Koncerty skrzypcowe Henryka Wieniawskiego – DNA Muzyki Polskiej #74
Dzisiaj porozmawiamy o dwóch utworach – różniących się od siebie, ale równie fascynujących. Mowa o koncertach skrzypcowych Henryka Wieniawskiego. W ich świat wprowadzi nas ktoś, kto o Wieniawskim wie chyba wszystko…
Gościnią odcinka jest Agata Szymczewska – skrzypaczka, kameralistka i pedagog. Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach. Regularnie koncertuje u boku Anne-Sophie Mutter, Krystiana Zimermana, Maxima Vengerova, Gidona Kremera, Marthy Argerich i Mischy Maiskiego. Od 2014 roku jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet.
Absolwentka Hochschule fur Musik und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Jest profesorem klasy skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od czerwca 2023 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(00:50) Ręka do Wieniawskiego
(04:28) Który koncert jest trudniejszy?
(08:05) Wieniawski wiedział, co robił
(11:18) Cudowne dziecko
(12:52) Pułapki II Koncertu
(15:09) Modlitwa na strunie g
(17:48) Wyraz i wirtuozeria
(23:25) Ulubione nagrania
(25:22) Rondo
(27:17) Jak grał Wieniawski?
(32:09) Koncert dojrzewający
(35:50) Artyści osobnych kategorii
(40:15) Wieniawski bez nimbu
(46:58) Od czego zacząć?
(49:10) Co dalej?
(52:00) Artysta w stanie flow
Z księgarni PWM: H. Wieniawski, Koncert skrzypcowy d-moll op. 22: https://pwm.sklep.pl/koncert-skrzypcowy-10
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
57:25
--------
57:25
Szymanowski – szkice, fragmenty, rekonstrukcje… – DNA Muzyki Polskiej #73
W naszym podcaście kontynuujemy wątek Karola Szymanowskiego – w dzisiejszym odcinku przyjrzymy się jednak pewnemu nieoczywistemu aspektowi jego twórczości. Niewiele brakowało, a twórczość ta zaginęłaby w mrokach dziejów… Mowa o utworach zachowanych we fragmentach, niewydanych, od lat skrywających się po archiwach – a dzisiaj wydobytych na światło dzienne. Zapraszamy w podróż po fascynującym świecie szkiców, fragmentów i urywków twórczości Karola Szymanowskiego.
Gościem odcinka jest Elżbieta Jasińska-Jędrosz – muzykolog, bibliotekarz, w latach 1996-2014 st. kustosz dyplomowany w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Zajmuje się dokumentacją polskiej współczesnej twórczości muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Karola Szymanowskiego. Jest autorką katalogu rękopisów muzycznych tego kompozytora, współautorką informatora o szymanowskianach w zbiorach polskich oraz wielu artykułów publikowanych w prasie muzycznej. Według jej scenariuszy zrealizowano kilka wystaw, w tym eksponowaną wielokrotnie w kraju i zagranicą wystawę „Karol Szymanowski – życie i twórczość”. Członek: Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1978), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (1989), Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (1996) i Związku Kompozytorów Polskich (1996). Autorka opracowania źródłowo-krytycznego szkiców i utworów niedokończonych Karola Szymanowskiego.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie. Spuścizna po Szymanowskim
(02:56) Szkice (nie)zidentyfikowane
(07:59) Droga do wydania
(10:44) Rekonstrukcje, odpisy...
(13:46) Warsztat Szymanowskiego
(17:58) Fragmenty przeszłości
(20:39) Nieukończony koncert, niewydany mazurek
(23:42) Szymanowski poeta
(25:43) Utwory zrekonstruowane
(29:38) Zaginione Concertino i inne faksymilia
(35:05) Odpisy
(37:19) Pieśni i drobniejsze szkice
(42:03) Co dalej?
Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Szkice”: https://pwm.sklep.pl/szkice-skizzen-sketches
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
44:24
--------
44:24
Muzyczny język Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #72
Bohaterem dzisiejszego odcinka jest nie kto inny jak sam Karol Szymanowski. Porozmawiamy m.in. o jego języku i poetyce muzycznej, o kluczu do odczytania jego twórczości, poglądach na muzykę, miłości do gór i góralszczyzny, a także o tym, czy w „Atmie” przechadza się czasem duch kompozytora…
Gościem podcastu jest dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – teoretyk muzyki, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego w macierzystej uczelni, członek komitetu redakcyjnego pisma „Teoria Muzyki. Studia, dokumentacje, interpretacje”, członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Opublikowała książki „Vytautas Bacevićius i jego idee muzyki kosmicznej” (2001) oraz „Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacje” (2013, nominacja do Nagrody im. Jana Długosza w 2014), a także ponad 60 artykułów w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych. Kurator ds. Programowych w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Dyrektor artystyczny letniego festiwalu muzycznego „Wawel o zmierzchu”. W 2024 roku uhonorowana została „Małopolską Nagrodą Twórczości”.
