Powered by RND
PodcastyHistoriaDNA Muzyki Polskiej

DNA Muzyki Polskiej

PWM Edition
DNA Muzyki Polskiej
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 63
  • Koncerty skrzypcowe Henryka Wieniawskiego – DNA Muzyki Polskiej #74
    Dzisiaj porozmawiamy o dwóch utworach – różniących się od siebie, ale równie fascynujących. Mowa o koncertach skrzypcowych Henryka Wieniawskiego. W ich świat wprowadzi nas ktoś, kto o Wieniawskim wie chyba wszystko… Gościnią odcinka jest Agata Szymczewska – skrzypaczka, kameralistka i pedagog. Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach. Regularnie koncertuje u boku Anne-Sophie Mutter, Krystiana Zimermana, Maxima Vengerova, Gidona Kremera, Marthy Argerich i Mischy Maiskiego. Od 2014 roku jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet. Absolwentka  Hochschule fur Musik  und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Jest profesorem klasy skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od czerwca 2023 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (00:50) Ręka do Wieniawskiego (04:28) Który koncert jest trudniejszy? (08:05) Wieniawski wiedział, co robił (11:18) Cudowne dziecko (12:52) Pułapki II Koncertu (15:09) Modlitwa na strunie g (17:48) Wyraz i wirtuozeria (23:25) Ulubione nagrania (25:22) Rondo (27:17) Jak grał Wieniawski? (32:09) Koncert dojrzewający (35:50) Artyści osobnych kategorii (40:15) Wieniawski bez nimbu (46:58) Od czego zacząć? (49:10) Co dalej? (52:00) Artysta w stanie flow   Z księgarni PWM: H. Wieniawski, Koncert skrzypcowy d-moll op. 22: https://pwm.sklep.pl/koncert-skrzypcowy-10 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    57:25
  • Szymanowski – szkice, fragmenty, rekonstrukcje… – DNA Muzyki Polskiej #73
    W naszym podcaście kontynuujemy wątek Karola Szymanowskiego – w dzisiejszym odcinku przyjrzymy się jednak pewnemu nieoczywistemu aspektowi jego twórczości. Niewiele brakowało, a twórczość ta zaginęłaby w mrokach dziejów… Mowa o utworach zachowanych we fragmentach, niewydanych, od lat skrywających się po archiwach – a dzisiaj wydobytych na światło dzienne. Zapraszamy w podróż po fascynującym świecie szkiców, fragmentów i urywków twórczości Karola Szymanowskiego. Gościem odcinka jest Elżbieta Jasińska-Jędrosz – muzykolog, bibliotekarz, w latach 1996-2014 st. kustosz dyplomowany w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.  Zajmuje się dokumentacją polskiej współczesnej twórczości muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Karola Szymanowskiego. Jest autorką katalogu rękopisów muzycznych tego kompozytora, współautorką informatora o szymanowskianach w zbiorach polskich oraz wielu artykułów publikowanych w prasie muzycznej. Według jej scenariuszy zrealizowano kilka wystaw, w tym eksponowaną wielokrotnie w kraju i zagranicą wystawę „Karol Szymanowski – życie i twórczość”. Członek: Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1978), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (1989), Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (1996) i Związku Kompozytorów Polskich (1996). Autorka opracowania źródłowo-krytycznego szkiców i utworów niedokończonych Karola Szymanowskiego. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Spuścizna po Szymanowskim (02:56) Szkice (nie)zidentyfikowane (07:59) Droga do wydania (10:44) Rekonstrukcje, odpisy... (13:46) Warsztat Szymanowskiego (17:58) Fragmenty przeszłości (20:39) Nieukończony koncert, niewydany mazurek (23:42) Szymanowski poeta (25:43) Utwory zrekonstruowane (29:38) Zaginione Concertino i inne faksymilia (35:05) Odpisy (37:19) Pieśni i drobniejsze szkice (42:03) Co dalej?   Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Szkice”: https://pwm.sklep.pl/szkice-skizzen-sketches Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    44:24
  • Muzyczny język Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #72
    Bohaterem dzisiejszego odcinka jest nie kto inny jak sam Karol Szymanowski. Porozmawiamy m.in. o jego języku i poetyce muzycznej, o kluczu do odczytania jego twórczości, poglądach na muzykę, miłości do gór i góralszczyzny, a także o tym, czy w „Atmie” przechadza się czasem duch kompozytora… Gościem podcastu jest dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – teoretyk muzyki, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego w macierzystej uczelni, członek komitetu redakcyjnego pisma „Teoria Muzyki. Studia, dokumentacje, interpretacje”, członek Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Opublikowała książki „Vytautas Bacevićius i jego idee muzyki kosmicznej” (2001) oraz „Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacje” (2013, nominacja do Nagrody im. Jana Długosza w 2014), a także ponad 60 artykułów w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych. Kurator ds. Programowych w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Dyrektor artystyczny letniego festiwalu muzycznego „Wawel o zmierzchu”. W 2024 roku uhonorowana została „Małopolską Nagrodą Twórczości”. Rozmawia Jowita Dziedzic-Golec.   