Powered by RND
PodcastySztukaDidaskalia Joanny Bagrij

Didaskalia Joanny Bagrij

Joanna Bagrij
Didaskalia Joanny Bagrij
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 45
  • 45. Relacje między bohaterami w książce – jak budować napięcie w powieści? Cykl #WarsztatPisarski
    Relacje między bohaterami książki są czymś naturalnym – pokazują, w jakich więziach społecznych funkcjonują postaci, wpływają na fabułę i na samych bohaterów. Czasem stają się centralnym punktem historii, a w niektórych przypadkach ubarwiają akcję. Jakie rodzaje więzi między bohaterami warto uwzględnić w powieści? Jak i dlaczego warto je zaprojektować? W jaki sposób budować napięcie, intymność czy zaufanie? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym piątym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/relacje-miedzy-bohaterami-w-ksiazce/Linki do powiązanych tematów:Jak dobrze zaplanować książkę - https://born-to-create.pl/jak-dobrze-zaplanowac-ksiazke/Jak stworzyć bohatera książki - https://born-to-create.pl/jak-stworzyc-bohatera-ksiazki/Mapa myśli w pisaniu książki - https://born-to-create.pl/mapa-mysli-a-pisanie/Retrospekcje w książce - https://born-to-create.pl/retrospekcje-w-ksiazce/Relacje między bohaterami w książkach mają dość istotne znaczenie. Wpływają m.in. na przebieg fabuły, mogą celowo spowolnić akcję, pokazać przemianę i sposób zachowania bohaterów, a także nasycają opowieść emocjami i uczuciami. Istnieje kilka podstawowych rodzajów więzi społecznych przedstawianych w powieściach: romantyczne, rodzinne, przyjacielskie, zawodowe, antagonistyczne. W swojej opowieści pochyl się nad tymi, które będą miały znaczenie dla fabuły powieści, ale też przedstawią w sposób interesujący bohatera i otaczający go świat społeczny.Więzi między bohaterami powieści warto zaprojektować, korzystając z podejścia charakters’ relationship arc. Mówi ona o tym, że każda relacja powinna zmierzać w jakimś kierunku, pokazywać ewolucję, zmianę. Klasycznie mamy 4 rodzaje rozwoju relacji między bohaterami w książce:Pozytywna zmiana relacji,Stała, pozytywna relacja,Negatywna zmiana relacji,Stała negatywna relacja.Uwzględnienie dynamiki w relacji pomaga sprawić, że będzie ona ciekawsza dla czytelników. Można ją kształtować zgodnie z przebiegiem fabuły, dopasowując do przełomowych wydarzeń. Głównym czynnikiem, który wpływa na przemianę w relacji jest kłótnia. Może pogorszyć więź między bohaterami, ale jeśli zostanie dobrze rozwiązana, często wpływa także pozytywnie na samych bohaterów. Poza tym zmiany w relacji można wprowadzić poprzez m.in. nieoczekiwane wydarzenia, inne postaci, rodzinę, choroby, problemy techniczne, różnice osobowościowe.Jak ukazać relacje w książce? W tym celu warto skorzystać z poniższych zabiegów, stosując je umiejętnie:DialogiSpecyficzne słownictwo, językMowa ciała i zachowaniaWspólne przeżyciaCoś, co ich łączyCoś, co ich dzieliBackground relacjiRóżnice w zachowaniu w relacji i poza nią.Przy projektowaniu relacji jedynym z dylematów jest też to, czy korzystać ze stereotypowych więzi. To zależy od celu, który chcesz uzyskać. Gdy chcesz pokazać typową, negatywną relację między dzieckiem a rodzicem, warto sięgnąć po stereotypizacje. Ale gdy chcesz wprowadzić pewną inność, zaskoczenie, opisz dość nietypową, oryginalną więź między osobami, które zwykle w taki więzi nie wchodzą. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    55:21
  • 44. Zabiegi narracyjne w książkach – 22 techniki do wykorzystania w powieści Cykl #WarsztatPisarski
