Powered by RND
PodcastyTV i FilmNatural Born Writers - podcast

Natural Born Writers - podcast

Brunon Hawryluk
Natural Born Writers - podcast
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 48
  • A#4 - Analiza scenariusza filmu "ZAKOCHANY BEZ PAMIĘCI (Gość: Zwierz Popkulturalny)
    Nadciąga MFF BellaTofifest Film Festival i z tej okazji z KATARZYNĄ CZAJKĄ-KOMINIARCZUK, blogerką znaną jako Zwierz Popkulturalny, nagraliśmy analizę scenariuszową filmu "ZAKOCHANY BEZ PAMIĘCI" (czyli Eternal Sunshine of the Spotless Mind), ze scenariuszem CHARLIEGO KAUFMANA, w reżyserii Michela Gondry’ego. Ta piękna opowieść o miłości, napisana przez autora "Być jak John Malkovich" i znanej wszystkim scenarzystom "Adaptacji", porusza do dziś, pomimo upływu ponad 20 lat od premiery. To film z nielinearną strukturą, dlatego rozkładanie go na czynniki pierwsze było dla nas niemałym wyzwaniem i prawdziwą przyjemnością.Zapraszamy Was do słuchania tego wyjątkowego odcinka, a już 30 czerwca, w kinie plenerowym Tofifest w Toruniu, zachęcamy do oglądania "Zakochanego bez pamięci". Duet Jima Carreya i Kate Winslet to prawdziwa magia!Tematy rozmowy:00:00:00 - 00:12:15 - przedstawienie Kasi i wprowadzenie do filmu “Zakochany bez pamięci” i scenariuszy Charliego Kaufmana. 00:12:15 - 00:21:35 - “Eternal Sunshine” - nietypowa komedia romantyczna, film łamigłówka. 00:21:35 - 00:28:47 - Jak powstał pomysł na ten film? Co by było gdyby dało się wymazać kogoś z pamięci? Dlaczego Akademia wręcza Oscary za pomysł i scenariusz?00:28:47 - 00:39:00 Origin Story Kaufmana - czyli jak nie dostał się do “Simpsonów” i jak, jako gigantycznemu introwertykowi, udało mu się przebić “szklany sufit”. 00:39:00 - 00:51:07 - Czy Kaufman zrobił rewrite “Kung-fu Pandy 2”? I jakich jego scenariuszy nie zrealizowano? “Być jak John Malkovich” - upragniony debiut Kaufmana, “Adaptacja” oraz “Later the War” - film Kaufmana, który ma powstać w Polsce. 00:51:07 - 01:11:59 - Jakie sceny wycięto ze scenariusza “Zakochanego bez pamięci”? Jak reżyseria Michela Gondry’ego ożywiła scenariusz Kaufmana? I trochę o wybitnych praktycznych efektach specjalnych w tym filmie. 01:11:59 - 01:22:16 - O niechronologicznej, ale jednak klasycznej strukturze scenariusza Kaufmana. O istocie struktury i rytmu opowieści. 01:22:16 - 01:28:48 - Ile kolorowe włosy Clementine mają wspólnego z czasem akcji? I z jakimi problemami mierzył się Kaufman podczas pisania? 01:28:48 - 01:37:19 - Akt I, sekwencja 1. “Meet cute” i scena na zamarzniętym jeziorze. Zarysowanie postaci i “Manic Pixie Dream Girl”.  01:37:10 - 01:45:35 - Sekwencja 2. Dziwni goście i zapadanie w sen. Tajemnicza firma Lacuna, debata i decyzja: “Chcę usunąć Clementine” (1 punkt zwrotny). 01:45:35 - 01:51:35 - Akt IIA, sekwencja 3. “Deja Vu”, wchodzimy w głowę Joela i jego wspomnienia. Na koniec twist - Patrick podkradł mu Clem.  01:51:35 - 02:01:29 - Sekwencja 4. Przyjście Mary. Joel zaczyna żałować swojej decyzji, aż stwierdza, że chce to cofnąć (mid-point). 02:01:29 - 02:04:59 - Akt IIB, sekwencja 5. Joel i Clem uciekają w najdziwniejsze miejsca pamięci, żeby ich nie usunięto. Udaje im się zniknąć z radarów. 02:04:59 - 02:12:44 - Sekwencja 6. Dr Howard ratuje sytuację - Joel i Clem w potrzasku. Ale wydaje się tajemnica romansu Mary (2 punkt zwrotny). 02:12:44 - 02:16:51 - Akt III, sekwencja 7. Joel i Clem przeżywają ostatnie chwile - “Spotkajmy się w Montauk”. Kasowanie pamięci dobiega końca. 02:16:51 - 02:28:36 - Sekwencja 8. Powrót do “początku” historii. Joel i Clem odkrywają taśmy - na koniec postanawiają sobie dać nową szansę. Podsumowanie analizy. Materiały:- Grafika Johna Sadauskasa ze strukturą filmu (z kolorami włosów)- Analiza struktury scenariusza filmu "Zakochany bez pamięci"- Esej "Eternal Sunshine of the Spotless Mind and the Morality of Memory", Christopher GrauWesprzyj NBW (Postaw kawę) - od teraz możesz dołączyć do Writerów i Writerek! ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Więcej o NBW:⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠.Partner odcinka: BellaTofifest.