Spis treści (00:00:00) Wprowadzenie (00:01:17) Genius loci (00:05:00) Przez Dunajec na światowe wody (00:08:47) Liryka i ekstaza (00:14:06) Olśnienie od pierwszego wysłuchania (00:19:14) Twardy utwór do zgryzienia (00:22:22) Dzieło w kontekście biograficznym (00:27:21) Język muzyczny Szymanowskiego (00:31:29) Szymanowski fusion (00:35:08) Kto zrozumiał Króla Rogera (00:39:11) Zachwyt i zrozumienie (00:44:41) Nowe pokolenie wykonawców (00:46:36) Kraków Szymanowskiego (00:52:29) Chopin okiem Szymanowskiego (00:55:57) Narodowa, lecz nie prowincjonalna (01:00:19) Po Szymanowskim (01:06:26) Następcy i nawiązania   Z księgarni PWM: D. Gwizdalanka, „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim”: https://pwm.sklep.pl/uwodziciel-rzecz-o-karolu-szymanowskim Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    1:14:31
  • Józef Elsner – DNA Muzyki Polskiej #71
    Kompozytor, dyrygent, skrzypek, śpiewak, pedagog, teoretyk muzyki, wydawca, organizator życia muzycznego oraz... Polak z wyboru. Bohaterem dzisiejszego spotkania jest Józef Elsner. Krzysztof Bilica – muzykolog, aforysta, eseista i prozaik. Studiował 2 lata prawo na Uniwersytecie Wrocławskim i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (magisterium u prof. Zofii Lissy); w Akademii Muzycznej w Krakowie odbył studia podyplomowe i uzyskał stopień doktora muzyki (promotor prof. Mieczysław Tomaszewski). W latach 1974–2002 był redaktorem Wydawnictwa Naukowego PWN, a 2008–2012 redaktorem dwutygodnika „Ruch Muzyczny”. Członek Związku Kompozytorów Polskich, autor kilkuset artykułów, esejów, recenzji, felietonów, opowiadań i aforyzmów, ponad 10 tysięcy haseł muzycznych dla różnych encyklopedii PWN oraz książek – w tym wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małej Monografii poświęconej Józefowi Elsnerowi. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:55) Polak, Niemiec czy Ślązak? (04:21) Początki muzycznej drogi (08:16) Rozdroża kariery (10:29) Okres lwowski (14:10) Przenosiny do Warszawy i działalność wydawnicza (17:50) Nauczyciel z urodzenia (20:36) Dorobek kompozytorski (23:49) Jak zacząć pisać Małą Monografię?   Z księgarni PWM: K. Bilica, „Elsner” (Mała Monografia) https://pwm.sklep.pl/elsner Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    28:25
  • Twórczość oratoryjno-kantatowa Stanisława Moniuszki – DNA Muzyki Polskiej #70
    Postać Stanisława Moniuszki kojarzymy przede wszystkim z jego dorobkiem operowym i pieśniowym; znacznie rzadziej wspominamy za to o twórczości oratoryjno-kantatowej mistrza z Ubiela. W dzisiejszym odcinku podcastu odkrywamy ten mniej znany, choć również wartościowy obszar. Gościnią odcinka jest dr hab. Małgorzata Grajter – teoretyk muzyki i pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt habilitowany w Katedrze Teorii Muzyki. W latach 2020-2024 współpracowała z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w ramach projektu NCN pt. ‘Word-Sound-Image. Intertextuality in Music Videos’. Systematycznie bierze udział w międzynarodowych konferencjach i kongresach muzykologicznych. Autorka książek: ‘Applying Translation Theory to Musicological Research’ oraz „Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena”, a także licznych artykułów i rozdziałów w publikacjach wieloautorskich w językach: polskim, angielskim, niemieckim, portugalskim i rumuńskim. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2015) i Nagrody Łódzkiego Oddziału PAN dla Młodych Uczonych (2017).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:56) Pokłosie Roku Moniuszkowskiego (05:12) „Milda” i rola wykonawców we współtworzeniu dzieła (07:25) Muzykolog słuchaczem (10:20) Pomiędzy gatunkami (14:50) Kantata w XIX w. (20:07) Wielka czwórka Moniuszki (22:08) „Sonety krymskie” - kantata czy cykl pieśni? (25:54) „Widma” (31:28) Wyobraźnia twórcy a realia (35:49) Kantaty mitologiczne (44:18) Pomniejsze kantaty (46:53) Styl Moniuszki w kantatach   Z księgarni PWM: S. Moniuszko, „Sonety krymskie” (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/sonety-krymskie-1  Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    53:46

Więcej Historia podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Dudek o Historii i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.20.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 7/5/2025 - 9:07:26 PM