Powered by RND

Jak ona to robi

Anna Sańczuk, Vogue Polska
Jak ona to robi
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 53
  • Z Agatą Kołacz o tworzeniu wspólnoty w świecie kultury
    Bohaterką tego odcinka jest poznanianka w Warszawie, poliglotka o latynoskim temperamencie i miłośniczka czerwonej szminki, wyrazistych kolorów, panterek i kawiorowych wzorów – Agata Kołacz, która żyje kulturą i z kultury, i nie jest to w najmniejszej mierze przesada. Sama nazywa siebie „kulturalną matchmakerką” pracującą na międzynarodowym forum z tańcem, teatrem, sztuką, łącząc artystów i zespoły ze scenami i z festiwalami, na których warto ich/je pokazać. Przez wiele lat związana była z TR Warszawa, obecnie drugi sezon działa w roli dyrektorki programowej Malta Festival – festiwalu teatralno-muzycznego w Poznaniu, na którym akcentuje obecność kobiet. W tym roku pokaże tam m.in. spektakl Tildy Swinton, operę Agnieszki Smoczyńskiej, spektakl teatralny Anny Smolar czy koncert Róisín Murphy. Zastanawiamy się, co trzeba w sobie mieć, by móc tworzyć takie sieci połączeń pomiędzy twórczymi kosmosami, bo nie jest to jeszcze profesja, której uczy w szkołach. Rozmawiamy o społecznikowskim wirusie, którego Agata złapała w liceum, jak ukształtował ją artystyczny ferment Poznania i jakie były początki jej działalności w branży teatralno-scenicznej, które zaczęły się od nastoletniego wolontariatu na... festiwalu Malta (którego dyrektorką została po latach). O znaczących przypadkach, które wyznaczają naszą zawodową drogę, o życiu w podróży i jak sobie z tym radzić. A przede wszystkim o tym, za co kocha teatr, artystów, aktorów, aktorki i dlaczego czuje się szczęściarą, towarzysząc im i wspomagając ich twórczy rozwój.Podcastu „Jak ona to robi” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
    --------  
    57:01
  • Z Malwiną Konopacką o aktywności twórczej
    W dzisiejszym odcinku moją gościnią jest warszawska projektantka i ilustratorka Malwina Konopacka – z charakterystyczną czerwoną szminką na ustach i różem na policzkach (jak na niektórych jej projektach). To twórczyni kultowego wazonu OKO i autorskiej ceramiki o kobiecych imionach (Teresa, Aniela, Anna, Irena...) i kształtach, sprzedawanej pod marką własną. Malwina jest absolwentką Wzornictwa Przemysłowego na ASP w Warszawie oraz ilustracji na Universität der Künste w Berlinie. Jako rysowniczka pracowała dla znanych czasopism, ale największą popularność zdobyła, tworząc ceramiczne światy, pełne kolorów, zmysłowości, cielesnych, roślinnych i zwierzęcych inspiracji. Rozmawiamy o pełnej pułapek ścieżce twórczej między popularnością a elitarnością, o byciu jednocześnie artystką i przedsiębiorczynią, o potrzebie zatrzymania i wypoczynku, bo bez ciszy nic nowego się w rozpędzonej głowie nie urodzi. Przywołujemy dzieciństwo, w którym Malwa rozładowywała napięcia rysowaniem, graniem na pianinie oraz rzucaniem się w wir towarzyski. O przechodzeniu przez szkoły artystyczne i co to robi człowiekowi. O estetycznych inspiracjach i tworzeniu własnego „artystycznego alfabetu”. Oraz o dzisiejszym balansowaniu między domowym życiem z córkami a zaciszem pracowni. Czego uczą ją córki i życie w patchworkowej rodzinie? Jak postrzega kobiecość? Czy wybiera jedwabna sukienkę czy dresy? Czego szuka w sztuce?Podcastu „Jak ona to robi” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
    --------  
    57:32
  • Z Julią Fiedorczuk o potrzebie dobrych opowieści