    --------  
    2:28:37
  • Draft #36 - MALCOLM XD - Copypaster, który został rozchwytywanym scenarzystą
    Tym razem gościem podcastu Natural Born Writers jest... MALCOLM XD - anonimowy polski pisarz, scenarzysta i copypaster, czyli autor tzw. copypast, takich jak “MÓJ STARY JEST FANATYKIEM WĘDKARSTWA”, “BORY TUCHOLSKIE”, “PAULINA”, “PATOLOG I PIES”. Poza tym autor książek: “PASTRAMI”, “EMIGRACJA”, “EDUKACJA”, “ESKAPADA” oraz “KRONIKI KORONAWIRUSOWE”. Kilkukrotnie nominowany do Bestsellerów Empiku. Na podstawie jego twórczości powstały takie filmy jak “FANATYK” (2017) oraz “WUJEK FOLIARZ” (z tego roku, ze scenariuszem Michała Tylki i Filipa Kasperaszka). Z kolei w 2023 roku odbyła się premiera serialu Canal+ pt. “EMIGRACJA XD”. W tym roku 2 sezonu “EDUKACJA XD”, a niedawno zapowiedziano 3 sezon “ESKAPADA XD”. Wszystkie ze scenariuszem… Malcolma XD. Od 2 sezonu będącego też producentem kreatywnym.Tematy rozmowy:00:00:00 - 00:11:43 - wprowadzenie Malcolma XD. Co znaczy “anon”, “mirko” i “podbaza”? Jakie neologizmy wymyślił Malcolm? I czym różnią się “bekapasty” od creepypast?  00:11:43 - 00:22:33 - Jak Malcolm przy “Emigracji XD” postawił wszystko na jedną kartę scenariopisarstwa i prawie wylądował pod mostem. Na ile anonimowość pomaga, a na ile utrudnia bycie uznanym twórcą? I co gdyby ktoś odkrył, kim ON jest? 00:22:33 - 00:36:03 - Ile prawdy jest w “Emigracji XD”? Ile w ogóle prawdy powinno być w komedii? Czy “Edukacja XD” jest gorsza od 1 sezonu? I jak Malcolm prawie rozpętał wojnę polsko-polską w związku z kawalerką pana Jerzego00:36:03 - 00:43:43 - Jak Malcolm został Malcolmem? Skąd u niego pasja do pisania? I jacy mistrzowie go inspirowali00:43:43 - 00:55:23 - Czy w pisaniu copypast są jakieś zasady? Jak pasty zmieniły mowę potoczną? Ile z nich zostało w książkach Malcolma? Jak dziś można zostać znanym copypasterem? I jaka przyszłość może czekać tę dziedzinę? 00:55:23 - 01:14:41 - Czy pisanie past da się monetyzować? Jakie Malcolm ma podejście do prawa autorskiego i tantiem? Oraz AI - czy zastąpi pisarzy, scenarzystów? O teoriach spiskowych i potędze opowieści. 01:14:41 - 01:28:46 - Jak powstał film “Fanatyk”? Jak Malcolm zaczął pisać książki oraz scenariusze? I o tym, jak zrezygnował z pracy przy “The Office PL” dla pisania swojego serialu. 01:28:46 - 01:39:53 - O podejściu Malcolma do pisania książek i komedii. Jak wymyślił postać Malcolma i Stomila? I jakie są jego metody konstruowania fabuły i struktury01:38:29 - 01:51:10 - O sposobach na pisanie dialogów. O zbieraniu doświadczeń oraz o researchu. Skąd zainteresowanie patologiami na rynku nieruchomości? I kto chce sprzedać Polskę Żydom?  01:51:10 - 02:05:59 - Ulubione teorie spiskowe Malcolma XD. O kontrowersjach w “Edukacji XD”. I dlaczego jednak warto czasem pisać “dla każdego” (choć odbiór może być różny)? 02:05:59 - 02:12:37 - Jak Malcolm został producentem kreatywnym swojego serialu? Dlaczego warto angażować scenarzystów w produkcję? I czemu funkcja showrunnera ma sens? Wesprzyj NBW (Postaw kawę) - od teraz możesz dołączyć do Writerów i Writerek! ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Można wspomagać NBW co miesiąc w zamian za wiele "perków", jak dostęp do tajnej grupy na Discordzie, dodatkowe materiały, darmowe konsultacje scenariuszowe i wiele innych.Więcej o NBW:⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠⁠⁠⁠.
