Powered by RND
PodcastySztukaMint Podcast o kulturze

Mint Podcast o kulturze

Mint: podcast o kulturze
Mint Podcast o kulturze
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 39
  • Dlaczego Warszawa zasługuje na operę? Rozmowa z Grzegorzem Piątkiem i Jarosławem Trybusiem
    – Obaj fantazjowaliśmy o stworzeniu opery o architekturze - mówią Grzegorz Piątek i Jarosław Trybuś. W warszawskiej Operze Narodowej premiera „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” inspirowana książką Piątka.„Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka, wydane pięć lat temu, opowiada o odbudowie Warszawy w pierwszych latach po wojnie. O wspólnym wysiłku tysięcy ludzi, którzy podnieśli stolicę z gruzów. Dziś motywy z książki tworzą kanwę dla opowieści o dwójce bohaterek, dziennikarce i architektce, które spotykają się w stolicy, by stać się uczestniczkami narodzin współczesnej Warszawy.Rozmowę prowadzi Aleksander Hudzik, a podcast powstał we współpracy z Teatrem Wielkim –Operą Narodową.Architektura i opera mają wiele wspólnego – tłumaczy Grzegorz Piątek. W obu tych dyscyplinach sztuki nie ma nigdy pojedynczego autora. To zawsze praca zespołowa, zbiór talentów. Biuro Odbudowy Stolicy, instytucja odpowiedzialna za odbudowę Warszawy, której Piątek poświęcił wiele miejsca w swojej książce, było tworzone przez ludzi o różnych kompetencjach. Wspólnymi siłami zajęli się odbudową miasto. – W przypadku opery praca wygląda podobnie, to dzieło wielu autorów, podkreśla Jarosław Trybuś, który kilka lat temu podjął się adaptacji książki na dzieło operowe. Do tego monumentalnego zadania dołączyły kolejne osoby: reżyserka, Barbara Wiśniewska, autor libretta Beniamin M. Bukowski, oraz scenografka Natalia Kitamikado. O tym, jak wyłaniająca się z gruzów Warszawa będzie wyglądać na scenie, Trybuś i Piątek opowiadają w dalszej części podcastu.- „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” to opowieść wielowątkowa, w której przeplatają się nadzieja, cud odbudowy, ale też trudny dylemat tego, że odbudowując miasto, trzeba było współpracować z przemocowym systemem politycznym – mówią twórcy. Jednak ważnym kontekstem dla dzieła jest też sam gmach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, który w 1965 roku, czyli dokładnie 60 lat temu, został odbudowany. O tym, jak w tę rocznicę wpisze się premiera ,przekonamy się już w weekend 19-21 października.Podcast powstał we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie.
    --------  
    30:33
  • Czy mural będzie wiecznie żywy? Rozmowa z Mariuszem „M-City” Warasem i Bartkiem Bartosem, dyrektorem festiwalu Kinomural
    Dlaczego murale coraz częściej podpisywane są nie przez artystów, lecz przez firmy, które je wykonują? Dlaczego tak bardzo potrzebujemy sztuki dostępnej dla wszystkich? I o tym, że wielki festiwal wideo-murali we Wrocławiu, Kinomural, staje się spektaklem.W trzecim odcinku specjalnej serii podcastów KINOMURAL x MINT z Aleksandrem Hudzikiem rozmawiają:Bartek Bartos, filmowiec w szerokim znaczeniu tego słowa, artysta wizualny, kurator. Pomysłodawca festiwalu sztuki nowych mediów Kinomural we Wrocławiu, którego obecnie jest dyrektorem.Mariusz Waras, jeden z najbardziej wpływowych polskich artystów streetartowych, grafik, projektant, znany głównie z projektu m-city, czyli murali realizowanych na ścianach budynków w przestrzeni miejskiej.Artyści dyskutują o tym, dlaczego skala prac robi wrażenie i dlaczego w Polsce tak mało jest sztuki realizowanej w wielkim formacie. Waras wspomina niezwykłe miejsca na świecie, takie jak Wynwood w Miami (USA) – dzielnicę, która z wielkiej galerii street artu stała się przestrzenią przyciągającą turystów z całego świata. Z kolei Bartos przypomina, że na Kinomural przyjeżdżają wybitni artyści – w tym roku zobaczymy we Wrocławiu m.in. Yoshiego Sodeokę, jednego z najważniejszych twórców sztuki wideo.📍Podcast powstał we współpracy z Kinomuralem – festiwalem, który co roku zamienia ściany wrocławskich kamienic w wielkoformatową galerię sztuki nowych mediów. Mecenasem odcinka jest OKRE Development – deweloper segmentu premium działający we Wrocławiu i Poznaniu. Inicjatywa Powered by OKRE to platforma mecenatu sztuki wspierająca różnorodne projekty – od dużych festiwali po kameralne wydarzenia. OKRE jest też wieloletnim partnerem Kinomuralu.W odcinku:– Waras opowiada m.in. o najdziwniejszych miejscach, w których malował murale, oraz o tym, jak zmienia się podejście ludzi do malowideł na ścianach.