Powered by RND
PodcastySztukaDidaskalia Joanny Bagrij

Didaskalia Joanny Bagrij

Joanna Bagrij
Didaskalia Joanny Bagrij
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 41
  • 41. Jak wrócić do pisania książki po dłuższej przerwie? Cykl #zŻyciaPisarza
    Przerwa w pisaniu książki albo twórczości jest czymś zupełnie normalnym. Czasem od pisania odciągają nas sprawy zawodowe, rodzinne, inne obowiązki. Niekiedy problem wynika z braku motywacji lub wątpliwości. Czy są jakieś plusy i minusy takiej przerwy pisarskiej? Jak wrócić do pisania po przerwie? I czy można takim przerwom zapobiegać? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym pierwszym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #zŻyciaPisarza.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/jak-wrocic-do-pisania-po-dluzszej-przerwie/Linki do powiązanych tematów:Kryzys twórczy - https://born-to-create.pl/kryzys-tworczy/Talent pisarski - https://born-to-create.pl/talent-pisarski/Ćwiczenia na wzbogacenie zasobu słownictwa - https://born-to-create.pl/jak-wzbogacic-zasob-slownictwa/Emocje w książce - https://born-to-create.pl/jak-przedstawic-emocje-w-ksiazce/Motywacja do pisania - https://born-to-create.pl/motywacja-do-pisania/Przerwa w pisaniu książki jest czymś naturalnym. Czasem wynika z sytuacji od nas niezależnych, losowych, czasem podejmujemy świadomą decyzję, zmieniając priorytety w naszych planach. Są też 2 rodzaje takich przerw. Jedna polega na tym, że przerywamy pisanie rozpoczętej książki, a druga to przerwa w twórczości. Która z nich jest trudniejsza? Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ czasem ponowne wgryzienie się w fabułę jest trudniejsze, a czasem rozpisanie się po latach sprawia więcej trudności.Przerwa w pisaniu ma też swoje plusy, jak i minusy. Dzięki niej możemy znaleźć nowe inspiracje i pomysły na fabułę, zdystansować się do niej i przygotować jeszcze lepszą historię. Pomaga także przełamać kryzys pisarski, jeśli na przykład wynikał on ze zmęczenia i przeciążenia obowiązkami. Z drugiej strony mogą nasilić się nasze wątpliwości co do umiejętności pisarskich, talentu, może pojawić się też zniechęcenie co do pisania i kontynuowania kariery pisarskiej. Ciężej także jest się wgryźć w rozpoczętą historię.Bez względu na przyczyny przerwy w pisaniu, można ją pokonać i wrócić do kontynuowania powieści lub twórczości. Jak to zrobić? Na przykład stosując poniższych 11 wskazówek.Przeczytaj to, co już napisałeś.Zerknij do swoich notatek.Rozpisz sobie akcję na nowo.Nic na siłę – jeśli pomysł jest kiepski, pisz od nowa.Zastanów się, co odciąga Cię od pisania.Zaplanuj sobie czas na spokojny powrót do pisania.Wyznacz deadline powrotu do pisania i postaraj się go nie odkładać.Nie nakładaj na siebie zbyt dużej presji – rozpocznij pisanie na luzie i ze spokojem.Potrenuj pisanie, by złapać odpowiedni rytm.Odpowiednio się zmotywuj.Przegadaj temat z najbliższymi, coachem pisarskim.Przerwie w pisaniu można też zapobiegać, np. wdrażając odpowiednie techniki automotywacji, przygotowywać się do okresów, w których musimy poświęcić się innym obowiązkom, wdrażać nawyki i rutyny pisarskie. Wiele bowiem zależy od naszego nastawienia i podejścia do pisania. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    45:30
  • 40. Retrospekcje w książce – jak wprowadzać flashbacki w powieści? Cykl #WarsztatPisarski