    W tym odcinku spotkanie z Julią Fiedorczuk „człowiekiem ze słów i z opowieści” – poetką, pisarką, amerykanistką, tłumaczką, wykładowczynią. Jest też współtwórczynią (wraz z Filipem Springerem) warsztatów ekopoetycznych, które dotyczą tego, jak ustawiamy się w relacji z naturą i życiem na tej planecie. W naszej rozmowie przyglądamy się sposobom myślenia i strukturom językowym, jakimi opisujemy otaczającą nas rzeczywistość i połączenia z innymi. Zastanawiamy się nad tym, dlaczego ludzkość potrzebuje wciąż opowiadać sobie świat na nowo, dlaczego warto szukać pasujących do realiów karmiących nas narracji i że nawet w sytuacji polikryzysu to właśnie dobre opowieści mogą dawać nadzieję i ocalać poczucie sprawczości. Wspominamy dzieciństwo bohaterki spędzane na łące, w sadzie i w świecie fantazji, które nauczyło ją nieustannego snucia samej sobie opowieści. Ale też moment wejścia w amerykańską literaturę i spotkanie z Laurie Anderson, której poezję Julia tłumaczyła na polski. Rozmawiamy o fascynacji pisarki fizyką, kosmosem i ludzkim mózgiem oraz o tym, jak się to ma do literatury, poezji i poszukiwania sensu w byciu między innymi bytami. Także o tym, czy poezja jest dla wszystkich i dlaczego Julia Fiedorczuk wierzy w młode pokolenie.Zdjęcie Julii Fiedorczuk: Albert ZawadaPodcastu „Jak ona to robi” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
    --------  
    53:34
  • Z Justyną Sobczyk o inkluzywności w teatrze
    Nieustraszona, z ducha offowa i kolorowa Justyna Sobczyk, reżyserka, pedgagożka i pionierka nowoczesnej pedagogiki teatralnej w Polsce, założyła Teatr 21 i Centrum Sztuki Włączającej na warszawskiej Pradze. Teatr uczyniła polem budowani inkluzywności. Założyła zespół teatralny z osobami z trisomią i innymi niepełnosprawnościami, co pokazało ich twórczą wrażliwość, sprawczość, potrzebę wypowiedzenia siebie, umiejętność dotarcia do szerszej publiczności (świadczą o tym choćby nagrody). Jesienią szykuje się do poprowadzenia „najmniejszego teatru w Warszawie”, Teatru Ochota, który chce uczynić sceną dla młodych ludzi „w momencie przejścia” między dzieciństwem, a dorosłością. To rozmowa o tym, czy świat otwarty na inność, bezpieczny dla nadwrażliwców i osób neuroatypowych jest możliwy i jak go budować, a także opowieść o tym, jak bohaterka dorastała z trójką rodzeństwa i tatą marynarzem, jak musiała porzucić wizję aktorskiej kariery, jak stopniowo dojrzewała do teatru jako narzędzia realnej zmiany społecznej. Rozmawiamy o zajawkach z dzieciństwa, o berlińskim tyglu teatralnym i kulturowym wczesnych lat 2000. (Sobczyk studiowała pedagogikę teatru w Universität der Künste w Berlinie), o wartości aktorów niezawodowych na scenie, wpuszczaniu codzienności życia do teatru i oszukaniu potencjału w porażce, bo jak mówi tytuł przebojowego spektaklu jej teatru, „You can fail”.Podcastu „Jak ona to robi” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
    --------  
    1:00:56
  • Z Kasią Adamik o życiu na planach filmowych
    Na finał 6. serii „Jak ona to robi” spotkanie z reżyserką filmową Kasią Adamik. Rozmawiamy o byciu w drodze – między krajami, kulturami, planami filmowymi. I o życiowych przystankach: od rodzinnej Warszawy, przez wyjazd z mamą, Agnieszką Holland, w wieku 9 lat do Paryża, gdzie Kasia pozostała do matury, potem studia plastyczne w Belgii i 12 lat w Los Angeles, aż po dom w Bretanii, w którym można co jakiś czas się zaszyć i uciec od zgiełku świata. Gdzie dziś jest jej dom? Jak czuje się na planie? Czy nadal rysuje storyboardy, choćby dla siebie, bo tym zajmowała się po studiach? Rozmawiamy o fascynacji kinem od dziecka, o wchodzeniu w filmowe światy, o sposobach radzenia sobie z coraz bardziej niepewną rzeczywistością. Oraz o miłości do tenisa.Podcastu „Jak ona to robi” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
    --------  
    53:58

Więcej Społeczeństwo i Kultura podcastów

O Jak ona to robi

Anna Sańczuk spotyka się z kobietami, które wybierają własną drogę. Jak radzą sobie z kryzysami? Co tracą, a co zyskują? Skąd czerpią energię do działania?
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Jak ona to robi, Brzmienie Świata z lotu Drozda i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.18.5 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 6/15/2025 - 11:24:48 PM