– Bartos tłumaczy ideę Kinomuralu, która wyrasta z potrzeby wielkiego spektaklu. To święto pozwalające przez dwa wieczory oglądać gigantyczne projekcje audiowizualne w miejscach, gdzie na co dzień sztuka nie jest dostępna.– A na koniec goście zastanawiają się, jak nowe technologie wpływają na sztukę w przestrzeni publicznej.A my już 19 i 20 września, w piątek i sobotę, zapraszamy na Kinomural do Wrocławia, gdzie na sześciu ścianach kamienic będzie można zobaczyć kilkadziesiąt prac wybitnych artystów wideo. W tym roku łączy je hasło „Odyseja: wersja beta”! Więcej informacji znajdziecie na stronie festiwalu, a my zapraszamy do odsłuchania podcastu. 👁 Mecenasem odcinka jest OKRE Development – deweloper segmentu premium działający we Wrocławiu i Poznaniu. Inicjatywa Powered by OKRE to platforma mecenatu wspierająca różnorodne projekty, od dużych festiwali po kameralne wydarzenia.
    --------  
    1:01:17
  • Sierpień w kulturze: Sojka, Łoziński i kontrowersje wokół wystawy „Nasi chłopcy”
    W sierpniowym odcinku podcastu magazynu Mint prowadzący: Alek Hudzik, Kinga Sabak, Angelika Kucińska i Michał Walkiewicz omawiają najważniejsze wydarzenia kulturalne miesiąca. Rozmowę otwiera wspomnienie o Stanisławie Sojce, zmarłym tuż przed występem na Top of the Top Sopot Festival 2025. Prowadzący podkreślają jego wyjątkową twórczość muzyczną, brak snobizmu wobec publiczności, różnorodność dorobku – od jazzu po pop – a także rolę pedagoga inspirującego młodych artystów.Głównym tematem muzycznym jest nowa płyta Dijona, „Baby”. Artysta, samouk z Baltimore, porównywany bywa do D’Angelo i Franka Oceana. Jego twórczość łączy ekspresję z kolażową formą. Angelika Kucińska komentuje też nowy, eksperymentalny album Maca DeMarco i zastanawia się nad kondycją rocka gitarowego.---Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, która we wrześniu i październiku zaprasza na trzy wyjątkowe wystawy! Od 13 września we Wrocławiu będzie można oglądać prace Louise Bourgeois, Aliny Szapocznikow, Barbary Falender i Chloe Piene. Sztukę tych czterech wybitnych artystek obejrzycie na wystawie „Ciało. Rozkosz i ból”, która będzie trwała aż do połowy stycznia przyszłego roku. Dla najmłodszych KAF przygotowała interaktywną wystawę „V4 AbstrACTION Interactive” trwającą od połowy września do piątego października, a jesienny cykl zamyka wystawa „Utopie teraźniejszości” prezentująca prace Macieja Nowackiego i Jaanusa Sammy, która da nam wgląd we wspólnoty inkluzywne, przywracając widzialność queerowym mikrohistoriom i różnorodnym formom relacji. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie www.krupaartfoundation.pl oraz w mediach społecznościowych. Zapraszamy do Krupa Art Foundation. ---Dużo emocji wywołuje wystawa „Nasi chłopcy” w Muzeum Gdańska, poświęcona Polakom wcielonym do Wehrmachtu. Alek Hudzik broni jej tytułu, podkreślając złożoność tożsamości Pomorza, a pozostali wskazują na prowokacyjność wydarzenia i na to, że polska prawica zawsze upraszcza trudne wątki historyczne. Wszyscy zgadzają się, że wystawa jest pretekstem do dyskusji, których potrzebujemy.W tym odcinku wspomniany zostaje też zmarły niedawno Marcel Łoziński. Mistrz dokumentu, autor m.in. „89 mm od Europy” i „Wszystko może się przytrafić”. Walkiewicz opowiada o jego metodzie „wprowadzania agenta” do świata, który ukazuje, Hudzik wspomina pedagogiczną wartość jego filmów. Sabak z kolei mówi o tym, jak „Ojciec i syn”, film Marcela i Pawła Łozińskich, wiele lat temu przekonał ją, że szczere rozmowy są możliwe, mimo że w rzeczywistości nie zdarzają się zbyt często.W części serialowej omawiany jest „Obcy: Ziemia” Noaha Hawleya (Disney+). Walkiewicz docenia świeżą perspektywę i inscenizacyjne ryzyko, choć zauważa też „klątwę pierwowzoru”. Rozmówcy dyskutują o polskich produkcjach („Szadź”, „Przesmyk”) oraz o złotym lecie horroru („Bring Her Back”, „Together”). Krytycznie odnoszą się do najnowszego filmu Ari Astera „Eddington”, porównując go do przeintelektualizowanych satyr politycznych.Kinga Sabak dzieli się lekturami wakacyjnymi: „Witaj smutku” Françoise Sagan (specyficzna lektura „plażowa”), „Ogród rozpaczy ziemskich” Beatriz Serrano (millennial novel i książka o „pracy bez sensu”) oraz zapowiada oczekiwaną nową powieść Zyty Rudzkiej.Część rekomendacyjna: nowy album Blood Orange, wrześniowy festiwal filmowy w Gdyni, premiery Holland, Domalewskiego i Grzegorzka („Trzy Miłości”), a także Warsaw Gallery Weekend i Fringe Warsaw, z koncertem, któremu patronuje Mint.
