Powered by RND
PodcastyMuzykaDNA Muzyki Polskiej

DNA Muzyki Polskiej

PWM Edition
DNA Muzyki Polskiej
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 60
  • Kameralistyka Karola Lipińskiego – DNA Muzyki Polskiej #69
    Solista, wirtuoz, kameralista – czy te określenia się wykluczają? Jak było w przypadku Karola Lipińskiego – jednego z najwybitniejszych skrzypków w historii polskiej muzyki? O tym porozmawiamy ze skrzypaczką i kameralistką Jagodą Prucnal-Podgórską. Jagoda Prucnal-Podgórska – skrzypaczka, kameralistka, obecnie doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Sztuki przy Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jej dysertacja pisana pod kierunkiem dra hab. Piotra Wijatkowskiego, prof. UMCS, dotyczy dzieł kameralnych Karola Lipińskiego. Stypendystka polsko-niemieckiej Fundacji Jütting-Stiftung najwyższego stopnia, a także Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureatka konkursów m.in. w Wiedniu, Moskwie, Rzymie, Walencji, Lugano oraz w Nowym Jorku – dzięki tej wygranej wystąpiła z recitalem kameralnym w Carnegie Hall. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym; dotychczas w jej opracowaniu ukazały się: „6 Etiud lub Kaprysów” op. 13 Joachima Kaczkowskiego oraz „Trzy Kaprysy” op. 10 Karola Lipińskiego. W przygotowaniu są kolejne publikacje – wydanie źródłowo-krytyczne triów smyczkowych Karola Lipińskiego, a także ich opracowanie wykonawcze. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Paganini - drugi Lipiński (02:48) Utwory (nie)zaginione (06:42) Kameralistyka dla koneserów (11:42) Pierwsze szlify we Lwowie (13:32) Akademie kwartetowe (17:28) Kontakty i konflikty (22:16) Miłość do dawnych mistrzów (26:28) Nie tylko skrzypce (30:44) Twórczość kameralna Lipińskiego (35:41) Trio g-moll i Trio A-dur (37:50) Lipiński - romantyk czy klasyk?   Z księgarni PWM: K Lipiński, „Trzy kaprysy” op. 10: https://pwm.sklep.pl/trzy-kaprysy-op-10 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
    --------  
    43:01
  • Kodeks Kras #4: Music Fit For a King
    Musicologists commonly call it “Kras 52” – after the former reference number it was given in the Krasiński Library. It is the most valuable Polish source of medieval polyphonic music, which shaped the soundscape of the court of the first Jagiellons and Kraków at that time. The manuscript is gaining new life now, thanks to a performance edition by Agnieszka Budzińska-Bennett and Marc Lewon. “The Krasiński Codex” has been published by PWM Edition with the support of the Adam Mickiewicz Institute. In this podcast, we will explore the uniqueness and cultural importance of the manuscript, the need for a new edition prepared with the performer in mind, as well as the recent concert life of its repertoire. Guests: Agnieszka Budzińska-Bennett – singer, harp-player, doctor of musicology. Founder and artistic director of the international ensemble Peregrina specializing in early medieval music. She has released 45 CD recordings, including 17 critically acclaimed albums of ensemble Peregrina (e.g. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). For many years, she has been associated with Schola Cantorum Basiliensis in Switzerland, where she was a member of the research faculty and lectured on the liturgical music of the 12th century. Agnieszka teaches masterclasses throughout Europe and in the USA. Author of research papers and books on Early Music. Nominated twice for the prestigious Paszport Polityki Award for bringing the forgotten medieval repertoires back to concert life. A steadfast worldwide promoter of Polish musical culture, she has prepared a monumental 10 CD recording of the complete psalms by Mikołaj Gomółka with the Polish Radio Choir, a recording of the complete works of Wacław z Szamotuł and Jan Brant, as well as the complete edition of the ‘Krasiński Codex’ (PWM 2025).   Marc Lewon is an expert for Medieval and Renaissance Music specialising in early lute instruments combining his talent as a musician with a spirit of enquiry and research, which leads him to seek out new challenges in performance practice. He holds a PhD from Oxford University and in 2017 was appointed professor for lute instruments of the Middle Ages and Early Renaissance at the Schola Cantorum Basiliensis. He is involved in several research projects, including the Vienna based "Musical Life of the Late Middle Ages in the Austrian Region" and the international project to collect and edit all German lute tablatures ("E-LAUTE"). Since 2019, he is part of the management team of the ReRenaissance Basel concert series.  Host: Mariusz Gradowski.   Contents (00:00) Introduction (02:08) Why is the Krasiński Codex so unique? (04:48) A national treasure (08:00) A diverse repertoire (11:02) Local flavors or scribal mistakes? (15:03) The need for a new edition (18:10) Historical contexts and new concordances (23:33) In churches and under the palm trees (30:11) Pieces brought back to life (38:48) An interdisciplinary project   ed. A. Budzińska-Bennett, M. Lewon, ‘The Krasinski Codex. A Performer's Edition with Essays and a Critical Commentary’ à https://www.musicshopeurope.com/the-krasinski-codex-pwm13177 à https://pwm.sklep.pl/kodeks-krasinskich-pl-wn-rps-8054-iii  The podcast features an excerpt of 'Leta mundus' by Wincenty of Kielcza, recorded on 'The Krasiński Codex' (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett; Raumklang 2024). Courtesy of the Adam Mickiewicz Institute.  Co-organiser: The Adam Mickiewicz Institute. Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage.
