Czy zrównoważona moda musi być beżowa, minimalistyczna i pełna wyrzutów sumienia? Marina Testino – artywistka, dyrektorka kreatywna i modelka – udowadnia, że nie. Od czerwonego garnituru noszonego codziennie przez dwa miesiące (#OneDressToImpress ), przez nagi protest przeciwko mikroplastikom (#WeSeaThrough), po sesje zdjęciowe w peruwiańskich sortowniach śmieci dla Vogue Italia, Testino pokazuje, że obraz może być skutecznym narzędziem zmiany społecznej.Wspólnie z Earth Partner Marina zaprasza młodych artystów do udziału w konkursie Earth Partner Prize 2025, który nagradza twórców poruszających temat kryzysu ekologicznego. Zgłoszenia można przesyłać do 10 października – do wygrania nawet 10 tysięcy dolarów. Marinę będzie można spotkać już 14 października w Warszawie, podczas tegorocznej edycji Business Fashion Environment Summit organizowanej przez Vogue Polska. Jej kolorową garderobę znajdziecie też w wakacyjnym wydaniu magazynu.Odcinek nagrany jest w języku angielskim. Na YouTubie dostępny jest podcast z napisami.ENG:Rebranding Sustainability with Marina TestinoIn this episode of The Fashionable State of Affairs, I sit down with Marina Testino – Director of Strategic Partnerships at Earth Partner, Sustainability Editor at Beyond Noise, model, and one of the most compelling voices in visual activism today. We talk about what it takes to rebrand sustainability in an age of green fatigue, why joy and color can be just as radical as protest, and how repetition can shift perception in a world overloaded with content. Marina's work challenges how we consume fashion, from her #OneDressToImpress campaign to fashion shoots in Peruvian recycling centers. Working on a project with Earth Partner, Marina invites artists of all disciplines to submit work addressing the ecological crisis. The Earth Partner Prize 2025, focused on youth empowerment and creative climate solutions, is open for submissions until October 10. Eight finalists will receive cash prizes of $10K, $5K, or $2K.Marina will also join us live at Vogue Poland’s Business Fashion Environment Summit in Warsaw on October 14. And if you're curious to peek inside her wardrobe, don’t miss her feature in the summer issue of Vogue Poland!Podcastu „Raport o stanie mody” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
43:55
--------
43:55
Moda na pokaz. Gość: Szymon Machnikowski
Czy warto wydać kilka milionów dolarów na 20-minutowy pokaz mody? Kto zasiada w pierwszym rzędzie? I po co właściwie to wszystko? O kulisach sukcesu wielkich marek rozmawiam z Szymonem Machnikowskim, dyrektorem PR i marketingu „Vogue Polska”, który wrócił właśnie z paryskiego tygodnia mody. Fashion week to nie tylko spektakl czy kosztowna fanaberia. To wciąż jedno z najważniejszych narzędzi porządkowania branży. To tu spotykają się kupcy, redaktorzy, lojalni klienci. Tu buduje się narrację, wizerunek i pozycjonowanie marki. Pokaz to dziś pierwszy krok w budowaniu całego świata marki – od akcesoriów po kosmetyki. Coraz mniej liczy się, co pokazujesz, a coraz bardziej jak. Największe domy mody nie oferują już tylko ubrań, lecz cały styl życia. Od miniaturowej poetyckiej kolekcji BODE, po najbardziej wyczekiwany debiut sezonu, męski pokaz Jonathana Andersona dla Diora – dzielimy się zachwytami z kolekcji wiosna-lato 2026. Podcastu „Raport o stanie mody” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
59:11
--------
59:11
Kontrolowane szaleństwo z Karlą Gruszecką
Moda nie musi być ani cicha, ani głośna – byle była prawdziwa. Najmodniejsze dziś? Bycie sobą. Nie kopiowanie, nie udawanie, nie przebieranie się w coś, czym nie jesteśmy. Z Karlą Gruszecką – stylistką, dyrektorką kreatywną i kolekcjonerką rzeczy z duszą – rozmawiam o estetycznym przebodźcowaniu i balansowaniu między minimalizmem a maksymalizmem. W modzie, we wnętrzach, w życiu.– Ja nie muszę kupować – mówi Karla, opowiadając o nowojorskiej przestrzeni rzemieślniczej marki Bode, w której można poczuć się jak w muzeum. Zmęczone „przebrzmiałą definicją cichego luksusu” dajemy się ponieść cętkom i cekinom. W zapyziałym sklepie vintage w Rzymie wpadamy na projektantkę biżuterii Delfinę Delettrez Fendi, która tak jak my szuka inspiracji w tym, co ręczne i niepowtarzalne. Zachęcamy z Karlą, by doświadczać mody wszystkimi zmysłami, porzucić ekrany i reżim mikrotrendów. Mniej kalkulacji, więcej szaleństwa!Podcastu „Raport o stanie mody” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
