Powered by RND
PodcastyTV i FilmNatural Born Writers - podcast

Natural Born Writers - podcast

Brunon Hawryluk
Natural Born Writers - podcast
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 45
  • Draft #34 - MONIKA MAJOREK - Rozmowa ze scenarzystką i reżyserką filmu "Innego końca nie będzie"
    Natural Born Writers po polsku wraca po ponad półrocznej przerwie! Gościnią #34 draftu jest MONIKA MAJOREK - reżyserka, scenarzystka, wykładowczyni i konsultantka scenariuszowa w StoryLab.Pro i konkursie “Wyobraź sobie”.Absolwentka reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz kursów w StoryLab.Pro, Sundance Collab czy Raindance Film Academy. Jej filmy krótkometrażowe („Inka”, „Pierwsze”, „Po sezonie”) gościły na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobywały statuetki za reżyserię, scenariusz, zdjęcia i muzykę.Laureatka m.in. Panavision Film Award i Nagrody Studia Nowe Horyzonty. Jej debiut pełnometrażowy „INNEGO KOŃCA NIE BĘDZIE” zwyciężył w kategorii najlepszy film fabularny w Plebiscycie Publiczności 40. Warszawskiego Festiwalu Filmowego oraz otrzymał dwie nagrody w ramach 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za „Najodważniejsze Spojrzenie” i „Świeże spojrzenie”.Tematy rozmowy:00:00:00 - 00:13:06 - o polskich podcastach scenariuszowych, profesjonalizacji branży i o konkursie “Wyobraź sobie”. Czy trzeba być doświadczonym scenarzystą, żeby napisać dobry treatment?00:13:06 - 00:30:34 - Czy konsultant może “czytnąć” scenariusz? Jaki jest odbiór “Innego końca nie będzie”? I czy takie kino ma dziś szansę przyciągnąć widzów do kin00:30:34 - 00:43:38 - Jak Monika została reżyserką i scenarzystką? O rywalizacji i integracji w czasie studiów w WSF.00:43:38 - 00:53:26 - Pierwsze etiudy Moniki - o pierwszej miłości, nostalgii. Co Monika wyciągnęła z nauki w szkole filmowej?00:53:26 - 01:10:31 - Dlaczego Monika zaczęła konsultować scenariusze? Jakie są metody konsultowania? I znów - konsultant to nie jest script doctor. 01:10:31 - 01:21:26 - Jakie “błędy” najczęściej popełniają scenarzyści? I dlaczego znajomość struktury i formatu scenariusza pomaga w pisaniu stylistycznie dobrych opowieści?01:21:26 - 01:38:26 - Dlaczego “Innego końca nie będzie” nie miało treatmentu? Jak Monika podchodzi do struktury i pisania pierwszego draftu, dialogów i szlifowania w kolejnych draftach?01:38:26 - 01:48:15 - Jak powstawali bohaterowie “Innego końca nie będzie”? I skąd w ogóle pomysł na ten film? 01:48:15 - 02:00:56 - Jak znaleźć producenta do kameralnego filmu bez fajerwerków? Jak zadebiutować jako reżyser na swoich warunkach? 02:02:56 - 02:11:06 - O czym będą kolejne scenariusze Moniki? Dlaczego wszystkie filmy są o rodzinie? Wesprzyj NBW (Postaw kawę)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Więcej o NBW:⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠⁠.
    --------  
    2:11:12
  • Draft #33 - PIETER BART KORTHUIS - How do screenwriters work in the Netherlands?
