Powered by RND
PodcastyHistoriaDNA Muzyki Polskiej

DNA Muzyki Polskiej

PWM Edition
DNA Muzyki Polskiej
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 69
  • 80 lat Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – DNA Muzyki Polskiej #80
    To już osiemdziesiąty odcinek podcastu „DNA Muzyki Polskiej” – osiemdziesiąty odcinek na osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! Od 1945 roku PWM akompaniuje uczestnikom polskiego życia muzycznego. Współtworzy, współuczestniczy, współprzeżywa – zawsze jest obecne w tle, towarzysząc tym, którym świat dźwięków jest bliski. Dlatego dziś pochylimy się nad historią Oficyny, zbadamy jej obecność w żywej tkance muzyki polskiej i poznamy sposoby, na jakie od ośmiu dekad zabezpiecza i upowszechnia spuściznę polskich kompozytorów. Gościem odcinka jest dr Daniel Cichy – muzykolog, publicysta muzyczny, menadżer kultury i wydawca. Naukowo związany z Uniwersytetem Śląskim oraz Uniwersytetem Jagiellońskim. Jako krytyk muzyczny współpracował m.in. z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Ruchem Muzycznym”, Programem 2 Polskiego Radia. W 2013 został redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, od 2017 zajmuje stanowisko dyrektora i redaktora naczelnego Oficyny. Odpowiadał m.in. za realizację projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, kampanii społeczno-edukacyjnej „Jesteś twórcą – masz prawo!”. W 2021 roku objął stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego”. Rozmawia Jowita Dziedzic-Golec (RMF Classic). Z księgarni PWM: P. Willis, „Chopin w Brytanii”: https://pwm.sklep.pl/chopin-w-brytanii  Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    1:16:45
  • Jane Stirling – DNA Muzyki Polskiej #79
    W 1848 roku ziemia szkocka gościła Fryderyka Chopina – zubożałego w wyniku niesprzyjających okoliczności losu, będącego u schyłku sił witalnych, wzbogaconego jednak licznymi dowodami gościnności i prawdziwej przyjaźni... Bohaterką odcinka będzie Jane Stirling – szkocka pianistka, która ocaliła dziedzictwo Chopina. Wciąż niewiele wiadomo o tej, która – choć zrobiła tyle dobrego – świadomie unikała rozgłosu, przez co niezasłużenie została skazana na dziejową niepamięć. „Te okropne Szkotki” – miał mówić Chopin o Jane i jej siostrze. Czy był niewdzięczny? Zapraszamy na fascynującą muzyczną podróż po Szkocji...   Gościnią odcinka jest prof. dr hab. Anna Dębowska-Jaroszek – pianistka, kameralistka, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej. Występowała w Polsce, Holandii, Szkocji, Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i USA. Autorka monografii „Kameralistyka fortepianowa Josepha Jongena”. Od ewolucji języka muzycznego po zagadnienia wykonawcze wydanej wraz z płytą zawierającą wybrane dzieła kameralne tego kompozytora. Współautorka The Jane Stirling Project, który realizowany jest przy udziale potomków zapomnianej uczennicy Fryderyka Chopina.  W ramach projektu koncertowała w Szkocji, w miejscach związanych ze szkockim tournée F. Chopina w 1848 roku, a także wydała płytę CD zawierającą m.in. utwory F. Chopina wykonane na fortepianie historycznym marki Pleyel, na którym F. Chopin koncertował w Szkocji w 1848 r. W marcu 2025 otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Działalność artystyczną łączy z pracą pedagogiczną jako profesor w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Rozmawia Mateusz Borkowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Uczennice, altruistki, opiekunki (03:05) Z Paryża do Szkocji (07:57) "One mnie przez dobroć zaduszą..." (12:41) Rodzina Stirlingów (16:36) Zasługi Jane Stirling (19:20) Chopin niewdzięczny (24:11) Jane Stirling pianistka (27:49) Dziedzictwo Jane Stirling   Z księgarni PWM: F. Chopin, „Ballady” (Wydanie Narodowe): https://pwm.sklep.pl/ballady-wn Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    33:59
  • O pieśniach Władysława Żeleńskiego – DNA Muzyki Polskiej #78
    Kompozytor, pedagog, animator życia muzycznego. Wszechstronnie wykształcony, ceniony w środowisku muzycznym Warszawy, Krakowa – i chyba nie tylko… Mąż pisarki i działaczki społecznej, ojciec trzech synów, z których jeden został cenionym literatem. Bohaterem dzisiejszego odcinka będzie Władysław Żeleński, a ściślej – jego twórczość pieśniowa. Czy można go uznać za kontynuatora liryki wokalnej Moniuszki i Chopina?  Czy w pianiście widział jedynie tło dla śpiewaka, czy też pełnoprawnego uczestnika muzycznego dialogu? Gościem odcinka jest prof. dr hab. Grzegorz Mania. Pianista, prawnik, prezes Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, redaktor naczelny czasopisma "Notatnik pianistyczny", autor monografii „Muzyka w prawie autorskim” (PWM 2020), 3-częściowego podręcznika do czytania a vista (wspólnie z M. Gardoń-Preinl, PWM) oraz wielu edycji nutowych (Różycki, Zarębski, Żeleński, Lessel). Pianista koncertujący w Polsce i za granicą, współpracujący regularnie z Katarzyną Budnik, Bartoszem Koziakiem oraz z Piotrem Różańskim (Zarębski Piano Duo). Laureat Fryderyka 2024 za album „Władysław Żeleński - pieśni wszystkie”. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie, zatrudniony obecnie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:05) Pieśń polska po Chopinie (03:45) Żeleński - pozytywista muzyczny (05:29) Pieśni jako „pamiętnik twórczy” (10:13) Teksty literackie (15:04) Dialog śpiewaka i fortepianu (17:49) Żeleński melodysta (21:02) Miniatury fortepianowe (23:42) Burzliwy życiorys (27:42) Pomówienia i skandale (30:18) Żeleńskiego lista przebojów (33:12) Portal Polskiej Pieśni (38:03) Naród pieśniarski   Z księgarni PWM: M. Tomaszewski, „Pieśń polska”: https://pwm.sklep.pl/piesn-polska Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    42:03