    Retrospekcje w powieściach są ważną częścią fabuły – opowiadają o przeszłości bohaterów, nakreślają kontekst ich działań, motywów oraz czasami stanowią zarzewie wydarzeń w książkowej rzeczywistości. Jakie jeszcze spełniają funkcje? Jak wprowadzać flashbacki w powieści? Jak dobrze opisać wspomnienia i reminiscencje? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/retrospekcje-w-ksiazce/.Linki do powiązanych tematów:Akcja w książce: https://born-to-create.pl/akcja-w-ksiazce/Skąd wziąć fundusze na wydanie książki: https://born-to-create.pl/jak-sfinansowac-wydanie-ksiazki/Ile zarabia pisarz: https://born-to-create.pl/wynagrodzenie-za-wydanie-ksiazki/Retrospekcje to po prostu nawiązanie do wydarzeń, które miały miejsce przed teraźniejszością, główną osią czasu naszej książki. Mogą dotyczyć przeszłości bohaterów, nakreślać ich rys psychologiczny albo opowiadać o historii z przeszłości, w której znajdziemy m.in. rozwiązanie zagadki kryminalnej. Flashback możesz zastosować w swojej książce, aby:Spowolnić akcję, „rozciągnąć” fabułę,Nakreślić szerszy kontekst historii, wskazać, że obecny splot wydarzeń wynika ze zdarzeń z przeszłości,Opowiedzieć o przeszłości bohaterów, umotywować ich działania,Rozszerzyć książkową rzeczywistość.Dzięki retrospekcjom w powieści możesz np.Dawkować napięcie, prowadzić czytelnika przez przeszłość do rozwiązania zagadki kryminalnej,Zaprezentować przemianę bohaterów, ich walkę ze słabościami,Zachęcić czytelnika do zbudowania więzi emocjonalnej z bohaterami,Nakreślić szerszy kontekst historii.Wprowadzanie flashbacków musi być przemyślane i służyć jakiemuś celowi. Najlepiej wprowadzać je za pomocą bodźca, impulsu, którego bohater doświadcza i który wywołuje określone skojarzenia. Uważaj także, aby retrospekcje nie pojawiały się w samym środku gorącej akcji. Wyważ ich długość, nie skupiaj się w nich na zbytnich szczegółach, nie poruszaj w nich zbyt wielu wątków, aby nie zrobić w nich osobnej historii i nie odbiec za daleko od głównej linii czasu. Nie stosuj ich zbyt często, ale i też wyraźnie wskaż czytelnikowi, gdzie zaczyna się, a gdzie kończy retrospekcja. To są takie główne wskazówki związane z umieszczaniem flashbacków w powieści.Retrospekcje mogą stanowić także osobą oś czasu, przez co ukazują dokładnie przeszłość i wydarzenia mające znaczenie w teraźniejszości. Pamiętaj, aby dobrze taką strukturę przemyśleć, aby fabuła i cała książka nie straciła na dynamice. Flashbacki dopełniają opowieść, ale ich nadmierne stosowanie może spowolnić akcję. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    44:43
  • 39. Akcja w książce – czym jest i jak ją dynamizować? Cykl #WarsztatPisarski
    Mówi się o tym, że dobre książki mają wartką i dynamiczną akcję. A co to tak właściwie znaczy? Czym akcja różni się od fabuły? Jak ją zaplanować i zdynamizować? Jakiego słownictwa używać i jak opisywać sceny, aby czytelnik przez nie płynął? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym dziewiątym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/akcja-w-ksiazce/.Linki do powiązanych tematów:Jak zaplanować książkę: https://born-to-create.pl/jak-dobrze-zaplanowac-ksiazke/Miejsce akcji powieści: https://born-to-create.pl/miejsce-akcji-powiesci-kryminalnej/Akcja w książce to ciąg przyczynowo-skutkowych zdarzeń dziejących się w powieści „tu i teraz”. To główna linia czasowa, oś wydarzeń, w których uczestniczy czytelnik. Przedstawia bieżącą rzeczywistość i nie obejmuje wspominek, przemyśleń bohaterów ani reminiscencji. Jest częścią fabuły, która stanowi pojęcie szersze i obejmuje również narrację, opisy bohaterów, dialogi, opisy miejsc. Tworząc książkę, należy zadbać o spójność i równowagę wszystkich elementów, a sama akcja powinna logicznie prowadzić czytelnika przez układ wydarzeń.Dobrze poprowadzona akcja w książce wymaga planowania przebiegu wydarzeń, rozpisania sobie, co po czym i dlaczego następowało. Dodatkowo, by