    Spring has come! To kick things off, Poland's first screenwriting podcast, Natural Born Writers, is back in English! Our guest (or rather, as we call them, co-writer) for draft #33 is PIETER BART KORTHUIS, a well-known Dutch screenwriter with over 20 years of experience, former chairman of the Screenwriters' Guild of the Netherlands (Netwerk Scenarioschrijvers/Auteursbond). Pieter is the creator of such series as: “PENOZA” (the original of the Polish “BLOOD FROM BLOOD”), “THE YEAR OF FORTUYN” and “DIRTY LINES”, and films: “CAKE MAN”, “THE STRONGEST MAN IN HOLLAND” and others.TIMECODE AND OUR DISCUSSION TOPICS: 00:00:00-00:03:36 - Introducing the Podcast00:03:36 - 00:14:20 - Screenwriters complaining about bad practices – the situation in Poland and the Netherlands. 00:14:20 - 00:20:09 - How did Dutch writers achieve better treatment from producers? And about the victory of Polish filmmakers in their fight for royalties from the internet.00:20:09 - 00:30:15 - How did Dutch screenwriters start producing themselves and establish their own literary agency?00:30:15 - 00:36:14 - Is the director the author of the film or TV series? Does film school prepare directors to work with screenwriters? 00:36:14 - 00:44:52 - Don't ask what the Guild can do for you, but what you can do for the Guild. So, how are things in the Dutch Screenwriters’ Guild?00:44:52 - 00:58:54 - How many people belong to the guild, what are they currently working on, and why is it so important to unionize?  00:58:54 - 01:11:13 - How to become a TV series “creator”? What can Dutch screenwriters afford in contracts? About the lack of recognition for the 'Penoza' creators in countries that produced remakes.01:11:13 - 01:19:52 - Origin Story of Pieter - how did he become a screenwriter? Why didn't he go fully into directing? And a little bit about the 'Dirty Lines' series on Netflix. 01:19:52 - 01:24:48 - About the fascinating collaboration on writing 'Penoza'. And about lazy writing in crime fiction.01:24:48 - 01:36:28 - What is Pieter's approach to screenwriting craft? How does he do research and create his characters? Remember the structure, but also remember that there are no rules. 01:36:28 - 01:46:16 - How to deal with writer's block? What are Pieter's upcoming professional plans? What films and series does Pieter want to recommend to our listeners?  More about NBW:FacebookInstagramEnjoying the podcast? Buy me a 'coffee'! Your support is greatly appreciated  - https://buycoffee.to/naturalbornwritersThe Partners: Polish Screenwriters' Guild, Biblioteka Scenariuszy Filmowych and Script Fiesta festival.
    --------  
    1:46:19
  • Draft #32 - ŁUKASZ M. MACIEJEWSKI - Jak być scenarzystą, z którym chcą współpracować reżyserzy?
    Tym razem rozmawiam z ŁUKASZEM M. MACIEJEWSKIM (nie mylić z dziennikarzem!), scenarzystą, a raczej powinienem napisać: "współscenarzystą", takich filmów jak: "CZERWONY PAJĄK", "NAJMRO", "BRATY", "UKRYTA SIEĆ", "DZIEŃ MATKI" i "BIAŁA ODWAGA". A także serialu "KRÓL". Łukasz jest również członkiem Gildii Scenarzystów Polskich oraz laureatem Głównej Nagrody w Konkursie Hartley-Merrill (czyli dawnego Script Pro) za scenariusz pt. "WASZYŃSKI". Tematy rozmowy: 00:00:00 - 00:10:40 - wprowadzenie Łukasza M. Maciejewskiego. Scenarzysta czy może raczej “współscenarzysta”? Pisać samemu czy w grupie? Ego reżyserów kontra ego scenarzystów. 