    --------  
    1:02:34
  • Sztuczna inteligencja. Narzędzie do pracy czy już pełnoprawny partner? Studio Noviki i Krzysztof Garbaczewski
    Sztuczna inteligencja, jak „Pisuar” Marcela Duchampa, przesuwa granice sztuki - mówią w studio Mint Magazine Krzysztof Garbaczewski i Noviki.W drugim odcinku specjalnej serii podcastów KINOMURAL x MINT z Aleksandrem Hudzikiem rozmawiają:Studio Noviki – interdyscyplinarne studio projektowe, którego członkowie tworzą na styku grafiki, filmu, technologii i designu. Ich prace często oscylują między sztuką użytkową i konceptualną. Znani są z nieszablonowego podejścia do nowych mediów i eksperymentów wizualnych. Stworzyli m.in. projekt „Sen Maszyny” prezentowany w zeszłym roku w Krakowie, za który otrzymali European Design Award w kategorii Instalacja Cyfrowa.Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny, autor projektów VR, eksperymentalnych form scenicznych i performatywnych. Znany z tego, że podważa tradycyjne ramy teatru i eksploruje granice między rzeczywistością fizyczną a cyfrową. Autor sztuki „Tak zwana ludzkość w obłędzie”, w której korzystał z pracy sztucznej inteligencji. W rozmowie Krzysztof Garbaczewski tłumaczy, jak reżyserowi i scenarzyście współpracuje się z ChatemGPT, oraz jakie działania umożliwiają lub ułatwiają szybsze pisanie scenariusza. Studio Noviki opowiadają zaś o tym, jak korzysta się dziś z tego narzędzia w sztukach wizualnych. 📍Podcast powstał we współpracy z Kinomuralem – festiwalem, który co roku zamienia ściany wrocławskich kamienic w wielkoformatową galerię sztuki nowych mediów. Mecenasem odcinka jest OKRE Development – deweloper segmentu premium działający we Wrocławiu i Poznaniu. Inicjatywa Powered by OKRE to platforma mecenatu sztuki wspierająca różnorodne projekty – od dużych festiwali po kameralne wydarzenia. OKRE jest też wieloletnim partnerem Kinomuralu.W odcinku:– Noviki wyjaśniają, dlaczego ich zdaniem AI może być czymś na kształt „Pisuaru”, czyli dzieła Marcela Duchampa, które zrewolucjonizowało sztukę.– Krzysztof Garbaczewski przybliża, jak pracowało się nad scenariuszem, oraz jak – dzięki sztucznej inteligencji – podjął próbę dopisania nieukończonego dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza.– Artyści dyskutują też na temat tego, jak w przyszłości może rozwinąć się sztuka wspierana przez technologię, bo ta dziś jest już raczej partnerem w procesie twórczym, a nie tylko narzędziem.👁Mecenasem odcinka jest OKRE Development – deweloper segmentu premium działający we Wrocławiu i Poznaniu. Inicjatywa Powered by OKRE to platforma mecenatu wspierająca różnorodne projekty, od dużych festiwali po kameralne wydarzenia.