dobrze budować akcję książki, warto skorzystać z takich wskazówek jak:Konsekwencja wydarzeń i ich istotność dla całej historii,Kontekst i miejsce akcji,Prowadzenie czytelnika przez kolejne działania,Opisywanie akcji z perspektywy bohatera,Płynne przejścia między kolejnymi wydarzeniami akcji powieści,Zachowanie balansu pomiędzy akcją, dialogiem a narracją,Żonglowanie dynamiką akcji.Dynamizowanie akcji uzyskuje się także poprzez posługiwanie się odpowiednim językiem. Pamiętaj o:Unikaniu strony biernej,Tworzeniu prostych, krótkich i konkretnych zdań,Używaniu wyrażeń pasujących do kontekstu, działających od razu na wyobraźnię,Przygotowaniu plastycznych opisów.Książka nie powinna składać się z samych scen akcji, wprowadzaj również celowe spowolnienia, ale dobrze wybierz moment. Nie rozwlekaj sceny prowadzącej do punktu kulminacyjnego i usuwaj wszystkie zbędne opisy, gdy opowieść traci na dynamice i staje się mało konkretna. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak dynamizować akcję w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    38:30
  • 38. Jak wzbogacić swoje słownictwo? Wskazówki i ćwiczenia Cykl #WarsztatPisarski
    Rozwijanie zasobu słownictwa to must-have, jeśli chcesz pisać książki czy testy na wysokim poziomie, uchodzić ze osobę elokwentną, ładnie przemawiać lub tworzyć błyskotliwe prezentacje do pracy. Czym jest słownik bierny i czynny? Jakie są metody i techniki na powiększanie bazy słów? Z jakich ćwiczeń i gier warto korzystać na co dzień? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym ósmym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/jak-wzbogacic-zasob-slownictwa/.Linki do powiązanych tematów:Krytyka literacka: https://born-to-create.pl/jak-radzic-sobie-z-krytyka-ksiazki/Teksty synonimizowane: https://born-to-create.pl/teksty-synonimizowane/Research do książki: https://born-to-create.pl/research-do-ksiazki/Ćwiczenia na wzbogacenie zasobu słownictwa: https://www.youtube.com/watch?v=HbhyIQkVJ50Każdy z nas dysponuje 2 rodzajami słowników – słownictwem biernym i czynnym. To pierwsze to wszystkie słowa, które znamy, rozumiemy, ale nie korzystamy z nich na co dzień, nie znajdują się w powszechnym użyciu. To drugie to z kolei zasób słów, które używamy podczas mówienia, pisania, rozmyślania. Ważne jest, aby rozwijać oba słowniki – poznawać nowe słowa i zwiększać plastyczność mózgu, pamięć, aby mieć na podorędziu różne wyrazy i nie posługiwać się ciągle tymi samymi zwrotami.11 metod i technik pomagających rozwinąć zasób słownictwaSięgnij do słownikaPoznawaj synonimy i nowe wyrazy bliskoznaczneCzytaj książkiZaglądaj do literatury branżowejSłuchaj mądrych ludziSłuchaj muzyki i wsłuchuj się w teksty piosenekPróbuj nowości z różnych dziedzinSłuchaj podcastówNotuj nowe słowaStwórz swój osobisty bank terminów i pojęćUtrwalaj nowo poznane słowaĆwiczenia na zwiększenie zasobu słownictwaSkojarzenia i ciągi przyczynowo-skutkoweKorzystanie z kategoryzacjiOpisywanie czegoś i opowiadanie historiiPraca ze znaczeniem słówTworzenie rymówPowyższe ćwiczenia i metody możesz swobodnie łączyć, dzięki czemu jeszcze lepiej popracujesz nad swoimi zdolnościami językowymi i powiększysz swoją bazę słów. Dodatkowo większość z tych technik rozwija także kreatywność i pamięć. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak pracować nad zasobem swojego słownictwa.Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    37:06
  • 37. Kryzys twórczy – jak skutecznie pokonać blokadę pisarską? Cykl #EmocjePisarza