00:10:40 - 00:19:43 - Jak scenarzysta może się uchronić przed nieuczciwymi współpracownikami? Na co uważać przy podpisywaniu umów? Jakie prawa przysługują scenarzystom? O dobrych relacjach z reżyserami. 00:19:43 - 00:33:41 - Origin Story Łukasza. Dlaczego został scenarzystą? I czemu jego zdaniem studia scenariopisarskie nie mają sensu? O granicy między artyzmem a warsztatem filmowca.  00:33:41 - 00:44:59 - Jakie kino od dziecka inspirowało Łukasza? Autorskie kino gatunkowe - czy jest możliwe w Polsce?  00:44:59 - 00:59:17 - O pierwszej pracy Łukasza w TV - “Rodzinie zastępczej” i “Dwóch stronach medalu”. Jak wyglądało pisanie tych seriali. Jakie były stawki? O sytuacji finansowej scenarzystów.  00:59:17 - 01:08:33 - O scenariuszu o Michale Waszyńskim - jaka była jego droga i dlaczego nie został zrealizowany? O polskich wyjątkowych postaciach, o których robią filmy w Hollywood. 01:08:33 - 01:22:12 - Jak się przebić w branży? Pro-tipy Łukasza. Prawdziwy ból dupy scenarzysty - czyli jak sprzedać pomysł lub scenariusz? Jak napisać dobry one-pager? Dlaczego w PL raczej nie warto pisać scenariuszy bez reżysera? 01:22:12 - 01:33:44 - Skąd wziął się pomysł na “Czerwonego pająka”? Jak wyglądało pisanie scenariusza? I czemu Łukasz i Marcin Koszałka pisali kilkaset draftów? 01:33:44 - 01:43:07 - Droga po debiucie - co Łukasz robił przez 5 lat, do premiery serialu “Król”? O pisaniu na zlecenie - “nikt nie czeka na nasze teksty”.   01:43:07 - 01:54:02 - Jak Łukasz i współtwórcy wymyślili koncepcję adaptacji “Króla”? O różnicach w strukturze filmowej i serialowej. I o researchu przy pisaniu gangsterskiej, przedwojennej epopei.  01:54:02 - 02:04:57 - Jak powstał scenariusz do “Najmro”? O tworzeniu konwencji, świata i bohaterów. O Najmrodzkim, prawnych kwestiach i poszukiwaniach producenta. 02:04:57 - 02:15:06 - O tworzeniu bohaterów - dlaczego Łukasz nie lubi tworzyć charakterystyk i backstory? I dlaczego wolałby, żeby pisała za niego AI? Oraz o upraszczaniu i redukowaniu story.  02:15:06 - 02:26:56 - Format scenariuszowy - jak Łukasz inscenizuje na papierze? Ile zależy od reżysera? Ile zwykle pisze draftów i czy pozwala sobie na “vomit drafty”? Jak nie dać sobie wejść na głowę i bronić swoich rozwiązań?  02:26:58 - 02:40:01 - Jakich Łukasz używa programów do pisania? “Ukryta sieć” - jak wyglądał podział przy pisaniu? Czy współautor scenariusza zawsze powinien fizycznie pisać?  02:40:01 - 02:45:40 - Co było największym wyzwaniem przy pisaniu “Białej odwagi”? Jaką książkę, film lub serial Łukasz chce polecić słuchaczom? TANTIEMY Z INTERNETU: Śledźcie ⁠⁠⁠Facebooka⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠Instagrama⁠⁠⁠ Koła Młodych SFP oraz ⁠⁠ZAPA⁠⁠. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcecie wesprzeć nasze działania. ⁠⁠⁠Wesprzyj NBW (Postaw kawę)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Więcej o NBW: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠⁠ i ⁠⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠⁠.
    --------  
    2:45:23
  • Draft #31 - JULIUSZ MACHULSKI - Jak twórca "Vabanku" i "Seksmisji" tworzy swoje światy?
