Powered by RND
PodcastyHistoriaDNA Muzyki Polskiej

DNA Muzyki Polskiej

PWM Edition
DNA Muzyki Polskiej
Najnowszy odcinek

Dostępne odcinki

5 z 67
  • O pieśniach Władysława Żeleńskiego – DNA Muzyki Polskiej #78
    Kompozytor, pedagog, animator życia muzycznego. Wszechstronnie wykształcony, ceniony w środowisku muzycznym Warszawy, Krakowa – i chyba nie tylko… Mąż pisarki i działaczki społecznej, ojciec trzech synów, z których jeden został cenionym literatem. Bohaterem dzisiejszego odcinka będzie Władysław Żeleński, a ściślej – jego twórczość pieśniowa. Czy można go uznać za kontynuatora liryki wokalnej Moniuszki i Chopina?  Czy w pianiście widział jedynie tło dla śpiewaka, czy też pełnoprawnego uczestnika muzycznego dialogu? Gościem odcinka jest prof. dr hab. Grzegorz Mania. Pianista, prawnik, prezes Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, redaktor naczelny czasopisma "Notatnik pianistyczny", autor monografii „Muzyka w prawie autorskim” (PWM 2020), 3-częściowego podręcznika do czytania a vista (wspólnie z M. Gardoń-Preinl, PWM) oraz wielu edycji nutowych (Różycki, Zarębski, Żeleński, Lessel). Pianista koncertujący w Polsce i za granicą, współpracujący regularnie z Katarzyną Budnik, Bartoszem Koziakiem oraz z Piotrem Różańskim (Zarębski Piano Duo). Laureat Fryderyka 2024 za album „Władysław Żeleński - pieśni wszystkie”. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie, zatrudniony obecnie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:05) Pieśń polska po Chopinie (03:45) Żeleński - pozytywista muzyczny (05:29) Pieśni jako „pamiętnik twórczy” (10:13) Teksty literackie (15:04) Dialog śpiewaka i fortepianu (17:49) Żeleński melodysta (21:02) Miniatury fortepianowe (23:42) Burzliwy życiorys (27:42) Pomówienia i skandale (30:18) Żeleńskiego lista przebojów (33:12) Portal Polskiej Pieśni (38:03) Naród pieśniarski   Z księgarni PWM: M. Tomaszewski, „Pieśń polska”: https://pwm.sklep.pl/piesn-polska Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    42:03
  • O symfoniach Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – DNA Muzyki Polskiej #77
    Bohaterem dzisiejszego odcinka jest pewna nietuzinkowa postać. Pianista, pedagog, dyrygent, animator życia kulturalnego Warszawy, jeden z największych polskich symfoników I połowy XIX wieku. Uczeń Józefa Elsnera – jego muzyczny talent mistrz określił słowami „zdolność niepospolita”. Mowa o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim. W naszym podcaście rozmawialiśmy już o jego twórczości kameralnej – dziś przyjrzymy się bliżej symfoniom. Gościem podcastu jest dr hab. Tomasz Baranowski prof. UW – muzykolog, pianista, nauczyciel akademicki i prelegent muzyczny. Jest absolwentem białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. Fryderyka. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie fortepianu prof. Juliusza Borzyma oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 2001 doktoryzował się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego pod promotorską opieką prof. Zofii Helman.  Wykłada w Instytucie Muzykologii UW oraz w Filii UMFC w Białymstoku. W centrum jego zainteresowań badawczych znajduje się historia i estetyka muzyki XIX i pierwszej połowy XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem epoki modernizmu. Od wielu lat podejmuje szereg działań na rzecz promocji i popularyzacji muzyki polskiej. Pełni funkcje prezesa Warszawskiego Koła Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, wiceprezesa Białostockiego Towarzystwa Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki i członka Rady Naukowo-Wydawniczej Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (02:57) Luka w polskiej symfonice (06:20) Cudowne dziecko? (11:33) Pod pieczą Elsnera (13:28) I Symfonia (16:30) Styl indywidualny i narodowy w II Symfonii „Charakterystycznej” (20:04) Cień Chopina, wpływ Elsnera (23:07) Dobrzyński na tle symfoniki europejskiej (25:08) Po Powstaniu Listopadowym (28:44) Monbar czyli Flibustierowie (32:00) Jak wspominamy Dobrzyńskiego   Z księgarni PWM: I. F. Dobrzyński, „Uwertura koncertowa D-dur” op. 1 (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/uwertura-koncertowa-d-dur-op-1-seria-1-tom-3 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    36:55
  • Pianistyka Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #76