    Kryzys twórczy czy blokada pisarska to stan, w którym pisarz nie potrafi pisać i tworzyć. Podłoże takiego problemu jest różne, dlatego też i nie ma jednego rozwiązania na jego przezwyciężenie. Z jakich przyczyn wynika writer’s blok i kogo dotyka? Jak rozprawić się z blokadą twórczą wynikającą z braku inspiracji i pomysłów na książkę? Dlaczego kryzys pisarski nie jest tym samym co brak weny? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym siódmym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #EmocjePisarza.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/kryzys-tworczy/.Linki do powiązanych tematów:Wena twórcza: https://born-to-create.pl/wena-tworcza-i-krzywa-wydajnosci/Krytyka literacka: https://born-to-create.pl/jak-radzic-sobie-z-krytyka-ksiazki/Cechy dobrego pisarza: https://born-to-create.pl/cechy-dobrego-pisarza/Mapy myśli: https://born-to-create.pl/mapa-mysli-a-pisanie/Metoda płatka śniegu: https://born-to-create.pl/metoda-platka-sniegu/Sposoby na zmęczenie podczas pisania: https://born-to-create.pl/10-sposobow-na-zmeczenie-podczas-pisania/Kryzys pisarski jest niemożnością pisania. Wynika z wielu różnych przyczyn, jednak zawsze wiąże się z dłuższym stanem braku aktywności pisarskiej. Nie jest brakiem weny twórczej ani świadomą przerwą od pisania, którą robi pisać, by np. odpocząć, nabrać dystansu do pisania albo poszukać nowych inspiracji. Nie jest to też opisana jednostka chorobowa.Przyczyny blokady pisarskiej to m.in.:Problemy ze zdrowiem – fizycznym i psychicznym,brak inspiracji, pomysłówprzesyt kreatywności,bieżące problemy gospodarcze, polityczne,wypalenie zawodowe, problemy w pracy,problemy finansowe,konflikty rodzinne, z przyjaciółmi, w pracy,przebodźcowanie,lęk przed krytyką literacką,brak przekonania do własnej twórczości, perfekcjonizm,stres i presja.Przezwyciężenie blokady twórczej polega przede wszystkim na poznaniu przyczyny, a następnie zastosowaniu rozwiązania, które będzie do niej dopasowane. Ważne, aby zadbać o swój dobrostan i stan zdrowia, ponieważ gdy jesteśmy chorzy i źle się czujemy, nasz organizm nie będzie miał siły ani ochoty na pracę twórczą. Jeśli podłoże kryzysu twórczego wynika z braku inspiracji i pomysłów, wtedy możesz m.in.:przeprowadzić burzę mózgów,skorzystać z mapy myśli,postawić sobie cel i deadline,pisać bez oceniania swojej twórczości,wypróbować różne metody pisarskie,zmienić swoje rutyny pisarskie,planować akcję książki,zapanować nad stresem i presją,odpoczywać,umówić się na konsultacje pisarskie.Blokada pisarska nie jest czymś, co zdarza się każdemu pisarzowi. To problem jak każdy inny – należy go rozpoznać, zastanowić się nad jego przyczyną, a następnie zastosować odpowiednie rozwiązanie i skutecznie go przezwyciężyć. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak przełamać kryzys pisarski.Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    44:31

Więcej Sztuka podcastów

O Didaskalia Joanny Bagrij

Didaskalia Joanny Bagrij to podcast o pisaniu książek prowadzony przez autorkę kryminałów (Oddech Śmierci, Pogranicznik), twórcę bloga Born to create dla początkujących pisarzy✍. Interesują Cię kwestie dotyczące pisania i wydawania powieści? Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować propozycję wydawniczą i znaleźć wydawcę? A może trapi Cię, jak promować swoją twórczość i radzić sobie z problemami pisarskimi: brakiem weny czy negatywnymi recenzjami? Zajmiemy się również doskonaleniem warsztatu pisarskiego i poszukiwaniem pomysłów na książki. Zapraszam do słuchania! 📧[email protected]
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Didaskalia Joanny Bagrij, PWN Studio i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.20.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 7/6/2025 - 4:37:05 PM