    Dzięki współpracy z festiwalem SCRIPT FIESTA (18-21 kwietnia 2024), gościem #31 draftu podcastu Natural Born Writers jest - JULIUSZ MACHULSKI! Scenarzysta, reżyser, producent oraz od niedawna pisarz. Twórca kultowych polskich gatunkowych komedii: "VABANK", "SEKSMISJA", "KINGSAJZ", "KILER". Założyciel Studia Filmowego "Zebra", które wyprodukowało m.in. filmy "KROLL", "PSY", "DŁUG", "DZIEŃ ŚWIRA" i "W CIEMNOŚCI". Autor powieści kryminalnej pt. "WISZĄCA MAŁPA" (wyd. Sonia Draga, 2023). Tematy rozmowy: 00:00:00 - 00:13:57 - Juliusz Machulski - scenarzysta. Reżyserii da się nauczyć? I jaki powinien być reżyser? “Wisząca małpa” - pierwsza powieść Machulskiego. Pisanie książki a scenariusza. Gatunek “whodunnit”.  00:13:57 - 00:31:00 - Research do powieści vs do scenariusza. Jak Pan Juliusz pracuje i pracował nad strukturą? Dobre polskie seriale i złe wybory obsadowe. O szukaniu wspólnej tonacji aktorów oraz o formie i treści. 00:31:00 - 00:43:36 - O “Biednych istotach”, Christopherze Nolanie i Tarantino. Czy będzie ekranizacja “Wiszącej małpy”? O zamknięciu Studia “Zebra”, o dawnych zespołach filmowych. I o trudach z debiutem filmem “Vabank”.  00:43:36 - 00:52:36 - Protesty młodych filmowców, tantiemy z Internetu. Odejście prezesa Jacka Bromskiego z SFP oraz odwołanie prezesa PISF, Radosława Śmigulskiego.  00:52:36 - 01:03:25 - Podziały na kino rozrywkowe i artystyczne - teraz i kiedyś. Jakich filmów powinno być więcej? I czemu decydenci czasem powinni bardziej ryzykować i nie patrzeć tylko na swój gust. [Uwaga! Słychać skrobanie. Za utrudnienia sorry :) ] 01:03:25 - 01:16:27 - Script Fiesta i Konkurs na Koncepcję Serialu - czym można ująć Jurora, Juliusza Machulskiego? O pisaniu seriali - o bohaterze, świecie. Prawda ekranu kontra rzeczywistość.  01:16:27 - 01:27:45 - Jak Pan Juliusz współpracuje ze scenarzystami? Film jest ważniejszy od ego. O wyporności filmowca - kiedy przestać robić filmy? O fascynacji Kubrickiem, gatunkami i o nieudanych projektach.  01:27:45 - 01:38:38 - Czy powstaną kontynuacje “Vabanku”, “Kingsajzu”... no i “Kiler 3”? O uciekaniu od współczesności i tworzeniu kina kostiumowego. Jak Pan Juliusz wymyśla swoich bohaterów? I jaki ma tryb pisania? 01:38:38 - 01:59:40 - Czym się różnią dialogi filmowe i literackie? Jak pisało się kiedyś kolejne drafty na maszynie? Jak Pan Juliusz nie zrobił kariery w Hollywood (choć było blisko)? I jak miał wyglądać amerykański “Kiler”?  01:59:40 - 02:06:45 - Ile w “Vabanku” było z “Żądła”? Czy zawsze trzeba się silić na oryginalność? Jaką książkę, film lub serial Pan Juliusz poleca słuchaczom? TANTIEMY Z INTERNETU: Śledźcie ⁠⁠Facebooka⁠⁠ i ⁠⁠Instagrama⁠⁠ Koła Młodych SFP oraz ⁠ZAPA⁠. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcecie wesprzeć nasze działania. ⁠⁠Wesprzyj NBW (Postaw kawę)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Więcej o NBW: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Partnerami podcastu są: ⁠⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠⁠, ⁠⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠⁠ i ⁠⁠Festiwal Script Fiesta⁠⁠.