    --------  
    43:29
  • Kodeks Kras #3: Polifonia epok i osobowości
    W dzisiejszym odcinku mini-cyklu „Kodeks Kras” porozmawiamy o współczesnych reinterpretacjach i rekompozycjach piętnastowiecznego repertuaru zawartego w rękopisie Kras 52. W grudniu 2024 r. nakładem wytwórni ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ukazała się płyta LAETA MUNDUS, na której XV-wieczna polifonia i współczesny jazz splatają się w zupełnie nową harmonię sfer. Utwory sprzed 600 lat stały się inspiracją dla kompozytora i skrzypka Adama Bałdycha, któremu w muzycznym mariażu dwóch światów partnerowali Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett oraz klarnecista kontrabasowy Michał Górczyński. Goście odcinka: Adam Bałdych – skrzypek jazzowy i kompozytor. Już jako nastolatek zwrócił na siebie uwagę nadzwyczajnym potencjałem muzycznym. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie Henryka Gembalskiego, był stypendystą Berklee College of Music. Międzynarodowa krytyka podkreśla jego świeże podejście do muzyki i wirtuozerię okraszoną emocjonalną intensywnością. Brał udział w nagraniach blisko dwudziestu płyt. W 2023 roku uruchomił własną wytwórnię płytową Imaginary Music. Uhonorowany licznymi nagrodami, m.in. Grand Prix festiwalu Jazz nad Odrą, BMW Welt Jazz Award, Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku. Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej największych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Michał Górczyński –+ absolwent klasy klarnetu Akademii Muzycznej w Warszawie. Komponuje muzykę klasyczną, teatralną i filmową. Dąży do poszerzenia palety brzmień klarnetu, na Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie prezentował autorskie techniki wykonawcze. Od kilku lat specjalizuje się w grze na klarnecie kontrabasowym. Wykonuje muzykę klasyczną, etniczną, improwizowaną, współczesną. Współzałożyciel zespołu Kwartludium; współtworzy kwartet dęty Ircha Pneumatic oraz Bastarda, specjalizujące się w reinterpretacjach muzyki dawnej, trio Polonka, sięgające po muzykę ludową Afryki, Europy, Ameryki, oraz projekt William’s Things; gra w duecie z Bubą Badjie Kuyatehem oraz współtworzy zespół Laar Farobiansah Gamelan. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:44) O, radosny świecie. Geneza projektu (05:40) Rekompozycje, opracowania, aranżacje (09:17) Rola klarnetu kontrabasowego (13:25) Nowocześnie, lecz nie ahistorycznie (15:35) Improwizacja a proces kompozytorski (20:11) Inwokacje i dekonstrukcje (23:40) Co dalej? (26:03) Dla purystów   Z księgarni PWM: Adam Bałdych, Agnieszka Budzińska-Bennett, Michał Górczyński, Ensemble Peregrina, LAETA MUNDUS (CD) à https://pwm.sklep.pl/laeta-mundus ed. A. Budzińska-Bennett, M. Lewon, „Kodeks Krasińskich. Edycja wykonawcza z esejami i komentarzem krytycznym” à https://pwm.sklep.pl/kodeks-krasinskich-pl-wn-ms-iii8054 Współorganizator Instytut Adama Mickiewicza. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
    --------  
    31:53
  • Kodeks Kras #2: Muzyka, której słuchał Jagiełło
    W dzisiejszym odcinku pochylimy się bliżej nad zawartymi w rękopisie Kras 52 utworami muzycznymi. Co śpiewano i grano w XV-wiecznym Krakowie? W jaki sposób wykonywać ten repertuar 600 lat później? I skąd potrzeba opracowania nowego wydania, które łączy zalety edycji wykonawczej oraz krytycznej? Tego dowiecie się, słuchając naszego podcastu. Gościem odcinka jest Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku (m. in. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie oraz USA. Autorka artykułów i książek o muzyce dawnej. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki za przywracanie do życia koncertowego zapomnianych repertuarów średniowiecznych. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej najwiejszych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Muzyka XV-wiecznego Krakowa (02:45) Potrzeba nowej edycji (07:51 Od rękopisu do pulpitu wykonawcy (10:50) Dobór głosów i instrumentów (13:54) Decyzje i interpretacje (17:06) Utwory przywrócone do życia (21:18) Kras w koncertowej trasie (25:14) Kraków w muzycznej Europie     Z księgarni PWM: ed. A. Budzińska-Bennett, M. Lewon, „Kodeks Krasińskich. Edycja wykonawcza z esejami i komentarzem krytycznym”: https://pwm.sklep.pl/kodeks-krasinskich-pl-wn-ms-iii8054 Album ‘The Krasiński Codex’ na Spotify: https://open.spotify.com/album/4UPhcJjtalbpZrJRWYgzor Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W podcaście wykorzystano fragment utworu Wincentego z Kielczy „Leta mundus” z albumu ‘The Krasiński Codex’ (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett, Raumklang 2024). Nagranie zostało udostępnione dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza.