    Zabiegi narracyjne to sposoby na urozmaicenie fabuły i przyciągnięcie uwagi czytelnika. Poprzez zgrabne techniki fabularne można wzbudzić jeszcze większe zainteresowanie, ale i podrasować swoją opowieść. Jakie są najpopularniejsze zabiegi? Kiedy i jak należy je stosować? Jakie techniki narracyjne wybrać do swojej książki? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym czwartym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/zabiegi-narracyjne/Linki do powiązanych tematów:Rodzaje narracji w powieściach - https://born-to-create.pl/rodzaje-narracji-w-kryminalach/Jak napisać książkę o swoim życiu - https://born-to-create.pl/jak-napisac-ksiazke-o-swoim-zyciu-autobiografie/Retrospekcje w książce - https://born-to-create.pl/retrospekcje-w-ksiazce/Jak przedstawić emocje w książce - https://born-to-create.pl/jak-przedstawic-emocje-w-ksiazce/Pisanie książek w wieku nastoletnim – poniżej link do pliku, gdzie możesz dodać swoje pytania: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iaHqWdqjrLWnoWWQ87LV0YSjWRXncmx9jZH8ElsfD1Q/edit?usp=sharing Zabiegi narracyjne nie są tym samym co rodzaje narracji. To po prostu sposoby i techniki na zaprezentowanie opowieści, dopięcie fabuły, podsunięcie rozwiązania czytelnikowi. Część z nich wywodzi się aż z antycznego dramatu i takich dzieł jak Iliada czy Odyseja, a inne pochodzą od XIX- czy XX-wiecznych pisarzy. Niektóre omawiamy na języku polskim podczas analizy lektur, a inne znasz doskonale z filmów, seriali lub współczesnej literatury.Na mojej liście znalazły się aż 22 zabiegi fabularne. Wyjaśniam, jak stosować takie techniki narracyjne jak:CliffhangerDygresjaFałszywy trop (ang. red herring)RetrospekcjeFuturospekcjeSlice of life (okruchy życia)ForeshadowingAuthor Surrogate (author avatar) – książkowe alter ego pisarzaHak narracyjnyZwrot akcji (plot twist)Narracja w narracji.Pisząc swoją powieść, już na etapie konstruowania fabuły, tworzenia pomysłu na książkę, przemyśl, jak chcesz snuć swoją opowieść. Już sam wybór rodzaju narracji (1- lub 3-osobowa) wpłynie na zabiegi narracyjne, które będziesz mógł zastosować w powieści. Nie skupiaj się też na tym, aby umieścić jak najwięcej technik fabularnych. Wybierz po prostu te, które pasują i pobudzą uwagę czytelnika. Nie bój się także eksperymentować i tworzyć swoje własne sposoby na zaprezentowanie akcji, bohaterów, głównych wątków swojej powieści. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    1:00:00
  • 43. Porady dla początkujących pisarzy – 42 pomocne wskazówki dla debiutantów Cykl #zŻyciaPisarza
    Rozpoczęcie pisania książki nie jest łatwe – proces jest skomplikowany, a na poszczególnych etapach pojawiają się nowe wątpliwości. Abyś mógł lub mogła je szybko przełamać, przygotowałam dla Ciebie 42 porady dla początkujących pisarzy. Jak wypracować rutynę pisarską i doskonalić swój warsztat? Na co zwrócić uwagę podczas konstruowania fabuły? Jak nastawić się do wydania książki? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym trzecim odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #zŻyciaPisarza.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/porady-dla-poczatkujacych-pisarzy/.Linki do powiązanych tematów:Jak zaplanować książkę: https://born-to-create.pl/jak-dobrze-zaplanowac-ksiazke/Mapa myśli podczas pisania: https://born-to-create.pl/mapa-mysli-a-pisanie/Jak znaleźć czas na pisanie: https://born-to-create.pl/jak-znalezc-czas-na-pisanie-ksiazki-bloga/Metoda płatka śniegu: https://born-to-create.pl/metoda-platka-sniegu/Jak radzić sobie z krytyką: https://born-to-create.pl/jak-radzic-sobie-z-krytyka-ksiazki/Research podczas pisania książki: https://born-to-create.pl/research-do-ksiazki/Sposoby na zmęczenie umysłowe: https://born-to-create.pl/10-sposobow-na-zmeczenie-podczas-pisania/Jak wzbogacić zasób słownictwa: https://born-to-create.pl/jak-wzbogacic-zasob-slownictwa/Techniki automotywacji: https://born-to-create.pl/automotywacja-skuteczne-techniki/Proces pisania książki jest o tyle skomplikowany, bo trwa długo i nie jest jednorodny dla wszystkich. Każdy pisarz pracuje inaczej i zmaga się z nieco innymi trudnościami. Można je jednak pokonać, jeśli pisanie jest