57:44
--------
57:44
Luksus, czyli „podatek od snobizmu” z Michałem Zaczyńskim
„Trend quiet luxury umarł, niech żyje loud luxury!”, obwieścił niedawno „New York Times”. Dyskretny luksus nam się przejadł, czy to tylko chwytliwy slogan? Faktem jest, że rynek mody z najwyższej półki od miesięcy zmaga się z problemami: spadki sprzedaży u gigantów luksusu jak LVMH i Kering, wojny handlowe windujące absurdalne już ceny oraz skandale demaskujące wyzysk i niską jakość „made in Italy”. – Nawet ci najbogatsi nie chcą być robieni w konia i wolą sobie konno pojeździć – mówi Michał Zaczyński, znawca tematu, dziennikarz i krytyk modowy, który na co dzień mieszka we Włoszech. Wspólnie sprawdzamy, czym wciąż kusi luksus, gdy świat się chwieje. Przyglądamy się kondycji branży zafiksowanej na najzamożniejszych klientach, powołując się na wyniki raportu „The State of Fashion: Luxury” (Business of Fashion i McKinsey). Jak drogo to już zbyt drogo? Gdzie kończy się wartość, a zaczyna „podatek od snobizmu”? Podcastu „Raport o stanie mody” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
44:46
--------
44:46
Tkanie zmiany z Orsolą de Castro
Orsola de Castro – niekwestionowana królowa upcyklingu i współzałożycielka globalnego ruchu Fashion Revolution – jest pierwszą gościnią podcastu „Raport o stanie mody”. Wraz z prowadzącą Zuzanną Krzątałą, sustainability manager „Vogue Polska”, przeczesują wszystkie zakamarki branży modowej. Od wyrzeczenia się nadziei po odzyskanie starożytnego rzemiosła tekstylnego jako naszych „radykalnych korzeni” – de Castro rzuca wyzwanie zarówno szybkim, jak i luksusowym gigantom, ujawniając ich bezkarność.Odkryj, jak naprawianie ubrań staje się oporem, i jak zdecentralizowane, oparte na społeczności alternatywy mogą na nowo utkać przyszłość mody.Już 14 października 2025 roku w Warszawie Orsola de Castro będzie gościnią Business Fashion Environment Summit organizowanego przez „Vogue Polska”.Odcinek nagrany jest w języku angielskim. Na YouTubie dostępny jest podcast z napisami.ENGThreading Change with Orsola de CastroOrsola de Castro — the undisputed queen of upcycling and co-founder of the global movement Fashion Revolution — is the first guest on "Fashionable State of Affairs". Together with host Zuzanna Krzątała, Sustainability Manager at Vogue Poland, they pull at every seam of the fashion industry. From renouncing hope (“I don’t need it”) to reclaiming ancient textile crafts as our “radical roots,” Orsola challenges fast and luxury giants alike, exposing their impunity and co-option of activism. Discover how mending your clothes becomes resistance (“one knot at a time”), why “maintaining is campaigning,” and how decentralized, community-driven alternatives can reweave fashion’s future.
W „Raporcie o stanie mody” Zuzanna Krzątała, sustainability manager „Vogue Polska”, komentuje na bieżąco to, czym naprawdę żyje branża. Nastały „trudne czasy, niebezpieczne momenty”, jak trafnie powiedziała Miuccia Prada. Świat płonie, giełdy wariują, a moda? Moda nie milknie. Mówi T-shirtem „Protect the Dolls” w geście realnego wsparcia dla transpłciowych kobiet. Mówi głosem prześladowanych na pokazie Willy’ego Chavarrii, amerykańskiego projektanta latynoskiego pochodzenia, który nie bawi się w subtelności. Moda broni się po swojemu – kreatywnie, emocjonalnie. Czy dziś może być narzędziem zmiany? To odcinek wprowadzający w cykl rozmów z gośćmi ze świata mody, w którym będziemy mapować najważniejsze zjawiska w branży, globalnie i lokalnie.
Słuchaj Raport o stanie mody, Farm Fresh Homestead | Homesteading, Organic Gardening & Living Off the Land i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl