O symfoniach Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – DNA Muzyki Polskiej #77
Bohaterem dzisiejszego odcinka jest pewna nietuzinkowa postać. Pianista, pedagog, dyrygent, animator życia kulturalnego Warszawy, jeden z największych polskich symfoników I połowy XIX wieku. Uczeń Józefa Elsnera – jego muzyczny talent mistrz określił słowami „zdolność niepospolita”. Mowa o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim. W naszym podcaście rozmawialiśmy już o jego twórczości kameralnej – dziś przyjrzymy się bliżej symfoniom.
Gościem podcastu jest dr hab. Tomasz Baranowski prof. UW – muzykolog, pianista, nauczyciel akademicki i prelegent muzyczny. Jest absolwentem białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. Fryderyka. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie fortepianu prof. Juliusza Borzyma oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 2001 doktoryzował się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego pod promotorską opieką prof. Zofii Helman. Wykłada w Instytucie Muzykologii UW oraz w Filii UMFC w Białymstoku. W centrum jego zainteresowań badawczych znajduje się historia i estetyka muzyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem epoki modernizmu. Od wielu lat podejmuje szereg działań na rzecz promocji i popularyzacji muzyki polskiej. Pełni funkcje prezesa Warszawskiego Koła Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, wiceprezesa Białostockiego Towarzystwa Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki i członka Rady Naukowo-Wydawniczej Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(02:57) Luka w polskiej symfonice
(06:20) Cudowne dziecko?
(11:33) Pod pieczą Elsnera
(13:28) I Symfonia
(16:30) Styl indywidualny i narodowy w II Symfonii „Charakterystycznej”
(20:04) Cień Chopina, wpływ Elsnera
(23:07) Dobrzyński na tle symfoniki europejskiej
(25:08) Po Powstaniu Listopadowym
(28:44) Monbar czyli Flibustierowie
(32:00) Jak wspominamy Dobrzyńskiego
Z księgarni PWM: I. F. Dobrzyński, „Uwertura koncertowa D-dur” op. 1 (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/uwertura-koncertowa-d-dur-op-1-seria-1-tom-3
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
36:55
--------
36:55
Pianistyka Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #76
W naszym podcaście ponownie wracamy do rozmów o Karolu Szymanowskim. Może się wydawać, że o tym twórcy i jego dziełach powiedziano i napisano już wszystko… Czy można jeszcze podejść do tej postaci w sposób nieoczywisty? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, porozmawiamy dziś nie o Szymanowskim – kompozytorze, lecz… pianiście. Jakim był pianistą? Co lubił, a czego nie lubił grać? Jaki był jego wpływ na pianistykę? W jaki sposób myślał o fortepianie i jak to się odbija w jego dziełach?
Gościem odcinka jest Joanna Domańska – pianistka i pedagog – związana z Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest wybitną interpretatorką dzieł Karola Szymanowskiego – nagrała większość jego utworów fortepianowych. Nagrania te były wielokrotnie nominowane do Nagrody „Fryderyk”, natomiast płyta zawierająca III Sonatę op. 36 uzyskała również prestiżową nagrodę „Pizzicato Supersonic”. Jest autorką transkrypcji na 2 fortepiany muzyki do baletu „Harnasie” op.55 Karola Szymanowskiego (PWM 2022). Jest również autorką artykułów i publikacji podejmujących problem notacji muzycznej Karola Szymanowskiego. Jako prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego (w latach 2011 – 2017) była dyrektorem artystycznym festiwali: Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem i Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego w Katowicach. Doprowadziła do powstania Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Za całokształt działań związanych z propagowaniem twórczości Karola Szymanowskiego odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(01:33) Nagranie dzieł wszystkich
(06:00) Nagrywanie „rakiem”
(08:27) Od najmłodszych lat
(12:51) Pianista ekspresyjny
(14:53) Pianista koncertujący
(18:10) Jak Szymanowski – kompozytor czuł fortepian?
(26:29) Mazurki
(29:10) „Harnasie” na dwa fortepiany
(34:47) Proces transkrypcji
(39:01) Życie koncertowe „Harnasiów”
(41:38) Utwory z I okresu twórczości
(46:02) Odnalezione vide
Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Harnasie” – transkrypcja na dwa fortepiany (ed. Joanna Domańska): https://pwm.sklep.pl/harnasie-1
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
48:58
--------
48:58
Pieśni Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #75
Kontynuujemy wątek twórczości Karola Szymanowskiego w naszym podcaście – w dzisiejszym odcinku przyjrzymy się bliżej jego pieśniom. Porozmawiamy m.in. o odkrywaniu nowych poziomów interpretacji dzieła, o tym, czy lepiej wykonuje się Szymanowskiego z orkiestrą, czy fortepianem i o tym, kiedy śpiewaczka powinna zapomnieć, że nią jest.