ważną dla nas sprawą. Aby pomóc Ci przełamać poszczególne chwile zwątpienia, przygotowałam właśnie 42 porady podzielone na 10 tematycznych sekcji. Dotyczą one:Wypracowania rutyny pisarskiej,Nastawienia i motywacji do pisania,Oceny i krytyki książek,Rozwijania kreatywności,Konstrukcji fabuły książki,Poprawy i wielokrotnej pracy nad własną książką,Stylu i języka,Doskonalenia warsztatu pisarskiego,Narzędzi i programów pisarskich,Wejścia na rynek książki.Oczywiście nie jest to skończona liczba porad i wraz z przechodzeniem na kolejne etapy pisania książki będą pojawiały się nowe trudności, zagwozdki oraz pytania, jak sprytnie poprowadzić fabułę. Powyższa lista to pewna baza wskazówek dla autorów dotykająca podstawowych procesu twórczego. Możliwe, że większość problemów Cię nie dotyczy, ale jeśli tak – przesłuchaj porad i przeskocz do odcinków o powiązanej tematyce, w których dogłębnie omawiam dany temat.Zwróć też uwagę na to, że dylematy pisarskie dot. różnych kwestii – i tych technicznych, ale również tych dot. radzenia sobie z krytyką, brakiem weny czy brakiem pomysłów. To proces bardzo osobisty i ciężko porównać go do innej pracy. Większość problemów już przeszłam, dlatego przygotowałam tak obszerny materiał z poradami dla początkujących pisarzy. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    56:02
  • 42. Rozdziały w książce – jak je zacząć, kiedy zakończyć, ile stron powinny mieć? Cykl #WarsztatPisarski
    Rozdziały w książce porządkują fabułę i opowiadaną historię. Dzięki nim czytelnikom łatwiej czyta się powieść, a autorom się ją pisze. Czy jest to element obowiązkowy? Ile stron powinien mieć rozdział idealny? Kiedy go zakończyć i jak rozpocząć nowy? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym drugim odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/rozdzialy-w-ksiazce/Linki do powiązanych tematów:Retrospekcje w książce - https://born-to-create.pl/retrospekcje-w-ksiazce/Akcja w książce - https://born-to-create.pl/akcja-w-ksiazce/Rozdziały w książce nie są elementem obowiązkowym, ale zdecydowanie ułatwiają zaprezentowanie całej historii. Porządkują książkową rzeczywistość i pozwalają na prezentowanie fabuły z punktu widzenia różnych bohaterów, stosowanie ciekawych zabiegów stylistycznych i korzystanie z różnych typów narracji. Poza tym pomagają także w:Wprowadzeniu retrospekcji,Przeskakiwaniu w czasie i przestrzeni,Przeniesieniu czytelnika do innego wątku, wydarzenia,Dawkowaniu informacji, ujawnianiu tajemnic lub ich ukrywaniu,Stopniowaniu napięcia i kontrolowaniu tempa akcji.Nie istnieją żadne ścisłe wytyczne dot. liczby rozdziałów w książkach ani ich długości. Wiele zależy od samej obszerności książki, gatunku, grupy docelowej, skomplikowania fabuły i oczywiście Twojego pomysłu na konstrukcję powieści. Patrząc na dane z amerykańskich blogów prezentujące przeciętne długości rozdziałów, można zauważyć, że najdłuższe są w powieściach fantasy i sci-fy (od 20 do nawet 32 stron), a najkrótsze w kryminałach, thrillerach (do 4 stron) i literaturze dziecięcej (ok. 4 strony). Takie statystyki nie są jednak żadnym wyznacznikiem, a jedynie pokazują pewien trend w obecnie już wydanych książkach.W przypadku tworzenia rozdziałów ważny jest również moment zakończenia i rozpoczęcia nowego. Robimy to wtedy, gdy chcemy wprowadzić dużą zmianę, np. zmienić wątek, miejsce lub czas rozgrywanej akcji, perspektywę narracyjną. Pochylić należy się także nad spójnością tytułowania rozdziałów, ich strukturą i ciekawych zabiegach ich rozpoczęcia i zakończenia. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    46:02
  • 41. Jak wrócić do pisania książki po dłuższej przerwie? Cykl #zŻyciaPisarza