    --------  
    2:12:37
  • Draft #35 - ŁUKASZ ZDANOWSKI - Rzucił pracę montażysty i został scenarzystą ("100 DNI DO MATURY")
    W #35 drafcie podcastu Natural Born Writers rozmawiam z ŁUKASZEM ZDANOWSKIM, montażystą, który rzucił pracę, żeby zostać profesjonalnym scenarzystą. Łukasz to absolwent produkcji filmowej i telewizyjnej w Warszawskiej Szkole Reklamy. Od 2009 roku zajmował się postprodukcją filmową i reklamową jako montażysta, animator, VFX supervisor i kierownik postprodukcji. Montował m.in. zwiastuny wielu popularnych polskich filmów. Jednocześnie pisał do szuflady autorskie scenariusze i zdobywał szlify jako reżyser oraz copywriter reklamowy.Wraz z pierwszą falą COVID-u postanowił porzucić wszystkie dotychczasowe zajęcia na rzecz pełnoetatowego scenariopisarstwa. W ciągu ostatnich lat napisał i sprzedał wiele treatmentów i scenariuszy filmów oraz seriali - "100 dni do matury" jest jednak pierwszym, który został nakręcony.Posłuchajcie naszej rozmowy, w której rozmawiamy szeroko o polskiej branży filmowej i telewizyjnej, o miejscu, jakie w nim mają obecnie scenarzyści, o tajnikach scenariopisarstwa, a także o problemach, które obecnie zjadają naszą kinematografię.Tematy rozmowy:00:00:00 - 00:15:26 - O “kalaniu sztuki filmowej przez internetową, youtuberską tkankę” - czyli dlaczego “filmy influencerskie” to nic nowego i strasznego.  00:15:26 - 00:35:32 - O trudności w przebijaniu się świeżych producentów. O rentowności polskiego kina - dlaczego niewłaściwie promujemy nasze filmy? I o władzy streamerów.  00:35:32 - 00:59:25 - Kino artystyczne też ma swoje “klisze”. O tym, że często zapominamy, że kino to młoda dziedzina sztuki. I o nowych, transgresywnych formach, które warto odkrywać (też w grach). Jaka przyszłość czeka kino - w erze TikToków, AI? 00:59:25 - 01:14:50 - Origin Story Łukasza - o niesamowitej zajawce na komiks, VHS-y i papierowe RPG-i. O filmach, które go wychowały. O Warszawskiej Szkole Reklamy i pierwszej pracy jako montażysta. 01:14:50 - 01:25:22 - Jak wygląda montowanie zwiastunów? I ile montaż ma wspólnego z pisaniem scenariuszy? Oraz - dlaczego niektóre książki nie powinny być ekranizowane01:25:22 - 01:35:09 - Dlaczego produkujemy filmy, których potem dystrybutorzy nie chcą promować? Jak się odnaleźć w zalewie “mądrych uwag” z każdej strony?01:35:09 - 02:00:45 - O scenariuszach nagradzanych w konkursach, które leżą na ulicy i o dobrych praktykach we współpracy z reżyserem. Nasza teza - najlepsze filmy i seriale powstają wtedy, kiedy cała ekipa gra do jednej bramki. I trochę o tym, że wszyscy jesteśmy zakładnikami naszego rynku. 02:00:45 - 02:18:44 - Dlaczego Łukasz poszedł w scenariopisarstwo? O jego szczęściu nowicjusza - jak w ciągu 5 lat udało mu się zadebiutować? I dlaczego warto obstawiać wiele numerków na loterii?02:18:44 - 02:32:00 - Jak Łukasz uczył się scenariopisarstwa? O kursach scenariuszowych - dlaczego nie są dla każdego? I o tym, że pisanie do filmu i TV to nie tylko opowiadanie obrazem - ale też czasem. 02:32:00 - 02:45:31 - “100 dni do matury” - jak Łukasz dostał się do tego projektu? O trudach tworzenia kina gatunkowego w Polsce, “ojkofobii” i niechęci do polskich filmów. 