  • O symfoniach Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – DNA Muzyki Polskiej #77
    Bohaterem dzisiejszego odcinka jest pewna nietuzinkowa postać. Pianista, pedagog, dyrygent, animator życia kulturalnego Warszawy, jeden z największych polskich symfoników I połowy XIX wieku. Uczeń Józefa Elsnera – jego muzyczny talent mistrz określił słowami „zdolność niepospolita”. Mowa o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim. W naszym podcaście rozmawialiśmy już o jego twórczości kameralnej – dziś przyjrzymy się bliżej symfoniom. Gościem podcastu jest dr hab. Tomasz Baranowski prof. UW – muzykolog, pianista, nauczyciel akademicki i prelegent muzyczny. Jest absolwentem białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. Fryderyka. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie fortepianu prof. Juliusza Borzyma oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 2001 doktoryzował się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego pod promotorską opieką prof. Zofii Helman.  Wykłada w Instytucie Muzykologii UW oraz w Filii UMFC w Białymstoku. W centrum jego zainteresowań badawczych znajduje się historia i estetyka muzyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem epoki modernizmu. Od wielu lat podejmuje szereg działań na rzecz promocji i popularyzacji muzyki polskiej. Pełni funkcje prezesa Warszawskiego Koła Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, wiceprezesa Białostockiego Towarzystwa Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki i członka Rady Naukowo-Wydawniczej Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (02:57) Luka w polskiej symfonice (06:20) Cudowne dziecko? (11:33) Pod pieczą Elsnera (13:28) I Symfonia (16:30) Styl indywidualny i narodowy w II Symfonii „Charakterystycznej” (20:04) Cień Chopina, wpływ Elsnera (23:07) Dobrzyński na tle symfoniki europejskiej (25:08) Po Powstaniu Listopadowym (28:44) Monbar czyli Flibustierowie (32:00) Jak wspominamy Dobrzyńskiego   Z księgarni PWM: I. F. Dobrzyński, „Uwertura koncertowa D-dur” op. 1 (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/uwertura-koncertowa-d-dur-op-1-seria-1-tom-3 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    36:55
  • Pianistyka Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #76
    W naszym podcaście ponownie wracamy do rozmów o Karolu Szymanowskim. Może się wydawać, że o tym twórcy i jego dziełach powiedziano i napisano już wszystko… Czy można jeszcze podejść do tej postaci w sposób nieoczywisty? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, porozmawiamy dziś nie o Szymanowskim – kompozytorze, lecz… pianiście. Jakim był pianistą? Co lubił, a czego nie lubił grać? Jaki był jego wpływ na pianistykę? W jaki sposób myślał o fortepianie i jak to się odbija w jego dziełach? Gościem odcinka jest Joanna Domańska – pianistka i pedagog – związana z Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest wybitną interpretatorką dzieł Karola Szymanowskiego – nagrała większość jego utworów fortepianowych. Nagrania te były wielokrotnie nominowane do Nagrody „Fryderyk”, natomiast płyta zawierająca III Sonatę op. 36 uzyskała również prestiżową nagrodę „Pizzicato Supersonic”. Jest autorką transkrypcji na 2 fortepiany muzyki do baletu „Harnasie” op.55 Karola Szymanowskiego (PWM 2022). Jest również autorką artykułów i publikacji podejmujących problem notacji muzycznej Karola Szymanowskiego. Jako prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego (w latach 2011 – 2017)  była dyrektorem artystycznym festiwali: Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem i Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego w Katowicach. Doprowadziła do powstania Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Za całokształt działań związanych z propagowaniem twórczości Karola Szymanowskiego odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:33) Nagranie dzieł wszystkich (06:00) Nagrywanie „rakiem” (08:27) Od najmłodszych lat (12:51) Pianista ekspresyjny (14:53) Pianista koncertujący (18:10) Jak Szymanowski – kompozytor czuł fortepian? (26:29) Mazurki (29:10) „Harnasie” na dwa fortepiany (34:47) Proces transkrypcji (39:01) Życie koncertowe „Harnasiów” (41:38) Utwory z I okresu twórczości (46:02) Odnalezione vide   Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Harnasie” – transkrypcja na dwa fortepiany (ed. Joanna Domańska): https://pwm.sklep.pl/harnasie-1 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    48:58

Więcej Historia podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Historia Jakiej Nie Znacie i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v8.0.7 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 12/7/2025 - 2:32:50 AM