Draft #39.1 - AGATHA DOMINIK - Jak polska scenarzystka zrobiła karierę w Hollywood?
Oto jest - 1 część rozmowy z AGATHĄ DOMINIK, gościnią #39 draftu podcastu Natural Born Writers. Agatha to polska scenarzystka i producentka prosto z Hollywood, poza tym wykładowczyni w EICAR w Paryżu, UNCSA i Warszawskiej Szkoły Filmowej, członkini Writers Guild of America (WGA), Writers Guild of Canada i włoskiej SIAE . W czasie swojej ponad 30-letniej kariery pracowała w kierownictwie TriStar/Columbia, była wiceprezesem ds. produkcji w Summers-Quaid. Autorka scenariuszy do takich produkcji jak: "HUMAN TRAFFICKING" (2005), nominowanego do Złotych Globów i Emmy mini-serialu z Donaldem Sutherlandem; filmu "BOOT CAMP" (2008) z Milą Kunis, "LEFT TO DIE" (2012), czy włoskiego mini-serialu "KOPCIUSZEK - MIŁOSNA BAŚŃ W RZYMIE" (2011). W Polsce Agatha, wspólnie z Maciejem Karpińskim, napisała m.in. scenariusze do filmów: “NAJLEPSZY” (2017) w reżyserii Łukasza Palkowskiego, “RÓŻYCZKA 2” (2023) w reżyserii Jana Kidawy-Błońskiego, czy nowego filmu “POJEDYNEK”, również w reżyserii Palkowskiego, w którym w rolach głównych zobaczymy: Bogusława Lindę, Jakuba Gierszała oraz Aidana Gillena. Kinowa premiera już w przyszłym roku 27 lutego.2 część naszej rozmowy ukaże się już za tydzień - w środę, 22 października, o godz. 21:00. Tematy rozmowy:00:00:30 - 00:12:27 - Jak osoba pisząca z Polski może zrobić karierę w Hollywood? Jak wyglądały początki Agathy w Los Angeles? O pracy w agencji literackiej i o studiach w Warszawie.00:12:27 - 00:25:32 - Jakie dzieła i twórcy inspirowali Agathę od dziecka? O różnicach w pracy w writers’ roomie w Polsce i w Hollywood. “W telewizji rządzą pisarze, nie reżyserzy”. I dlaczego u nas agenci nie szukają tak pracy klientom jak agenci amerykańscy? 00:25:32 - 00:38:28 - Jak wygląda w Stanach płacenie scenarzystom za tzw. spec scripty oraz za scenariusze na zlecenie? Jak WGA radzi sobie z niemoralnymi praktykami? “Owczy pęd” - czyli złota era dla scenarzystów w latach 90. I must-watch: “The Offer” i “Wiseguy”. 00:38:28 - 00:45:36 - O pracy jako script reader i story editor u legendarnego producenta, Elliota Kastnera oraz o współpracy z Marlonem Brando. 00:45:36 - 00:57:44 - O pracy w Tristar/Columbia, czytaniu setek scenariuszy i tworzeniu tzw. “coverage”. O tym, jak prawie odrzucono “Bezsenność w Seattle”. Oraz o “bidding wars” o książki i scenariusze. I o tym jak producenci nie mają czasu czytać. 00:57:44 - 01:07:35 - Na czym polegała praca jako Creative Executive? Jak David Mamet naciął studio na nowych draftach scenariusza? Jakie są najczęstsze błędy scenarzystów? I o tym, jak można pisać zgodnie ze strukturą, ale żeby scenariusze nie były przewidywalne, oraz żeby się je lepiej czytało. 01:07:35 - 01:22:19 - Ile scenariuszy trzeba napisać, żeby powstał z nich choć jeden film? Dlaczego często najlepsze scenariusze nie są realizowane? O tym, jak ze scenariuszy pełnometrażowych z szuflady powstają świetne seriale. I o zarobkach Staff Writerów. Wesprzyj NBW (Postaw kawę) - od teraz możesz dołączyć do Writerów i Writerek! Można wspomagać NBW co miesiąc w zamian za wiele "perków", jak dostęp do tajnej grupy na Discordzie, dodatkowe materiały, darmowe konsultacje scenariuszowe i wiele innych.Więcej o NBW:Nasz FacebookNasz InstagramPartnerami podcastu są: Gildia Scenarzystów Polskich, Biblioteka Scenariuszy Filmowych i Festiwal Script Fiesta.