Gościem odcinka jest Olga Pasiecznik – pochodząca z Ukrainy, mocno zakorzeniona w Polsce sopranistka i pedagog. Studia wokalne odbyła w Konserwatorium w Kijowie. W 1993 r., w czasie studiów podyplomowych w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a pięć lat później na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta. Ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym. Laureatka m.in. Paszportu „Polityki” (1997), nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (1997, 2004, 2018) i Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 20212 r. została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2023 r. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(01:03) Przygoda z Szymanowskim
(07:20) Dzieło a twórca
(09:47) Elementy układanki
(14:38) Nowe poziomy interpretacji
(17:50) Partytura jak mapa
(20:34) Zapomnieć, że jest się śpiewaczką
(24:53) Rymy nie tylko dziecięce
(28:03) Pieśni z orkiestrą
(31:59) Muzyka a poezja
(34:30) Słopiewnie
Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Pieśni II” na głos i fortepian (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/piesni-ii
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
42:01
--------
42:01
Koncerty skrzypcowe Henryka Wieniawskiego – DNA Muzyki Polskiej #74
Dzisiaj porozmawiamy o dwóch utworach – różniących się od siebie, ale równie fascynujących. Mowa o koncertach skrzypcowych Henryka Wieniawskiego. W ich świat wprowadzi nas ktoś, kto o Wieniawskim wie chyba wszystko…
Gościnią odcinka jest Agata Szymczewska – skrzypaczka, kameralistka i pedagog. Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach. Regularnie koncertuje u boku Anne-Sophie Mutter, Krystiana Zimermana, Maxima Vengerova, Gidona Kremera, Marthy Argerich i Mischy Maiskiego. Od 2014 roku jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet.
Absolwentka Hochschule fur Musik und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Jest profesorem klasy skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od czerwca 2023 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie
(00:50) Ręka do Wieniawskiego
(04:28) Który koncert jest trudniejszy?
(08:05) Wieniawski wiedział, co robił
(11:18) Cudowne dziecko
(12:52) Pułapki II Koncertu
(15:09) Modlitwa na strunie g
(17:48) Wyraz i wirtuozeria
(23:25) Ulubione nagrania
(25:22) Rondo
(27:17) Jak grał Wieniawski?
(32:09) Koncert dojrzewający
(35:50) Artyści osobnych kategorii
(40:15) Wieniawski bez nimbu
(46:58) Od czego zacząć?
(49:10) Co dalej?
(52:00) Artysta w stanie flow
Z księgarni PWM: H. Wieniawski, Koncert skrzypcowy d-moll op. 22: https://pwm.sklep.pl/koncert-skrzypcowy-10
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
--------
57:25
--------
57:25
Szymanowski – szkice, fragmenty, rekonstrukcje… – DNA Muzyki Polskiej #73
W naszym podcaście kontynuujemy wątek Karola Szymanowskiego – w dzisiejszym odcinku przyjrzymy się jednak pewnemu nieoczywistemu aspektowi jego twórczości. Niewiele brakowało, a twórczość ta zaginęłaby w mrokach dziejów… Mowa o utworach zachowanych we fragmentach, niewydanych, od lat skrywających się po archiwach – a dzisiaj wydobytych na światło dzienne. Zapraszamy w podróż po fascynującym świecie szkiców, fragmentów i urywków twórczości Karola Szymanowskiego.
Gościem odcinka jest Elżbieta Jasińska-Jędrosz – muzykolog, bibliotekarz, w latach 1996-2014 st. kustosz dyplomowany w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Zajmuje się dokumentacją polskiej współczesnej twórczości muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Karola Szymanowskiego. Jest autorką katalogu rękopisów muzycznych tego kompozytora, współautorką informatora o szymanowskianach w zbiorach polskich oraz wielu artykułów publikowanych w prasie muzycznej. Według jej scenariuszy zrealizowano kilka wystaw, w tym eksponowaną wielokrotnie w kraju i zagranicą wystawę „Karol Szymanowski – życie i twórczość”. Członek: Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1978), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (1989), Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (1996) i Związku Kompozytorów Polskich (1996). Autorka opracowania źródłowo-krytycznego szkiców i utworów niedokończonych Karola Szymanowskiego.
Rozmawia Mariusz Gradowski.
Spis treści
(00:00) Wprowadzenie. Spuścizna po Szymanowskim
(02:56) Szkice (nie)zidentyfikowane
(07:59) Droga do wydania
(10:44) Rekonstrukcje, odpisy...
(13:46) Warsztat Szymanowskiego
(17:58) Fragmenty przeszłości
(20:39) Nieukończony koncert, niewydany mazurek
(23:42) Szymanowski poeta
(25:43) Utwory zrekonstruowane
(29:38) Zaginione Concertino i inne faksymilia
(35:05) Odpisy
(37:19) Pieśni i drobniejsze szkice
(42:03) Co dalej?
Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Szkice”: https://pwm.sklep.pl/szkice-skizzen-sketches
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski.
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".