -  Aktorzy. Dobór do ról i do siebie nawzajem. Jaki potencjał ma Glenn i Sydney?17.20  -  20.45  -  Humor. Od pierwszej sceny wiemy czego się spodziewać.20.45  -  22.00  -  Szekspir i mruganie okiem do widza.22.00  -  25.30  -  Problem drugiego planu. Dlaczego w komedii romantycznej tak ważne jest posiadanie ciekawych postaci drugoplanowych i mocnych wątków pobocznych?25.30  -  26.50  -   Struktura. Gdzie jest pierwszy punkt zwrotny?26.50  -  28.20  -  Ekspozycja. Czy dostajemy dostateczną ilość informacji o głównych bohaterach?28.20  -  29.00  -  Konstruowanie bohaterów. Czy są oni wzajemnie kompatybilni (czy uzupełniają swoje braki)?29.00  -  29.50  -  Miłość czy pożądanie?29.50  -  30.15  -  Kto jest tutaj protagonistą?30.15  -  31.45  -  Want versus need na przykładzie Bridget Jones.31.45  -  36.10  -  Czy wierzymy w podstawę konfliktu będącego między nimi?36.10  -  37.50  -  Czy wszyscy jesteśmy w siódmej klasie podstawówki?37.50  -  39.30  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Za pomocą morskiej analogii próbujemy wytłumaczyć dlaczego odhaczanie kolejnych punktów strukturalnych może być niewystarczające.39.30  -  43.00  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 1:  para głównych bohaterów między, którymi jest chemia.43.00  -  49.20  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 2:  Meet Cute.49.20  -  54.10  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 3:  Happy End (+ rozwinięcie zagadnienia want vs need).54.10  -  56.45  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 4:  ciekawe postacie drugoplanowe („About Time” jako przykład filmu w którym to idealnie funkcjonuje).56.45  -  58.20  -  Jaki jest temat tego filmu?58.20  -  59.50  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 5:  olśnienie bohatera (moment żarówki).59.50  -  1.01.35  -  Gdy najgorszy moment dla bohaterów nie jest wcale taki zły…1.01.35  -  1.04.00  -  Co powinna zawierać komedia romantyczna? Punkt 6:  wielki finał1.04.00  -  1.05.30  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - wprowadzenie.1.05.30  -  1.20.50  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Daniela.1.20.50  -  1.25.30  -  Szukamy alternatywnych ścieżek dla tej historii i tych bohaterów - pomysł Macieja.1.25.30  -  1.29.25  -  Czego jeszcze potrzebuje komedia romantyczna? (Ponownie nawiązujemy do „About Time”)Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:29:38
  • Konklawe - kryminał w którym szukamy niewinnego?
    W cieniu toczącego się właśnie realnego konklawe, Maciek i Daniel biorą na warsztat film “Konklawe” ze scenariuszem Petera Straughana, zwycięzcę tegorocznego Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany. W tym odcinku rozmawiają o tym, co ten film może oznaczać dla osoby wierzącej, a co dla niewierzącej, oraz jak indywidualne przekonania wpływają na odbiór dzieła filmowego. Wskazują również na zaskakujące połączenia między realnymi kandydatami na papieża, a bohaterami filmu.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Konklawe”.Rozpiska minutowa:0.00 – 0.20  –  Intro0.20 – 4.30  –  O czym rozmawiamy?4.30 – 5.10  –  Dlaczego Bóg pokonał diabła i co ma z tym wspólnego Roman Polański5.10 – 10.00  –  Streszczenie fabuły10.00 – 11.50  –  O czym jest ta historia dla Macieja?11.50 – 14.00  –  Autorzy wiedzą do kogo mówią14.00 – 14.50  –  Pierwszy problem Konklawe14.50 – 15.20  –  Mniejsze zło, a większe dobro15.20 – 19.00  –  Spektrum bohaterów19.00 – 20.40  –  Dwuznaczność zakończenia. Istnieje? Co by było gdyby Tedesco miał te informacje co Lawrence?20.40 – 25.00  –  Droga bohatera, jako droga dochodzenia do wiary25.00 – 28.30  –  Czy kardynałowie wierzą w Boga? Kreacja stronnictw i postaci28.30 – 29.00  –  Konsekwencja w prowadzeniu głównego bohatera29.00 – 30.50  –  Opowieść o bohaterze, a nie o arenie. Ale…30.50 – 33.25  –  Trzeci akt. Jaka jest kluczowa decyzja bohatera?33.25 – 34.00  –  To kto broni, a kto atakuje?34.00 – 36.00  –  Daniel nazywa problem tej opowieści36.00 – 38.05  –  Realizm. Jak filmowe konklawe ma się do tego zbliżającego się Konklawe?38.05 – 40.20  –  Potencjał drzemiący w postaciach drugoplanowych40.20 – 43.00  –  Lęk i bezpieczeństwo jako podstawa konserwatywnej opcji kościelnej43.00 – 45.30  –  Co by dało tej historii gdyby stronnictwa były mniej jednoznaczne45.30 – 48.40  –  Co by było gdyby dobrą ideę reprezentował zły człowiek?48.40 – 51.00  –  Czy istnieje idealny film?51.00 – 52.00  –  Dlaczego film to taka piękna sprawa53.00 – 55.40  –  „Wavelength”  –  reż. Michael Snow, jako przyczynek do rozmowy o odbiorze osobistym dzieła i funkcji sztuki55.40 – 1.00.50  –  Jaki jest gatunek tego filmu?1.00.05 – 1.14.00  –  Gdzie widzimy jeszcze potencjał w tej historii?1.14.00 – 1.15.15  –  Zapraszamy do komentowania i podpowiadania następnych filmówProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:15:32
  • Anora - czy bohaterka musi się zmienić?
    “Anora” Seana Bakera jest filmem, który bez wątpienia wywołuje kontrowersje. W Spisku dotyczą one jednak głównie struktury jej scenariusza i podróży głównej bohaterki. Maciek i Daniel poruszają również temat rosyjskich aktorów zaangażowanych w obsadzie, zastanawiają się, czy 5 Oscarów dla reżysera kina niezależnego zwiastuje jakieś zmiany w Hollywood, a na koniec stawiają fundamentalne pytania o to, czy warto dyskutować o jakości scenariusza filmu, czy lepiej kierować się uczuciami, jakie wzbudza on w widzu.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Anora”.Rozpiska minutowa:0.00 – 0.20  –  Intro0.20 – 1.30  –  O czym rozmawiamy?1.30 – 9.30  –  Streszczenie fabuły9.30 – 11.30  –  Jaki jest temat „Anory”?11.30 – 12.15  –  Punkt wyjścia Seana Bakera12.15 – 14.00  –  Sex working w „Anorze”14.00 – 15.30  –  Ani: jaką jest postacią?15.30 – 23.40  –  Co mówi nam ekspozycja? Czego potrzebuje bohaterka?23.40 – 26.30  –  Jakie są oczekiwania względem tego filmu?26.30 – 28.10  –  Czy „Anora” spełnia wymogi dobrze opowiedzianej historii?28.10 – 29.15  –  Czy Ani przechodzi przemianę?29.15 – 31.10  –  Możliwe koncepcje bohaterki – naiwność vs marzenia31.10 – 31.55  –  Wyznaczniki i wskazówki31.55 – 36.00  –  Hipokryzja, a działanie opowieści36.00 – 37.20  –  Powtórzenia37.20 – 40.30  –  Pierwszy punkt zwrotny, struktura filmu40.30 – 44.05  –  Gdzie jest konflikt?44.05 – 45.30  –  Problem pierwszego aktu45.30 – 46.15  –  Oczekiwania bohaterki46.15 – 54.15  –  Rosjanie na ekranie54.15 – 57.30  –  Czy coś tutaj zaskakuje?57.30 – 1.01.40  –  Czas na poprawki Daniela1.01.40 – 1.04.25  –  Czy zawsze potrzebujemy głębi?1.04.25 – 1.05.30  –  Nagroda za całokształt?1.05.30 – 1.09.00  –  Czego wymaga sztuka?1.09.00 – 1.15.00  –  Znaczenie oscarowego zwycięstwa „Anory”1.15.00 – 1.16.15  –  Myśli na koniec1.16.15 – 1.18.25  –  Co Danielowi się podobało, ale jest to nietypowy komplementProwadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:18:39
  • Civil War - opowieść w służbie publicystyki czy publicystyka w służbie opowieści?
    W coraz bardziej niepewnym świecie film Alexa Garlanda z 2024 roku uderza mocno. Maciek i Daniel dyskutują o tym, czy mógłby uderzać jeszcze mocniej i jak wybory, których dokonał reżyser i scenarzysta w jednej osobie wpływają na jego odbiór. Wspólnie zastanawiają się, kto powinien być bohaterem tego filmu i jak mogłaby przebiec fabuła, gdyby przenieść skupienie na postać, mogłoby się zdawać, poboczną.Odcinek zawiera spojlery dla filmu “Civil War”.Prowadzący: Maciej Słowiński, Daniel SołtysińskiMontaż: Maciej SłowińskiMuzyka: Michał LazarOprawa graficzna: Marta Paź
    --------  
    1:26:01

Więcej TV i Film podcastów

O SPISEK SCENARZYSTÓW

Spisek scenarzystów to podcast dla wszystkich zainteresowanych filmem. W programie duet Maciej Słowiński i Daniel Sołtysiński rozkłada popularne filmy na czynniki pierwsze i szuka alternatywnych ścieżek dla fabuły. Jakie decyzje zostały podjęte przez twórców filmu? Co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej? Zapraszamy do słuchania i komentowania, oraz zgłaszania filmów do omówienia. Znajdźcie nas! https://przygodyscenarzysty.pl/ https://www.daniel-soltysinski.pl https://www.facebook.com/groups/576256056175009/
Strona internetowa podcastu

Słuchaj SPISEK SCENARZYSTÓW, For All Mankind: The Official Podcast i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.18.5 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 6/15/2025 - 4:35:21 PM