02:45:31 - 03:02:17 - Jak wyglądało pisanie scenariusza “100 dni do matury”? Jak wyglądało tworzenie bohaterów i budowanie struktury?03:02:17 - 03:18:45 - Jak sprzedać swój koncept albo scenariusz? Czy polscy scenarzyści potrzebują agentów? I czy w ogóle w tym kraju mamy agentów, którzy rozumieją rynek scenariuszowy? 03:18:45 - 03:32:43 - Nad czym obecnie pracuje Łukasz? I jaki film, serial lub książkę chce polecić? Wesprzyj NBW (Postaw kawę) - od teraz możesz dołączyć do Writerów i Writerek! ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Można wspomagać NBW co miesiąc w zamian za wiele "perków", jak dostęp do tajnej grupy na Discordzie, dodatkowe materiały, darmowe konsultacje scenariuszowe i wiele innych.Więcej o NBW:⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠⁠⁠.
    --------  
    3:32:44
  • Draft #34 - MONIKA MAJOREK - Rozmowa ze scenarzystką i reżyserką filmu "Innego końca nie będzie"
    Natural Born Writers po polsku wraca po ponad półrocznej przerwie! Gościnią #34 draftu jest MONIKA MAJOREK - reżyserka, scenarzystka, wykładowczyni i konsultantka scenariuszowa w StoryLab.Pro i konkursie “Wyobraź sobie”.Absolwentka reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz kursów w StoryLab.Pro, Sundance Collab czy Raindance Film Academy. Jej filmy krótkometrażowe („Inka”, „Pierwsze”, „Po sezonie”) gościły na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobywały statuetki za reżyserię, scenariusz, zdjęcia i muzykę.Laureatka m.in. Panavision Film Award i Nagrody Studia Nowe Horyzonty. Jej debiut pełnometrażowy „INNEGO KOŃCA NIE BĘDZIE” zwyciężył w kategorii najlepszy film fabularny w Plebiscycie Publiczności 40. Warszawskiego Festiwalu Filmowego oraz otrzymał dwie nagrody w ramach 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za „Najodważniejsze Spojrzenie” i „Świeże spojrzenie”.Tematy rozmowy:00:00:00 - 00:13:06 - o polskich podcastach scenariuszowych, profesjonalizacji branży i o konkursie “Wyobraź sobie”. Czy trzeba być doświadczonym scenarzystą, żeby napisać dobry treatment?00:13:06 - 00:30:34 - Czy konsultant może “czytnąć” scenariusz? Jaki jest odbiór “Innego końca nie będzie”? I czy takie kino ma dziś szansę przyciągnąć widzów do kin00:30:34 - 00:43:38 - Jak Monika została reżyserką i scenarzystką? O rywalizacji i integracji w czasie studiów w WSF.00:43:38 - 00:53:26 - Pierwsze etiudy Moniki - o pierwszej miłości, nostalgii. Co Monika wyciągnęła z nauki w szkole filmowej?00:53:26 - 01:10:31 - Dlaczego Monika zaczęła konsultować scenariusze? Jakie są metody konsultowania? I znów - konsultant to nie jest script doctor. 01:10:31 - 01:21:26 - Jakie “błędy” najczęściej popełniają scenarzyści? I dlaczego znajomość struktury i formatu scenariusza pomaga w pisaniu stylistycznie dobrych opowieści?01:21:26 - 01:38:26 - Dlaczego “Innego końca nie będzie” nie miało treatmentu? Jak Monika podchodzi do struktury i pisania pierwszego draftu, dialogów i szlifowania w kolejnych draftach?01:38:26 - 01:48:15 - Jak powstawali bohaterowie “Innego końca nie będzie”? I skąd w ogóle pomysł na ten film? 01:48:15 - 02:00:56 - Jak znaleźć producenta do kameralnego filmu bez fajerwerków? Jak zadebiutować jako reżyser na swoich warunkach? 02:02:56 - 02:11:06 - O czym będą kolejne scenariusze Moniki? Dlaczego wszystkie filmy są o rodzinie? Wesprzyj NBW (Postaw kawę)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Więcej o NBW:⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠⁠.