    W naszym podcaście ponownie wracamy do rozmów o Karolu Szymanowskim. Może się wydawać, że o tym twórcy i jego dziełach powiedziano i napisano już wszystko… Czy można jeszcze podejść do tej postaci w sposób nieoczywisty? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, porozmawiamy dziś nie o Szymanowskim – kompozytorze, lecz… pianiście. Jakim był pianistą? Co lubił, a czego nie lubił grać? Jaki był jego wpływ na pianistykę? W jaki sposób myślał o fortepianie i jak to się odbija w jego dziełach? Gościem odcinka jest Joanna Domańska – pianistka i pedagog – związana z Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest wybitną interpretatorką dzieł Karola Szymanowskiego – nagrała większość jego utworów fortepianowych. Nagrania te były wielokrotnie nominowane do Nagrody „Fryderyk”, natomiast płyta zawierająca III Sonatę op. 36 uzyskała również prestiżową nagrodę „Pizzicato Supersonic”. Jest autorką transkrypcji na 2 fortepiany muzyki do baletu „Harnasie” op.55 Karola Szymanowskiego (PWM 2022). Jest również autorką artykułów i publikacji podejmujących problem notacji muzycznej Karola Szymanowskiego. Jako prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego (w latach 2011 – 2017)  była dyrektorem artystycznym festiwali: Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem i Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego w Katowicach. Doprowadziła do powstania Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Za całokształt działań związanych z propagowaniem twórczości Karola Szymanowskiego odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:33) Nagranie dzieł wszystkich (06:00) Nagrywanie „rakiem” (08:27) Od najmłodszych lat (12:51) Pianista ekspresyjny (14:53) Pianista koncertujący (18:10) Jak Szymanowski – kompozytor czuł fortepian? (26:29) Mazurki (29:10) „Harnasie” na dwa fortepiany (34:47) Proces transkrypcji (39:01) Życie koncertowe „Harnasiów” (41:38) Utwory z I okresu twórczości (46:02) Odnalezione vide   Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Harnasie” – transkrypcja na dwa fortepiany (ed. Joanna Domańska): https://pwm.sklep.pl/harnasie-1 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    48:58
  • Pieśni Karola Szymanowskiego – DNA Muzyki Polskiej #75
    Kontynuujemy wątek twórczości Karola Szymanowskiego w naszym podcaście – w dzisiejszym odcinku przyjrzymy się bliżej jego pieśniom. Porozmawiamy m.in. o odkrywaniu nowych poziomów interpretacji dzieła, o tym, czy lepiej wykonuje się Szymanowskiego z orkiestrą, czy fortepianem i o tym, kiedy śpiewaczka powinna zapomnieć, że nią jest. Gościem odcinka jest Olga Pasiecznik – pochodząca z Ukrainy, mocno zakorzeniona w Polsce sopranistka i pedagog. Studia wokalne odbyła w Konserwatorium w Kijowie. W 1993 r., w czasie studiów podyplomowych w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a pięć lat później na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta. Ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym. Laureatka m.in. Paszportu „Polityki” (1997), nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (1997, 2004, 2018) i Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 20212 r. została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2023 r. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:03) Przygoda z Szymanowskim (07:20) Dzieło a twórca (09:47) Elementy układanki (14:38) Nowe poziomy interpretacji (17:50) Partytura jak mapa (20:34) Zapomnieć, że jest się śpiewaczką (24:53) Rymy nie tylko dziecięce (28:03) Pieśni z orkiestrą (31:59) Muzyka a poezja (34:30) Słopiewnie   Z księgarni PWM: K. Szymanowski, „Pieśni II” na głos i fortepian (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/piesni-ii Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    42:01
  • Koncerty skrzypcowe Henryka Wieniawskiego – DNA Muzyki Polskiej #74
    Dzisiaj porozmawiamy o dwóch utworach – różniących się od siebie, ale równie fascynujących. Mowa o koncertach skrzypcowych Henryka Wieniawskiego. W ich świat wprowadzi nas ktoś, kto o Wieniawskim wie chyba wszystko… Gościnią odcinka jest Agata Szymczewska – skrzypaczka, kameralistka i pedagog. Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach. Regularnie koncertuje u boku Anne-Sophie Mutter, Krystiana Zimermana, Maxima Vengerova, Gidona Kremera, Marthy Argerich i Mischy Maiskiego. Od 2014 roku jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet. Absolwentka  Hochschule fur Musik  und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Jest profesorem klasy skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od czerwca 2023 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (00:50) Ręka do Wieniawskiego (04:28) Który koncert jest trudniejszy? (08:05) Wieniawski wiedział, co robił (11:18) Cudowne dziecko (12:52) Pułapki II Koncertu (15:09) Modlitwa na strunie g (17:48) Wyraz i wirtuozeria (23:25) Ulubione nagrania (25:22) Rondo (27:17) Jak grał Wieniawski? (32:09) Koncert dojrzewający (35:50) Artyści osobnych kategorii (40:15) Wieniawski bez nimbu (46:58) Od czego zacząć? (49:10) Co dalej? (52:00) Artysta w stanie flow   Z księgarni PWM: H. Wieniawski, Koncert skrzypcowy d-moll op. 22: https://pwm.sklep.pl/koncert-skrzypcowy-10 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    57:25

Więcej Historia podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Historia kobiet i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.23.9 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 9/16/2025 - 1:04:09 PM