Rozmawia Jowita Dziedzic-Golec.
Spis treści
(00:00:00) Wprowadzenie
(00:01:17) Genius loci
(00:05:00) Przez Dunajec na światowe wody
(00:08:47) Liryka i ekstaza
(00:14:06) Olśnienie od pierwszego wysłuchania
(00:19:14) Twardy utwór do zgryzienia
(00:22:22) Dzieło w kontekście biograficznym
(00:27:21) Język muzyczny Szymanowskiego
(00:31:29) Szymanowski fusion
(00:35:08) Kto zrozumiał Króla Rogera
(00:39:11) Zachwyt i zrozumienie
(00:44:41) Nowe pokolenie wykonawców
(00:46:36) Kraków Szymanowskiego
(00:52:29) Chopin okiem Szymanowskiego
(00:55:57) Narodowa, lecz nie prowincjonalna
(01:00:19) Po Szymanowskim
(01:06:26) Następcy i nawiązania
Z księgarni PWM: D. Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”: https://pwm.sklep.pl/uwodziciel-rzecz-o-karolu-szymanowskim
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
1:14:31
--------
1:14:31
Józef Elsner – DNA Muzyki Polskiej #71
Kompozytor, dyrygent, skrzypek, śpiewak, pedagog, teoretyk muzyki, wydawca, organizator życia muzycznego oraz... Polak z wyboru. Bohaterem dzisiejszego spotkania jest Józef Elsner.
Krzysztof Bilica – muzykolog, aforysta, eseista i prozaik. Studiował 2 lata prawo na Uniwersytecie Wrocławskim i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (magisterium u prof. Zofii Lissy); w Akademii Muzycznej w Krakowie odbył studia podyplomowe i uzyskał stopień doktora muzyki (promotor prof. Mieczysław Tomaszewski). W latach 1974–2002 był redaktorem Wydawnictwa Naukowego PWN, a 2008–2012 redaktorem dwutygodnika „Ruch Muzyczny”. Członek Związku Kompozytorów Polskich, autor kilkuset artykułów, esejów, recenzji, felietonów, opowiadań i aforyzmów, ponad 10 tysięcy haseł muzycznych dla różnych encyklopedii PWN oraz książek – w tym wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małej Monografii poświęconej Józefowi Elsnerowi.
Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(01:55) Polak, Niemiec czy Ślązak?
(04:21) Początki muzycznej drogi
(08:16) Rozdroża kariery
(10:29) Okres lwowski
(14:10) Przenosiny do Warszawy i działalność wydawnicza
(17:50) Nauczyciel z urodzenia
(20:36) Dorobek kompozytorski
(23:49) Jak zacząć pisać Małą Monografię?
Z księgarni PWM: K. Bilica, „Elsner” (Mała Monografia) https://pwm.sklep.pl/elsner
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
28:25
--------
28:25
Twórczość oratoryjno-kantatowa Stanisława Moniuszki – DNA Muzyki Polskiej #70
Postać Stanisława Moniuszki kojarzymy przede wszystkim z jego dorobkiem operowym i pieśniowym; znacznie rzadziej wspominamy za to o twórczości oratoryjno-kantatowej mistrza z Ubiela. W dzisiejszym odcinku podcastu odkrywamy ten mniej znany, choć również wartościowy obszar.
Gościnią odcinka jest dr hab. Małgorzata Grajter – teoretyk muzyki i pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt habilitowany w Katedrze Teorii Muzyki. W latach 2020-2024 współpracowała z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w ramach projektu NCN pt. ‘Word-Sound-Image. Intertextuality in Music Videos’. Systematycznie bierze udział w międzynarodowych konferencjach i kongresach muzykologicznych. Autorka książek: ‘Applying Translation Theory to Musicological Research’ oraz „Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena”, a także licznych artykułów i rozdziałów w publikacjach wieloautorskich w językach: polskim, angielskim, niemieckim, portugalskim i rumuńskim. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2015) i Nagrody Łódzkiego Oddziału PAN dla Młodych Uczonych (2017).
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(01:56) Pokłosie Roku Moniuszkowskiego
(05:12) „Milda” i rola wykonawców we współtworzeniu dzieła
(07:25) Muzykolog słuchaczem
(10:20) Pomiędzy gatunkami
(14:50) Kantata w XIX w.
(20:07) Wielka czwórka Moniuszki
(22:08) „Sonety krymskie” - kantata czy cykl pieśni?
(25:54) „Widma”
(31:28) Wyobraźnia twórcy a realia
(35:49) Kantaty mitologiczne
(44:18) Pomniejsze kantaty
(46:53) Styl Moniuszki w kantatach
Z księgarni PWM: S. Moniuszko, „Sonety krymskie” (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/sonety-krymskie-1
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski.
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".