Powered by RND
PodcastyMuzykaDNA Muzyki Polskiej
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

DNA Muzyki Polskiej

Podcast DNA Muzyki Polskiej
PWM Edition
Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapi...

Dostępne odcinki

5 z 60
  • Kodeks Kras #1: Niezwykłe losy odnalezionego rękopisu
    Zwany bywa najważniejszym zabytkiem polskiej kultury muzycznej z okresu przed Fryderykiem Chopinem. Mowa o XV-wiecznym rękopisie, znanym badaczom jako Kras 52 – najcenniejszym rodzimym źródle muzyki polifonicznej. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie, a to za sprawą wydania wykonawczego z komentarzem krytycznym, opracowanego przez Agnieszkę Budzińską-Bennett oraz Marca Lewona, wybitnych badaczy i wykonawców muzyki dawnej związanych ze Schola Cantorum Basiliensis. Edycja, przygotowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, ukaże się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W czteroodcinkowej mini-serii podcastów „Kodeks Kras” będziemy rozmawiać m.in. o pracach nad wydaniem, kwestiach wykonawczych oraz współczesnych impresjach i reinterpretacjach piętnastowiecznego repertuaru. W pierwszym odcinku przyjrzymy się bliżej samemu rękopisowi i jego losom. Dawniej należał do zbiorów Biblioteki Ordynacji Krasińskich; w czasie II wojny światowej, po wznieconym przez hitlerowskiego okupanta pożarze, uznano go za zniszczony. W jaki sposób manuskrypt wrócił do Polski i co wspólnego miał z tym Karol Estreicher? Czy dziś każdy może go zobaczyć na własne oczy? Tego dowiecie się, słuchając naszego podcastu.   Gościnie odcinka: Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku (m. in. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie oraz USA. Autorka artykułów i książek o muzyce dawnej. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki za przywracanie do życia koncertowego zapomnianych repertuarów średniowiecznych. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej najwiejszych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Sonia Wronkowska – z wykształcenia muzykolożka, z zawodu bibliotekarka w Zakładzie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej. Autorka edycji muzycznych, artykułów naukowych i popularyzatorskich. Jej zainteresowania skupiają się wokół historii kultury muzycznej, źródłoznawstwa oraz modelowania danych w cyfrowej humanistyce. Jest zaangażowana w prace merytoryczne, organizacyjne i strategiczne Międzynarodowego Katalogu Źródeł Muzycznych RISM (Répertoire International des Sources Musicales). Uczy cyfrowej muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Czym jest Kras 52? (03:17) Mały wielki rękopis (07:44) Z kolekcji Świdzińskiego do Biblioteki Ordynacji Krasińskich (11:34) Nie tylko muzyka (13:30) Bezcenny zabytek (17:03) Pierwsze badania i wojenna zawierucha (21:36) Podpalona biblioteka, utracone zbiory (24:41) Odzyskany skarb (26:02) Niefrasobliwość skryby (27:55) Na kliknięcie myszki   Rękopis Kras 52 w zasobach Cyfrowej Biblioteki Polona: https://polona.pl/item-view/092b2a63-6f85-4c20-8745-4c6b67179406?page=0 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W podcaście wykorzystano fragment utworu Wincentego z Kielczy „Leta mundus” z albumu ‘The Krasiński Codex’ (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett, Raumklang 2024). Nagranie zostało udostępnione dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza.
    --------  
    30:33
  • Słyszymy się już jutro... w nowym mini-cyklu!
    Mariusz Gradowski zaprasza na nowy mini-cykl podcastów! Co to będzie? Sprawdź już 14 marca!
    --------  
    0:50
  • Chopin oczami Iwaszkiewicza – DNA Muzyki Polskiej #68
    70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego publikacja wróciła na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. I właśnie o tej książce, opatrzonej wstępem i komentarzami przez Piotra Mysłakowskiego, porozmawiamy w dzisiejszym odcinku. Gościem odcinka jest Piotr Mysłakowski – architekt wnętrz, genealog, chopinolog. Absolwent i były pracownik dydaktyczny krakowskiej ASP. Członek i były wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. Autor książek m.in. Rodzina ojca Chopina. Migracja i awans (2002), Ziemia Dobrzyńska w życiu rodziny Chopinów (2010), Warszawa Chopinów (2012) oraz Matka Chopina. Pejzaż biograficzny (2023). Badacz biografii rodziny Chopina, wieloletni konsultant naukowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina; współtworzył ostateczną wersję komentarzy multimedialnych w Muzeum Chopina, opracował pełną genealogię potomków Mikołaja i Justyny Chopinów i historię Serca Chopina. Odznaczony m.in. Medalem „Pro Patria” Wojewody Małopolskiego (2021), Złotym Krzyżem Zasługi (2021) oraz odznaką i honorowym tytułem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2024). Opatrzył wstępem i przypisami i X wydanie książki Jarosława Iwaszkiewicza Chopin, które ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.   Spis treści: (00:00) Wprowadzenie (01:28) Geneza przygody z genealogią Chopina (06:05) Iwaszkiewicz a Mysłakowscy (10:05) "Trzecia moja książka o Chopinie"13:24 Wymóg czasu (18:47) Chopin - artysta słowa (21:17) Chopin w listach (23:01) Jak poprawiać Iwaszkiewicza? (26:04) Chopinowskie fake news (32:20) Zagadka urodzin Chopina   Z księgarni PWM: J. Iwaszkiewicz, „Chopin”: https://pwm.sklep.pl/chopin-2 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    36:46