    --------  
    51:30
  • Spór o seriale i wymiana Ministry Kultury. Podsumowanie I półrocza 2025
    W najnowszym odcinku podcastu „Mint Magazine” podsumowaliśmy najważniejsze zjawiska w kulturze pierwszego półrocza 2025 roku. W rozmowie wzięli udział dziennikarze: Angelika Kucińska, Michał Walkiewicz, Kinga Sabak i Aleksander Hudzik, którzy podzielili się swoimi obserwacjami na temat filmu, muzyki, literatury i szeroko pojętej kultury.🟢 Partnerką odcinka jest Krupa Art Foundation, gdzie trwa multimedialna wystawa „Wszystko_Miasto / Everything_City”. Spotykają się na niej prace australijskiego reżysera Liama Younga i dzieła Mariusza Warasa, jednego z najważniejszych polskich artystów tworzących murale oraz sztukę w przestrzeni publicznej. Na wystawie zobaczycie projekt Younga, „Planet City”, zawierający elementy filmowe, książkowe oraz VR, a także „Zęby smoka” Warasa, immersyjną instalację audiowizualną. Odkryjcie wizje miasta przyszyłości stworzone przez artystów! Odwiedzając KAF można też zobaczyć wystawę malarki Karoliny Jabłońskiej i pokazywaną na Biennale w Wenecji pracę „Repeat After Me” ukraińskiego kolektywu Open Group.Szczegóły na www.krupaartfoundation.pl i w mediach społecznościowych. Seriale: „Dojrzewanie” i sezon rozczarowańMichał Walkiewicz wrócił do tematu najlepszego serialu tego roku – „Dojrzewania” (Netflix).To czteroodcinkowy dramat nakręcony w jednym ujęciu, opowiadający o chłopcu oskarżonym o zabójstwo koleżanki. Produkcja okazała się fenomenem i – jak zauważyli rozmówcy – poruszył nawet tych, którzy na co dzień nie oglądają seriali. Wśród tytułów zagranicznych doceniono drugi sezon „Próby generalnej” Nathana Fieldera oraz „Andor 2” jako zaskakująco dojrzałe dzieło z uniwersum „Gwiezdnych Wojen”.To nie był jednak dobre półrocze dla seriali. Dowody? Rozczarowujące: „The Last of Us 2”, „White Lotus 3”, a także „Severance 2”, któremu zabrakło wielu cech pierwszego sezonu. Posłuchajcie dlaczego.Kino: Kryzys w Hollywood i siła festiwaliSytuacja w kinie zagranicznym, jak mówi Walkiewicz, nie napawa optymizmem. Hollywood notuje najgorszy finansowy kwartał od lat, a widzowie nie garną do blockbusterów. Krytyk wskazuje na brak mocnych premier oraz coraz większy rozdźwięk między kinem festiwalowym a masowym. Krytykował również Oscary, które stają się coraz mniej znaczące i coraz bardziej zachowawcze politycznie.PISF i Ministerstwo Kultury: chaos i politykaW podsumowaniu półrocza omówiliśmy również zmiany w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Prowadzący mówili o chaosie w kadrach, konfliktach personalnych i braku zaufania środowiska filmowego do nowej dyrektorki Kamili Dorbach.Muzyka: powrót gitar i bunt wobec konwencjiPierwsze półrocze w muzyce zdominowały punkowe i gitarowe powroty – Turnstile, Fontaines D.C., Caroline czy Lambrini Girls. Mimo że nie osiągają spektakularnych wyników sprzedażowych, stają się głosem sceny alternatywnej i przyciągają tłumy na festiwalach.Tyler, the Creator zaskoczył nową płytą „Don't Tap the Glass”, wydaną poza schematem piątkowych premier. Album jest lżejszy i bardziej taneczny, co nie wszystkim się spodobało, ale sam artysta jasno powiedział: „Nie każda płyta musi być konceptem dekady”.Książki: milenialsi i samotnośćW literaturze dominują młodzi autorzy piszący o alienacji, pustce i cyfrowym świecie. W rozmowie wspomniano debiut Ewy Tondys-Kohhman Łupiny – zbiór opowiadań o współczesnych rytuałach radzenia sobie z samotnością (mukbang, lalki reborn, wynajmowanie przytulaczy na godziny).Drugą głośną premierą w ostatnich tygodniach była powieść „Rzeźnik” Joyce Carol Oates, inspirowana biografiami XIX-wiecznych lekarzy-rzeźników, którzy eksperymentowali na pacjentkach ginekologicznych w imię rozwoju medycyny. Książka porusza tematy przemocy, władzy i patriarchatu.
    --------  
    1:06:12

Więcej Sztuka podcastów

O Mint Podcast o kulturze

I taki to jest miesiąc w kulturze to podcast Mint Magazine w którym omawiamy to co w danym miesiącu najważniejsze w kulturze. Film, muzyka, literatura i sztuka, o których rozmawiają autorzy i autorki Mint. Poza aktualnościami dowiecie się z niego co najbardziej ucieszyło, co rozczarowało i na co czekają nasi autorzy. Prowadzi redaktor naczelny Aleksander Hudzik.
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Mint Podcast o kulturze, Literatura Przepiękna i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.23.9 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 9/29/2025 - 10:46:39 AM