    Przerwa w pisaniu książki albo twórczości jest czymś zupełnie normalnym. Czasem od pisania odciągają nas sprawy zawodowe, rodzinne, inne obowiązki. Niekiedy problem wynika z braku motywacji lub wątpliwości. Czy są jakieś plusy i minusy takiej przerwy pisarskiej? Jak wrócić do pisania po przerwie? I czy można takim przerwom zapobiegać? O tym wszystkim posłuchasz w czterdziestym pierwszym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #zŻyciaPisarza.Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/jak-wrocic-do-pisania-po-dluzszej-przerwie/Linki do powiązanych tematów:Kryzys twórczy - https://born-to-create.pl/kryzys-tworczy/Talent pisarski - https://born-to-create.pl/talent-pisarski/Ćwiczenia na wzbogacenie zasobu słownictwa - https://born-to-create.pl/jak-wzbogacic-zasob-slownictwa/Emocje w książce - https://born-to-create.pl/jak-przedstawic-emocje-w-ksiazce/Motywacja do pisania - https://born-to-create.pl/motywacja-do-pisania/Przerwa w pisaniu książki jest czymś naturalnym. Czasem wynika z sytuacji od nas niezależnych, losowych, czasem podejmujemy świadomą decyzję, zmieniając priorytety w naszych planach. Są też 2 rodzaje takich przerw. Jedna polega na tym, że przerywamy pisanie rozpoczętej książki, a druga to przerwa w twórczości. Która z nich jest trudniejsza? Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ czasem ponowne wgryzienie się w fabułę jest trudniejsze, a czasem rozpisanie się po latach sprawia więcej trudności.Przerwa w pisaniu ma też swoje plusy, jak i minusy. Dzięki niej możemy znaleźć nowe inspiracje i pomysły na fabułę, zdystansować się do niej i przygotować jeszcze lepszą historię. Pomaga także przełamać kryzys pisarski, jeśli na przykład wynikał on ze zmęczenia i przeciążenia obowiązkami. Z drugiej strony mogą nasilić się nasze wątpliwości co do umiejętności pisarskich, talentu, może pojawić się też zniechęcenie co do pisania i kontynuowania kariery pisarskiej. Ciężej także jest się wgryźć w rozpoczętą historię.Bez względu na przyczyny przerwy w pisaniu, można ją pokonać i wrócić do kontynuowania powieści lub twórczości. Jak to zrobić? Na przykład stosując poniższych 11 wskazówek.Przeczytaj to, co już napisałeś.Zerknij do swoich notatek.Rozpisz sobie akcję na nowo.Nic na siłę – jeśli pomysł jest kiepski, pisz od nowa.Zastanów się, co odciąga Cię od pisania.Zaplanuj sobie czas na spokojny powrót do pisania.Wyznacz deadline powrotu do pisania i postaraj się go nie odkładać.Nie nakładaj na siebie zbyt dużej presji – rozpocznij pisanie na luzie i ze spokojem.Potrenuj pisanie, by złapać odpowiedni rytm.Odpowiednio się zmotywuj.Przegadaj temat z najbliższymi, coachem pisarskim.Przerwie w pisaniu można też zapobiegać, np. wdrażając odpowiednie techniki automotywacji, przygotowywać się do okresów, w których musimy poświęcić się innym obowiązkom, wdrażać nawyki i rutyny pisarskie. Wiele bowiem zależy od naszego nastawienia i podejścia do pisania. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wprowadzać retrospekcje w powieści!Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    45:30

Więcej Sztuka podcastów

O Didaskalia Joanny Bagrij

Didaskalia Joanny Bagrij to podcast o pisaniu książek prowadzony przez autorkę kryminałów (Oddech Śmierci, Pogranicznik), twórcę bloga Born to create dla początkujących pisarzy✍. Interesują Cię kwestie dotyczące pisania i wydawania powieści? Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować propozycję wydawniczą i znaleźć wydawcę? A może trapi Cię, jak promować swoją twórczość i radzić sobie z problemami pisarskimi: brakiem weny czy negatywnymi recenzjami? Zajmiemy się również doskonaleniem warsztatu pisarskiego i poszukiwaniem pomysłów na książki. Zapraszam do słuchania! 📧[email protected]
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Didaskalia Joanny Bagrij, Fashion Neurosis with Bella Freud i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.23.11 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 11/1/2025 - 7:30:47 AM