    --------  
    2:06:43
  • Draft #30 - KATARZYNA WARZECHA - O kulisach protestów filmowców i reżyserii "Zielonej granicy"
    Gościnią #30 draftu Natural Born Writers jest KATARZYNA WARZECHA! Reżyserka, scenarzystka, członkini Koła Młodych SFP. Scenarzystka i reżyserka nagradzanych etiud, jak choćby “JEST NAPRAWDĘ EKSTRA” i “WE HAVE ONE HEART”. Współreżyserka serialu “ABSOLUTNI DEBIUTANCI” oraz filmu “ZIELONA GRANICA”. W ostatnim czasie jednak przede wszystkim - jedna z organizatorek protestów filmowców i Tantiemowych Sztabów Kryzysowych. Tematy rozmowy: 00:00:10 - 00:17:02 - wprowadzenie Kasi Warzechy. Jak wyglądała współpraca reżyserska z Agnieszką Holland przy “Zielonej granicy”? O preprodukcji i zdjęciach, o researchu. Oraz o hejcie - skąd on się wziął? Trolle czy nakręceni ludzie? 00:17:02 - 00:32:33 - Dlaczego warto robić filmy na kontrowersyjne tematy? Czy sytuacja pod białoruską granicą się zmieni? Tantiemy z Internetu - dlaczego filmowcy o nie walczą? Jak powstał Tantiemowy Sztab Kryzysowy?  00:32:33 - 00:48:31 - Jak zaniesienie listu do Ministra Kultury przerodziło się w protesty? Czy filmowcy potrafią się zjednoczyć na dłużej? O organizatorach protestów. Jak wyglądały rozmowy w Sejmie i z Ministerstwem? Czym młodzi filmowcy przekonali Sienkiewicza? 00:48:31 - 01:08:44 - Znów - dlaczego tantiemy są dla twórców i aktorów tak ważne? I dlaczego walka o swoje prawa nie jest niczym złym? I czemu to nie jest walka z politykami i streamerami. Oraz po raz tysięczny - dlaczego stolarz za stół nie ma tantiem?  01:08:44 - 01:19:35 - O dzieciństwie Kasi, wychowaniu przez polonistów i początkach jej pasji do kina. O szkole muzycznej - czemu Kasia została reżyserką, a nie perkusistką? I o tym, jak dostała się do katowickiej filmówki.  01:19:35 - 01:35:50 - Dlaczego Katowice? O filmowej rodzinie SFKKUS. O braku zgody na przemoc w szkołach i w pracy przy filmach. O amerykańskich standardach i o robieniu scen intymnych.  01:35:50 - 01:50:10 - O nauczycielach z Katowic - m.in. Marcinie Wronie. O pracy klapsera, asystenta reżysera i II reżysera. 01:50:10 - 02:05 :50 - Czy bycie asystentem reżysera to naturalna droga dla adeptów reżyserii? O czerpaniu od innych reżyserów i szukaniu własnego reżyserskiego stylu. O powstawaniu filmu “Jest naprawdę ekstra”. 02:05 :50 - 02:18:41 - O szczerości w tworzeniu kina - artystycznego i komercyjnego. O traktowaniu poważnie swoich bohaterów. O tym jak powstał film “We Have One Heart”, o tworzeniu dokumentów i o Wajda School.  02:18:41 - 02:24:31 - O pisaniu scenariuszy - Kasia woli pisać sama czy z kimś?  02:24:31 - 02:35:45 - Jak Kasia wspomina pracę przy “Absolutnych debiutantach”? Jakie były największe wyzwania w czasie zdjęć? I znów o zjednoczeniu przy walce o tantiemy. 02:35:45 - 02:46:11 - Nad czym Kasia obecnie pracuje? I jaką książkę, film lub serial chce polecić słuchaczom? TANTIEMY Z INTERNETU: Śledźcie ⁠Facebooka⁠ i ⁠Instagrama⁠ Koła Młodych SFP oraz ZAPA. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcecie wesprzeć nasze działania. ⁠Wesprzyj NBW (Postaw kawę)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Więcej o NBW: ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Facebook⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nasz Instagram⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Partnerami podcastu są: ⁠⁠Gildia Scenarzystów Polskich⁠⁠, ⁠⁠Biblioteka Scenariuszy Filmowych⁠⁠ i ⁠Festiwal Script Fiesta⁠.
    --------  
    2:46:10

Więcej TV i Film podcastów

O Natural Born Writers - podcast

A podcast 'by screenwriters for screenwriters' (and not only), where Polish screenwriter Brunon Hawryluk talks with creators engaged in storytelling and narratology. #Cinema #TV #Comics #Literature #GameDev #Theater #Radio Plays More about NBW: FB: https://www.facebook.com/naturalbornwriterspodcast IG: https://www.instagram.com/naturalbornwriters Support NBW: https://buycoffee.to/naturalbornwriters
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Natural Born Writers - podcast, For All Mankind: The Official Podcast i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.17.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 5/9/2025 - 5:46:41 AM