    --------  
    29:48
  • Kodeks Kras #1: Niezwykłe losy odnalezionego rękopisu
    Zwany bywa najważniejszym zabytkiem polskiej kultury muzycznej z okresu przed Fryderykiem Chopinem. Mowa o XV-wiecznym rękopisie, znanym badaczom jako Kras 52 – najcenniejszym rodzimym źródle muzyki polifonicznej. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie, a to za sprawą wydania wykonawczego z komentarzem krytycznym, opracowanego przez Agnieszkę Budzińską-Bennett oraz Marca Lewona, wybitnych badaczy i wykonawców muzyki dawnej związanych ze Schola Cantorum Basiliensis. Edycja, przygotowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, ukaże się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W czteroodcinkowej mini-serii podcastów „Kodeks Kras” będziemy rozmawiać m.in. o pracach nad wydaniem, kwestiach wykonawczych oraz współczesnych impresjach i reinterpretacjach piętnastowiecznego repertuaru. W pierwszym odcinku przyjrzymy się bliżej samemu rękopisowi i jego losom. Dawniej należał do zbiorów Biblioteki Ordynacji Krasińskich; w czasie II wojny światowej, po wznieconym przez hitlerowskiego okupanta pożarze, uznano go za zniszczony. W jaki sposób manuskrypt wrócił do Polski i co wspólnego miał z tym Karol Estreicher? Czy dziś każdy może go zobaczyć na własne oczy? Tego dowiecie się, słuchając naszego podcastu.   Gościnie odcinka: Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku (m. in. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie oraz USA. Autorka artykułów i książek o muzyce dawnej. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki za przywracanie do życia koncertowego zapomnianych repertuarów średniowiecznych. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej najwiejszych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Sonia Wronkowska – z wykształcenia muzykolożka, z zawodu bibliotekarka w Zakładzie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej. Autorka edycji muzycznych, artykułów naukowych i popularyzatorskich. Jej zainteresowania skupiają się wokół historii kultury muzycznej, źródłoznawstwa oraz modelowania danych w cyfrowej humanistyce. Jest zaangażowana w prace merytoryczne, organizacyjne i strategiczne Międzynarodowego Katalogu Źródeł Muzycznych RISM (Répertoire International des Sources Musicales). Uczy cyfrowej muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Czym jest Kras 52?(03:35) Mały wielki rękopis(08:02) Z kolekcji Świdzińskiego do Biblioteki Ordynacji Krasińskich(11:53) Nie tylko muzyka(13:48) Bezcenny zabytek(17:21) Pierwsze badania i wojenna zawierucha(21:55) Podpalona biblioteka, utracone zbiory(24:59) Odzyskany skarb(26:20) Niefrasobliwość skryby(28:13) Na kliknięcie myszki     Rękopis Kras 52 w zasobach Cyfrowej Biblioteki Polona: https://polona.pl/item-view/092b2a63-6f85-4c20-8745-4c6b67179406?page=0 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W podcaście wykorzystano fragment utworu Wincentego z Kielczy „Leta mundus” z albumu ‘The Krasiński Codex’ (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett, Raumklang 2024). Nagranie zostało udostępnione dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza.
    --------  
    30:33

Więcej Muzyka podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Płytkast i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.16.2 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 4/30/2025 - 8:00:15 PM