  • „Manru” – jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego – DNA Muzyki Polskiej #67
    „Manru” – to jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego i jednocześnie pierwszy w polskiej twórczości operowej dramat muzyczny, oparty na powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego. To także poruszająca historia o nieszczęśliwej miłości, różnicach społecznych i nietolerancji. Gościnią odcinka jest dr Justyna Kica. Ukończyła z wyróżnieniem studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii UJ. Za swoją pracę magisterską, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Zofii Fabiańskiej, otrzymała The Ray and Ruth Robinson Musicology Award. W 2023 roku na Wydziale Historycznym UJ uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na podstawie dysertacji «Musica moderna» w siedemnastowiecznym Gdańsku. Koncert kościelny, przygotowanej pod kierunkiem dr hab. Aleksandry Patalas, prof. UJ. Jeszcze w trakcie studiów została zatrudniona w Bibliotece i Fonotece Instytutu Muzykologii UJ, a od 2012 roku jest pracownikiem Ośrodka Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX wieku im. I.J. Paderewskiego (od X 2020 na stanowisku asystenta badawczego i kierownika Ośrodka). W obszarze jej zainteresowań badawczych znajdują się: muzyka religijna XVII wieku, polska kultura muzyczna XIX i XX w., ze szczególnym uwzględnieniem postaci I.J. Paderewskiego, a także zagadnienia związane ze źródłoznawstwem i edytorstwem muzycznym. Rozmawia Mateusz Borkowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:06) Sensacyjne początki (03:34) Manru jak Fidelio? (04:41) Operowe plany i projekty (08:36) Chata za wsią i prace nad Manru (11:03) Pierwszy polski dramat muzyczny | Odrobiona lekcja u Wagnera (13:11) Folklor podhalański i romski w Manru? (15:10) Prapremiera i pierwsze reakcje (18:42) Premiera lwowska i polska prasa (22:44) Kolejne inscenizacje i lata zapomnienia (25:35) Paderewski na cenzurowanym (26:17) Manru w XXI wieku   Z księgarni PWM: „Najpiękniejszy Paderewski”: https://pwm.sklep.pl/najpiekniejszy-paderewski Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    27:59
  • Odnaleziony walc Chopina – DNA Muzyki Polskiej #66
    Pod koniec października 2024 roku muzyczny świat obiegła sensacyjna wiadomość – w Morgan Library & Museum w Nowym Jorku odnaleziono rękopis nieopublikowanego dotąd walca Fryderyka Chopina. Na ile możemy być pewni, że utwór rzeczywiście wyszedł spod jego ręki? Czy ten niewielkich rozmiarów walc ma szansę na zaistnienie w obiegu koncertowym? A może przed nami jeszcze więcej podobnych odkryć? O tym wszystkim – i nie tylko! – porozmawiamy w dzisiejszym odcinku. Gościem podcastu jest prof. dr hab. Marek Szlezer – pianista, pedagog, specjalista od kompozytorów zapomnianych. Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Ewy Bukojemskiej oraz Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli. Obecnie prowadzi własną klasę na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie jest zatrudniony na stanowisku kierownika Katedry Fortepianu. Jest ceniony za swoje interpretacje dzieł Fryderyka Chopina: otrzymał m.in I miejsce w konkursie stypendialnym Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, III na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, nagrodę specjalną Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina a także wiele innych nagród na renomowanych międzynarodowych konkursach pianistycznych. Występował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St. Martin-in-the-fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center, NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku. Jest aktywnie zaangażowany w promocję muzyki polskiej w kraju i zagranicą dokonując licznych odkryć i prawykonań utworów kompozytorów polskich XIX i XX wieku.   Rozmawia Jowita Dziedzic-Golec.   Spis treści: (00:00) Wprowadzenie (02:50) Sensacyjne znalezisko w Morgan Library (04:54) Walc „nietypowo gorączkowy” (07:36) Styl muzyczny Walca a-moll (10:57) Kartka ze sztambucha (13:21) Szkic, pomysł, fragment...? (18:05) Odnaleziony walc na tle twórczości Chopina (23:44) Utwory niegodne publikacji? (26:44) Korekty, poprawki, przeróbki (31:15) Zaskoczenie i dysonans (37:13) Czy czekają nas nowe odkrycia? (39:36) Znalezisko czy mistyfikacja? (45:30) Rezonans odnalezienia Walca a-moll (50:37) Na Konkursie Chopinowskim i w obiegu koncertowym   Z księgarni PWM: T.A. Zieliński, „Chopin”: https://pwm.sklep.pl/chopin-1 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.   Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    55:08

Więcej Muzyka podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Primeshock | Powermode | Hardstyle Podcast i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.11.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 3/15/2025 - 11:37:08 PM