Søren Gauger: Nie chcę już czytać reportaży o patriotyzmie i polskości
Czy przeczucia to tylko zbiegi okoliczności? Gdzie kończy się nauka, a zaczyna magia myślenia życzeniowego? W czwartym odcinku serii rozmów o reportażu literackim, towarzyszącej 16. edycji Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, Aleksandra Zbroja rozmawia z Sørenem Gaugerem — pisarzem, tłumaczem i członkiem jury konkursu.
Punktem wyjścia do tej rozmowy stały się dwie nominowane książki: „Biuro Przeczuć” Sama Knighta (przeł. Agnieszka Wilga, Wydawnictwo Czarne) oraz „Miasto Meksyk” Juana Villoro (przeł. Barbara Bardadyn, Wydawnictwo Bo.wiem).
Na ich kanwie rozmawiamy o tym, jak literatura faktu może zahaczać o mistykę, co Søren uważa za „prawdę” w reportażu i dlaczego nie chce już czytać ani o polskości, ani patriotyzmie. W tle pojawiają się pytania o granice między zabobonem a nauką — i o to, czego dziś naprawdę oczekujemy od dobrego reportażu.
Podcast powstał w ramach działań towarzyszących 16. edycji Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego. Organizatorem i fundatorem nagrody jest Miasto Stołeczne Warszawa, a współorganizatorem konkursu – Gazeta Wyborcza.
--------
37:19
Katarzyna Surmiak-Domańska: W świecie panoszącego się zła musi być miejsce na bezinteresowne dobro
Rozmowa Aleksandry Zbroi z Katarzyną Surmiak-Domańską, reporterką i członkinią jury Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, to trzecia z pięciu rozmów o reportażu literackim. W tegorocznej edycji nagrody zgłoszono 150 książek, z których jury wybrało 10 nominowanych do tytułu najlepszego reportażu roku 2024.
W tym odcinku omawiamy książki: "Wybrani" autorstwa Patricii Nieto (wyd. ArtRage) oraz "Diabły z Bassa Modenese" autorstwa Pablo Trinci, w tłumaczeniu Tomasza Kwietnia.
Czym jest realizm magiczny w reportażu? I na czym polega reporterska intuicja?
Podcast powstał w ramach działań związanych z 16. edycją Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego. Organizatorem i fundatorem nagrody jest Miasto Stołeczne Warszawa, a współorganizatorem konkursu – Gazeta Wyborcza.
--------
41:03
„Ozland. Przestrzeń jest wszystkim” Agnieszki Burton i „Za czwartym razem zatonęliśmy” Sally Hayden (przeł. Przemysław Hejmej)
Rozmowa Aleksandry Zbroi z Ludwiką Włodek, przewodniczącą jury Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, to druga z pięciu rozmów o reportażu literackim. Do tegorocznej edycji nagrody zgłoszono 150 książek, spośród których jury wybrało 10 nominowanych do tytułu najlepszego reportażu roku 2024. Cztery z nich to teksty polskich autorów i autorek, a sześć to tłumaczenia z innych języków.
W tym odcinku porozmawiamy o książkach: „Ozland. Przestrzeń jest wszystkim” Agnieszki Burton (wydawnictwo Dowody) i „Za czwartym razem zatonęliśmy” Sally Hayden w tłumaczeniu Przemysława Hejmeja (wydawnictwo Post Factum).
Podcast powstał w ramach działań związanych z 16. edycją Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego. Organizatorem i fundatorem nagrody jest Miasto st. Warszawa, a Gazeta Wyborcza współorganizuje konkurs.
--------
35:34
"Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy" Macieja Pisuka i "Kamienie musiały polecieć" Anety Prymaki-Oniszk
Rozmowa Aleksandry Zbroi z Katarzyną Surmiak-Domańską, członkinią jury Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, otwiera cykl pięciu rozmów o reportażu literackim. Do tegorocznej edycji nagrody zgłoszono 150 książek, spośród których jury wybrało 10 nominowanych do tytułu najlepszego reportażu roku 2024. Cztery z nich to teksty polskich autorów i autorek, a sześć to tłumaczenia z innych języków.
W pierwszym odcinku porozmawiamy o książkach: "Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy" autorstwa Macieja Pisuka (wyd. Cyranka) oraz "Kamienie musiały polecieć" autorstwa Anety Prymaka-Oniszk (wyd. Czarne). Zastanowimy się, czym jest obiektywizm w reportażu i jak różni się on od neutralności.
Podcast powstał w ramach działań związanych z 16. edycją Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego. Organizatorem i fundatorem nagrody jest Miasto st. Warszawa, a Gazeta Wyborcza współorganizuje konkurs.
--------
32:52
„Iron Curtain - Depeche Mode w Polsce 1985"
30 lipca 1985 roku Depeche Mode po raz pierwszy zagrał w Warszawie, a koncert ten stał się jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych PRL-u. W nowym odcinku podcastu Jędrzej Słodkowski rozmawia z Leszkiem Gnoińskim, współautorem książki "Iron Curtain - Depeche Mode w Polsce 1985", o fenomenie zespołu, kulisach powstawania książki oraz o tym, dlaczego ochroniarze na koncertach mogli szybko się wzbogacić i prawdopodobnie byli jednymi z nielicznych, których stać było na zakup płyt Depeche Mode.
O niczym nie rozmawia się tak dobrze, jak o ulubionych książkach. Co nowego na rynku wydawniczym, co czyta świat, gdzie rodzą się nowe nurty, do jakich powieści chce się wracać i dlaczego warto to robić - o tym wszystkim będziemy rozmawiać w podcaście Książki. Magazyn do słuchania. Z pisarzami i pisarkami, tłumaczami, wydawcami, krytykami. Fanami literatury i czytania po prostu. Na podcast zaprasza Łukasz Grzymisławski, redaktor naczelny "Książek. Magazynu do czytania".