    --------  
    2:11:12
  • Draft #33 - PIETER BART KORTHUIS - How do screenwriters work in the Netherlands?
    Spring has come! To kick things off, Poland's first screenwriting podcast, Natural Born Writers, is back in English! Our guest (or rather, as we call them, co-writer) for draft #33 is PIETER BART KORTHUIS, a well-known Dutch screenwriter with over 20 years of experience, former chairman of the Screenwriters' Guild of the Netherlands (Netwerk Scenarioschrijvers/Auteursbond). Pieter is the creator of such series as: “PENOZA” (the original of the Polish “BLOOD FROM BLOOD”), “THE YEAR OF FORTUYN” and “DIRTY LINES”, and films: “CAKE MAN”, “THE STRONGEST MAN IN HOLLAND” and others.TIMECODE AND OUR DISCUSSION TOPICS: 00:00:00-00:03:36 - Introducing the Podcast00:03:36 - 00:14:20 - Screenwriters complaining about bad practices – the situation in Poland and the Netherlands. 00:14:20 - 00:20:09 - How did Dutch writers achieve better treatment from producers? And about the victory of Polish filmmakers in their fight for royalties from the internet.00:20:09 - 00:30:15 - How did Dutch screenwriters start producing themselves and establish their own literary agency?00:30:15 - 00:36:14 - Is the director the author of the film or TV series? Does film school prepare directors to work with screenwriters? 00:36:14 - 00:44:52 - Don't ask what the Guild can do for you, but what you can do for the Guild. So, how are things in the Dutch Screenwriters’ Guild?00:44:52 - 00:58:54 - How many people belong to the guild, what are they currently working on, and why is it so important to unionize?  00:58:54 - 01:11:13 - How to become a TV series “creator”? What can Dutch screenwriters afford in contracts? About the lack of recognition for the 'Penoza' creators in countries that produced remakes.01:11:13 - 01:19:52 - Origin Story of Pieter - how did he become a screenwriter? Why didn't he go fully into directing? And a little bit about the 'Dirty Lines' series on Netflix. 01:19:52 - 01:24:48 - About the fascinating collaboration on writing 'Penoza'. And about lazy writing in crime fiction.01:24:48 - 01:36:28 - What is Pieter's approach to screenwriting craft? How does he do research and create his characters? Remember the structure, but also remember that there are no rules. 01:36:28 - 01:46:16 - How to deal with writer's block? What are Pieter's upcoming professional plans? What films and series does Pieter want to recommend to our listeners?  More about NBW:FacebookInstagramEnjoying the podcast? Buy me a 'coffee'! Your support is greatly appreciated  - https://buycoffee.to/naturalbornwritersThe Partners: Polish Screenwriters' Guild, Biblioteka Scenariuszy Filmowych and Script Fiesta festival.
    --------  
    1:46:19

Więcej TV i Film podcastów

O Natural Born Writers - podcast

A podcast 'by screenwriters for screenwriters' (and not only), where Polish screenwriter Brunon Hawryluk talks with creators engaged in storytelling and narratology. #Cinema #TV #Comics #Literature #GameDev #Theater #Radio Plays More about NBW: FB: https://www.facebook.com/naturalbornwriterspodcast IG: https://www.instagram.com/naturalbornwriters Support NBW: https://buycoffee.to/naturalbornwriters
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Natural Born Writers - podcast, Na Gałęzi i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.18.7 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 6/30/2025 - 2:27:10 AM